Nikolská, Jelizaveta: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Nikolská Jelizaveta na Nikolská, Jelizaveta)
m
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Jelizaveta</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Jelizaveta</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Nikolská</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Nikolská</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
24. 10. 1904
 
24. 10. 1904
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Vladivostok (Rusko)
 
Vladivostok (Rusko)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
1955?
 
1955?
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Caracas (Venezuela)
 
Caracas (Venezuela)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně, choreografka, pedagožka,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně, choreografka, pedagožka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v ''Labutím jezeře ''(1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v ''Coppélii'' (1924), Auroru ve ''Spící krasavici ''(1924), tit. roli v ''Raymondě'' (1933), ''Princezně Hyacintě'' (1936) a v ''Giselle ''(1939), Pannu v ''Prométheovi ''(1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily ''Polovecké tance'' (1932, j. h.), ''Raymonda ''(1933), ''Zbojníci (Harnasie, ''pp. 1935), ''Labutí jezero ''(1935), ''Čarodějná láska ''(1941), ''Prométheus'' (1943), ''Harlekýnovy miliony ''(1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele.
 
Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v ''Labutím jezeře ''(1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v ''Coppélii'' (1924), Auroru ve ''Spící krasavici ''(1924), tit. roli v ''Raymondě'' (1933), ''Princezně Hyacintě'' (1936) a v ''Giselle ''(1939), Pannu v ''Prométheovi ''(1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily ''Polovecké tance'' (1932, j. h.), ''Raymonda ''(1933), ''Zbojníci (Harnasie, ''pp. 1935), ''Labutí jezero ''(1935), ''Čarodějná láska ''(1941), ''Prométheus'' (1943), ''Harlekýnovy miliony ''(1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 46: Řádka 44:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 220{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 62: Řádka 54:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 10. 2. 2017, 13:11

Jelizaveta Nikolská
* 24. 10. 1904 Vladivostok (Rusko)
1955? Caracas (Venezuela)
tanečnice, baletní mistryně, choreografka, pedagožka


Tanec studovala v Oděse, kde se 1919 stala členkou baletu opery. 1922 odjela s R. Remislavským do Varšavy a odtud do Prahy, kde se oba ucházeli o členství v ND Praha. Po pohostinském vystoupení v roli Odetty v Labutím jezeře (1923) se stala sólistkou ND Praha. Její angažování znamenalo výrazné posílení úrovně baletního souboru. 1925 po neshodě s Remislavským z divadla odešla, otevřela si baletní školu a pořádala taneční vystoupení v Divadle na Vinohradech aj. 1926 studovala u O. Preobraženské v Paříži; pod jménem Lila Nicolska vystupovala ve Folies Bergére. Po řadě turné v ČSR a v zahraničí působila 1930–32 jako baletní mistryně v Káhiře. Již jako věhlasná tanečnice se vrátila 1932 do Prahy, kde vystupovala zejm. s A. Drozdovem. Se svým souborem podnikla 1933 zájezd na Světovou výstavu v Chicagu a po USA, vystupovala i v divadlech po celé republice (Olomouc, Ostrava, Liberec aj.). 1934–45 primabalerína ND Praha (od 1937 choreografka a baletní mistryně, 1940–45 umělecká šéfka baletu). Její taneční technika vycházela z nejlepších tradic ruské baletní školy (bývala srovnávána s A. Pavlovovou), během svého působení v západní Evropě poznala i vývoj moderního baletu. Usilovala o zkvalitnění souboru a jeho reorganizaci. Měla brilantní techniku špičkového tance, širokou škálu výrazových prostředků i oslnivý zjev. Tančila např. Svanildu v Coppélii (1924), Auroru ve Spící krasavici (1924), tit. roli v Raymondě (1933), Princezně Hyacintě (1936) a v Giselle (1939), Pannu v Prométheovi (1943). K jejím nejvýznamnějším choreografiím patřily Polovecké tance (1932, j. h.), Raymonda (1933), Zbojníci (Harnasie, pp. 1935), Labutí jezero (1935), Čarodějná láska (1941), Prométheus (1943), Harlekýnovy miliony (1944). Byla kvalitní a precizní pedagožkou, mezi její žáky patřili S. Machov, N. Hajdašová, V. Malcev, J. Němeček aj. Její působení v Praze za okupace bylo kontroverzní, před příchodem sovětské armády uprchla z Prahy a později se usadila ve Venezuele.


Literatura

M. K.–J. P.: Nikolská Jelizaveta in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988 • Nikolskaja, J.: Od staré školy k modernismu, Praha, Komedie 1925, sv. 1 • Siblík, E.: Příklady Jelizavety Nikolské–tanečnice, Rozpravy Aventina, 1929/30, sv. 5 • Siblík, E.: in Tanec mimo nás i v nás, Praha, Václav Petr 1937 • Tumlíř, J.: Epigramy – Jelizaveta Nikolská, Praha, Komedie 1925, sv. 1

Životní události

  • 24. 10. 1904: narození, Vladivostok (Rusko)
  • 1955?: úmrtí, Caracas (Venezuela)


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 220