Bulín, Josef: Porovnání verzí
m (založení hesla) |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od jednoho dalšího uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Josef</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Josef</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>BULÍN</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>BULÍN</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
16. 9. 1744 | 16. 9. 1744 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Klášterní Hradisko (Olomouc) | Klášterní Hradisko (Olomouc) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
1785 | 1785 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>dramatik,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>dramatik,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Řádovým jménem Mauritius. – Premonstrátský kněz (primice 8. 1. 1769, jako bakalář teologie působil 1774 v Bohuňovicích), na Svatém Kopečku u Olomouce doložen 1771, tamtéž převorem 1783/84. V době svého tamějšího působení napsal hanácké zpěvohry ''Jora a Manda'' a ''Maréna a Kedrota'', k nimž skládal hudbu → J. Pekárek. Na přání opata kláštera Hradisko P. F. Václavíka složil '''B'''. také latinský text pro blíže neznámou oslavnou operu, provozovanou k 50. výročí klášterních slibů probošta Vincence hraběte Hodice. | Řádovým jménem Mauritius. – Premonstrátský kněz (primice 8. 1. 1769, jako bakalář teologie působil 1774 v Bohuňovicích), na Svatém Kopečku u Olomouce doložen 1771, tamtéž převorem 1783/84. V době svého tamějšího působení napsal hanácké zpěvohry ''Jora a Manda'' a ''Maréna a Kedrota'', k nimž skládal hudbu → J. Pekárek. Na přání opata kláštera Hradisko P. F. Václavíka složil '''B'''. také latinský text pro blíže neznámou oslavnou operu, provozovanou k 50. výročí klášterních slibů probošta Vincence hraběte Hodice. | ||
Řádka 35: | Řádka 33: | ||
<ee:bibliography_content>J. H. A. Gallaš: ''Muza moravská I, v patero odděleních, obsahující duchovní, mravní, polní, veskoobčanské a starovlastenecké hanácké písně…'', ed. T. Fryčaj, Brno 1813, s. 431–440 (''Maréna a Kedrota''), s. 441–445 (''Jora a Manda''), nová ed. J. Skalička, Olomouc 2000; J. Vyhlídal: Přenešťastné ženění a vdávání, ''Když světová válka zuřila…'', Olomouc 1929, s. 5n.; ''Copak to ale za mozeka hraje?'', ed. E. Petrů, Ostrava 1985, s. 85–95 (''Maréna a Kedrota''), s. 97–109 (''Jora a Manda'').</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>J. H. A. Gallaš: ''Muza moravská I, v patero odděleních, obsahující duchovní, mravní, polní, veskoobčanské a starovlastenecké hanácké písně…'', ed. T. Fryčaj, Brno 1813, s. 431–440 (''Maréna a Kedrota''), s. 441–445 (''Jora a Manda''), nová ed. J. Skalička, Olomouc 2000; J. Vyhlídal: Přenešťastné ženění a vdávání, ''Když světová válka zuřila…'', Olomouc 1929, s. 5n.; ''Copak to ale za mozeka hraje?'', ed. E. Petrů, Ostrava 1985, s. 85–95 (''Maréna a Kedrota''), s. 97–109 (''Jora a Manda'').</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>D’Elvert 1852, s. 55; E. Axman: Moravské „opery“ ve století XVIII''.'', ''Časopis Moravského musea zemského'' (Brno) 12, 1912, s. 1–49; B. Václavek: ''Písemnictví a lidová tradice'', Olomouc 1938, s. 72, 81, 91, 104, 147; B. Slavík: ''Hanácké písemnictví'', Olomouc 1940; J. Vaca: Hanácké opery a Svatý Kopeček, ''Mojmírova říše''''' '''(Náklo u Olomouce) 4, 1940, s. 12–15; K. Kyas: Autor hanácké zpěvohry, ''Řád ''8, 1942, s. 481; K. Palas: ''K problematice krajové pololidové literatury 18. století'', Praha 1964; J. Trojan: ''České zpěvohry 18. století'', Brno 1981, s. 38n.; E. Petrů: Poetika hanáckých zpěvoher 18. stol. v kontextu slovanských literatur, ''Slavia ''58, 1989, č. 1–2, s. 52–56 + Parodie a travestie jako reakce na barokní manýrismus, ''Kultura baroka v | + | <ee:bibliography_content>D’Elvert 1852, s. 55; E. Axman: Moravské „opery“ ve století XVIII''.'', ''Časopis Moravského musea zemského'' (Brno) 12, 1912, s. 1–49; B. Václavek: ''Písemnictví a lidová tradice'', Olomouc 1938, s. 72, 81, 91, 104, 147; B. Slavík: ''Hanácké písemnictví'', Olomouc 1940; J. Vaca: Hanácké opery a Svatý Kopeček, ''Mojmírova říše''''' '''(Náklo u Olomouce) 4, 1940, s. 12–15; K. Kyas: Autor hanácké zpěvohry, ''Řád ''8, 1942, s. 481; K. Palas: ''K problematice krajové pololidové literatury 18. století'', Praha 1964; J. Trojan: ''České zpěvohry 18. století'', Brno 1981, s. 38n.; E. Petrů: Poetika hanáckých zpěvoher 18. stol. v kontextu slovanských literatur, ''Slavia ''58, 1989, č. 1–2, s. 52–56 + Parodie a travestie jako reakce na barokní manýrismus, ''Kultura baroka v Čechách a na Moravě'', ed. Z. Hojda, Praha 1992, s. 101–108 ''+ ''Parodie oder Glorifizierung? Volk und Adel in Hannakischen Singspielen, ''„Weine, weine, du armes Volk“. Das verführte und betrogene Volk auf der Bühne'', ed. P. Csobádi, Anif 1995, s. 796–774 + Hanácké zpěvohry, DR 11, 2000, č. 3, s. 86n. (též in ''Základní pojmy divadla'', ed. P. Pavlovský, 2004); J. Sehnal–J. Vysloužil: ''Dějiny hudby na Moravě'', Brno 2001, s. 120; B. Smejkal: ''Pohledy do historie Svatého Kopečka'', Svatý Kopeček 2001, s. 22; J. Fiala: ''Dobové české slovesné reflexe slezských válek'', Olomouc 2001; J. Linka: Musae inter arma,''Česká literatura ''51, 2003, s. 601–605; viz Edice. • LČL</ee:bibliography_content> |
</ee:bibliography> | </ee:bibliography> | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
Řádka 55: | Řádka 53: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 87–88{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | <ee: | + | |
− | + | ||
− | <ee:author>'''Autor:''' [[Alena Jakubcová]]</ee:author> | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | <ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 72: | Řádka 63: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:58
Řádovým jménem Mauritius. – Premonstrátský kněz (primice 8. 1. 1769, jako bakalář teologie působil 1774 v Bohuňovicích), na Svatém Kopečku u Olomouce doložen 1771, tamtéž převorem 1783/84. V době svého tamějšího působení napsal hanácké zpěvohry Jora a Manda a Maréna a Kedrota, k nimž skládal hudbu → J. Pekárek. Na přání opata kláštera Hradisko P. F. Václavíka složil B. také latinský text pro blíže neznámou oslavnou operu, provozovanou k 50. výročí klášterních slibů probošta Vincence hraběte Hodice.
Obě stručné skladby představují dialogy dvou postav, vyjádřené formou recitativů a jednoduchých „árií“ (písní, popř. dvojzpěvů) statického charakteru. I přesto, že společným podtextem obou námětů je obava prostých lidí z vojenských povinností a válek a stížnosti na tíživý úděl venkovských obyvatel, ladění skladeb je humorné, parodické a účel zábavný. Komika vyplývá ze zobrazených životních situací, reakcí jednotlivých postav i z jazykové roviny děl.
Dvě dívky, Maréna a Kedrota, by se rády vdaly, ale nemohou najít chlapce, protože všichni byli odvedeni na vojnu, a z nouze tak vzniká panenská ctnost. Jora a Manda líčí neshodu vesnického páru. Rozzlobený Jora furiantsky ohlašuje odchod za lepším, ale jeho pokus stát se vojákem a váženým pánem se nezdaří, a tak se vrací k Mandě, které už se stýská. Oba texty jsou motivovány zcela světsky a ke klášternímu prostředí je váže pouze osobnost libretisty. B. užívá stylizované umělé podoby hanáckého dialektu, která může být považována za jeho parodii (⇒ Petrů 2000). Komického účinu jazyka dosahuje především využitím expresivních nářečních výrazů, vulgarismů a ojediněle i slovních hříček.
Edice
J. H. A. Gallaš: Muza moravská I, v patero odděleních, obsahující duchovní, mravní, polní, veskoobčanské a starovlastenecké hanácké písně…, ed. T. Fryčaj, Brno 1813, s. 431–440 (Maréna a Kedrota), s. 441–445 (Jora a Manda), nová ed. J. Skalička, Olomouc 2000; J. Vyhlídal: Přenešťastné ženění a vdávání, Když světová válka zuřila…, Olomouc 1929, s. 5n.; Copak to ale za mozeka hraje?, ed. E. Petrů, Ostrava 1985, s. 85–95 (Maréna a Kedrota), s. 97–109 (Jora a Manda).
Literatura
D’Elvert 1852, s. 55; E. Axman: Moravské „opery“ ve století XVIII., Časopis Moravského musea zemského (Brno) 12, 1912, s. 1–49; B. Václavek: Písemnictví a lidová tradice, Olomouc 1938, s. 72, 81, 91, 104, 147; B. Slavík: Hanácké písemnictví, Olomouc 1940; J. Vaca: Hanácké opery a Svatý Kopeček, Mojmírova říše (Náklo u Olomouce) 4, 1940, s. 12–15; K. Kyas: Autor hanácké zpěvohry, Řád 8, 1942, s. 481; K. Palas: K problematice krajové pololidové literatury 18. století, Praha 1964; J. Trojan: České zpěvohry 18. století, Brno 1981, s. 38n.; E. Petrů: Poetika hanáckých zpěvoher 18. stol. v kontextu slovanských literatur, Slavia 58, 1989, č. 1–2, s. 52–56 + Parodie a travestie jako reakce na barokní manýrismus, Kultura baroka v Čechách a na Moravě, ed. Z. Hojda, Praha 1992, s. 101–108 + Parodie oder Glorifizierung? Volk und Adel in Hannakischen Singspielen, „Weine, weine, du armes Volk“. Das verführte und betrogene Volk auf der Bühne, ed. P. Csobádi, Anif 1995, s. 796–774 + Hanácké zpěvohry, DR 11, 2000, č. 3, s. 86n. (též in Základní pojmy divadla, ed. P. Pavlovský, 2004); J. Sehnal–J. Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001, s. 120; B. Smejkal: Pohledy do historie Svatého Kopečka, Svatý Kopeček 2001, s. 22; J. Fiala: Dobové české slovesné reflexe slezských válek, Olomouc 2001; J. Linka: Musae inter arma,Česká literatura 51, 2003, s. 601–605; viz Edice. • LČL
Životní události
- 16. 9. 1744: narození, Klášterní Hradisko (Olomouc)
- 1785: úmrtí
Další jména
Mauritius
Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 87–88
Autor: Alena Jakubcová