Kreibig, Edmund: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Kreibig Edmund na Kreibig, Edmund) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Edmund</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Edmund</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Kreibig</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Kreibig</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
1851 | 1851 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
− | Sibiu | + | Sibiu (Hermanstadt), dnes Rumunsko |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
13. 11. 1894 | 13. 11. 1894 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Frankfurt n. M., Německo | Frankfurt n. M., Německo | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>dirigent, režisér, divadelní ředitel,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>dirigent, režisér, divadelní ředitel,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
<div> | <div> | ||
Vnuk divadelního ředitele Josefa K. (nar. před 1780), který působil v okruhu německé menšiny v Sedmihradsku; syn divadelního ředitele Eduarda K. (1810 Praha–1888 Štýrský Hradec), bratr herečky Anny K. (1849 Sibiu–1871 Štýrský Hradec). Vyrostl v divadelním prostředí v otcově společnosti a získal dobré hudební vzdělání, mj. ve Štýrském Hradci u kapelníka E. Stolze. Několik let sloužil v armádě u jezdectva a jako důstojník v záloze přišel s otcem v září 1876 do Prahy, kde si K. senior pronajal od Zemského výboru na šest let StD. Spolupracoval s otcem jako operetní kapelník a režisér. 3. 9. 1879 silně zadlužený K. senior s udáním zdravotních důvodů z vedení divadla odstoupil. V Zemském výboru již v té době působilo konsorcium soukromníků, které finanční problémy K. seniora řešilo garančním fondem; nyní souhlasilo, aby se Edmund stal otcovým nástupcem, s ohledem na jeho solidnost a oddanost divadlu i na půjčky, které byly otci již dříve konsorciem poskytnuty. Původní smlouva K. seniora vypršela v červnu 1882, Zemský výbor však prodloužil kontrakt s '''K. '''až do 1888. | Vnuk divadelního ředitele Josefa K. (nar. před 1780), který působil v okruhu německé menšiny v Sedmihradsku; syn divadelního ředitele Eduarda K. (1810 Praha–1888 Štýrský Hradec), bratr herečky Anny K. (1849 Sibiu–1871 Štýrský Hradec). Vyrostl v divadelním prostředí v otcově společnosti a získal dobré hudební vzdělání, mj. ve Štýrském Hradci u kapelníka E. Stolze. Několik let sloužil v armádě u jezdectva a jako důstojník v záloze přišel s otcem v září 1876 do Prahy, kde si K. senior pronajal od Zemského výboru na šest let StD. Spolupracoval s otcem jako operetní kapelník a režisér. 3. 9. 1879 silně zadlužený K. senior s udáním zdravotních důvodů z vedení divadla odstoupil. V Zemském výboru již v té době působilo konsorcium soukromníků, které finanční problémy K. seniora řešilo garančním fondem; nyní souhlasilo, aby se Edmund stal otcovým nástupcem, s ohledem na jeho solidnost a oddanost divadlu i na půjčky, které byly otci již dříve konsorciem poskytnuty. Původní smlouva K. seniora vypršela v červnu 1882, Zemský výbor však prodloužil kontrakt s '''K. '''až do 1888. | ||
Řádka 30: | Řádka 28: | ||
Podobně jako jeho otec provozoval i '''K. '''po svém nástupu do funkce 1879 v Praze dvě scény, StD a Novoměstské divadlo, pronajímané od dědiců ředitele Thomého. Docílil jistého zlepšení finanční situace, mj. úspornými opatřeními v provozu a snížením vysokých platů, jimiž K. senior udržoval v Praze nejlepší síly. Snahám o radikálnější změnu situace však bránily také vnější okolnosti: po požáru vídeňské scény Ringtheater v prosinci 1881, při němž zahynulo několik set diváků, dramaticky poklesla návštěvnost i v Praze a '''K. '''musel vynaložit značné částky na úpravy v StD, zvl. na vybudování vnějších ochozů s nouzovými požárními schodišti, aby vyhověl zpřísněným vládním nárokům na bezpečnost veřejných budov; 18. 11. 1883 bylo podruhé otevřeno české ND a jeho výstavnost i umělecká kvalita opery odebíraly StD německé publikum; pod vlivem prosakujících zpráv o nepomíjejících finančních problémech ředitele začali již od roku 1882 umělci ze StD odcházet. '''K. '''povolal z Petrohradu režiséra A. Fletschera, aby soubor stabilizoval, Fletscher však neznal pražské prostředí a zcela selhal; v září 1884 zaměstnal '''K. '''s podobným úkolem (s poněkud lepším výsledkem) K. Skraupa, syna kapelníka StD J. N. Škroupa a synovce bývalého kapelníka F. Škroupa. Také intendant A. Waldert delegovaný Zemským výborem, který fakticky vedl správu divadla, se od června 1883 pokoušel o konsolidaci poměrů; jeho úsilí však mařily další dodatečně přiznávané dluhy K. seniora. Zástupci Zemského výboru jednali již od léta 1884 s brémským ředitelem A. Neumannem o jeho vstupu do StD. Po uzavření dohody s Neumannem '''K. '''31. 5. 1885 na nátlak intendance a vysokých státních úředníků rezignoval a po vyrovnání závazků 1. 8. 1885 opustil divadlo. Pražským krachem ztratila rodina Kreibigových s konečnou platností finanční předpoklady pro divadelní podnikání, jemuž se věnovala po tři generace. '''K. '''začal 1885 pracovat v Hamburku jako režisér městského divadla a asistent ředitele B. Polliniho, od 1888 byl režisérem ve Frankfurtu n. M. | Podobně jako jeho otec provozoval i '''K. '''po svém nástupu do funkce 1879 v Praze dvě scény, StD a Novoměstské divadlo, pronajímané od dědiců ředitele Thomého. Docílil jistého zlepšení finanční situace, mj. úspornými opatřeními v provozu a snížením vysokých platů, jimiž K. senior udržoval v Praze nejlepší síly. Snahám o radikálnější změnu situace však bránily také vnější okolnosti: po požáru vídeňské scény Ringtheater v prosinci 1881, při němž zahynulo několik set diváků, dramaticky poklesla návštěvnost i v Praze a '''K. '''musel vynaložit značné částky na úpravy v StD, zvl. na vybudování vnějších ochozů s nouzovými požárními schodišti, aby vyhověl zpřísněným vládním nárokům na bezpečnost veřejných budov; 18. 11. 1883 bylo podruhé otevřeno české ND a jeho výstavnost i umělecká kvalita opery odebíraly StD německé publikum; pod vlivem prosakujících zpráv o nepomíjejících finančních problémech ředitele začali již od roku 1882 umělci ze StD odcházet. '''K. '''povolal z Petrohradu režiséra A. Fletschera, aby soubor stabilizoval, Fletscher však neznal pražské prostředí a zcela selhal; v září 1884 zaměstnal '''K. '''s podobným úkolem (s poněkud lepším výsledkem) K. Skraupa, syna kapelníka StD J. N. Škroupa a synovce bývalého kapelníka F. Škroupa. Také intendant A. Waldert delegovaný Zemským výborem, který fakticky vedl správu divadla, se od června 1883 pokoušel o konsolidaci poměrů; jeho úsilí však mařily další dodatečně přiznávané dluhy K. seniora. Zástupci Zemského výboru jednali již od léta 1884 s brémským ředitelem A. Neumannem o jeho vstupu do StD. Po uzavření dohody s Neumannem '''K. '''31. 5. 1885 na nátlak intendance a vysokých státních úředníků rezignoval a po vyrovnání závazků 1. 8. 1885 opustil divadlo. Pražským krachem ztratila rodina Kreibigových s konečnou platností finanční předpoklady pro divadelní podnikání, jemuž se věnovala po tři generace. '''K. '''začal 1885 pracovat v Hamburku jako režisér městského divadla a asistent ředitele B. Polliniho, od 1888 byl režisérem ve Frankfurtu n. M. | ||
− | Vzhledem k nejistým podmínkám činnost StD za '''K. '''ředitelské éry kolísala v kvalitě i dramaturgii, ale přinesla též mnoho umělecky cenného. činohra, jejímž dramaturgem byl Skraup, uvedla za 6 let více než 60 děl soudobých autorů, včetně domácích (též E. Bozděch: ''König Cotillon'', K. Skraup: ''Drei Systeme'', ''Katastrophen''), zatímco klasická díla se objevovala vzácně, v závislosti na personálním stavu souboru (1880 Shakespeare: ''Hamlet''). Operní soubor se skládal z 18 sólistek a sólistů, 47 členů sboru a 42 členů orchestru. Působili v něm zkušení kapelníci (L. Slansky, sbormistr J. N. Škroup). '''K. '''nově přijal nebo z otcova souboru převzal vynikající pěvecké síly (V. Dobš, A. Stoll, V. Šebesta, který zemřel 1880, 1883 přišel F. Ehrl, zůstala M. Moser-Steinitzová, přišly sopranistky M. Lehmannová 1879 a v závěru K. Rosenová 1884 ad.). Opery a operety, jejichž režie se '''K. '''pravidelně ujímal, tvořily asi polovinu představení (O. Teuber uvádí, že celkem zaznělo 663 děl ve 4033 představeních, z toho 1061 oper a 674 operet). Uvedl všechny operety, jež zaznamenaly úspěch v zemi svého původu, a vždy je bohatě vypravil (Joh. Strauss: ''Der lustige Krieg'', ''Eine Nacht in | + | Vzhledem k nejistým podmínkám činnost StD za '''K. '''ředitelské éry kolísala v kvalitě i dramaturgii, ale přinesla též mnoho umělecky cenného. činohra, jejímž dramaturgem byl Skraup, uvedla za 6 let více než 60 děl soudobých autorů, včetně domácích (též E. Bozděch: ''König Cotillon'', K. Skraup: ''Drei Systeme'', ''Katastrophen''), zatímco klasická díla se objevovala vzácně, v závislosti na personálním stavu souboru (1880 Shakespeare: ''Hamlet''). Operní soubor se skládal z 18 sólistek a sólistů, 47 členů sboru a 42 členů orchestru. Působili v něm zkušení kapelníci (L. Slansky, sbormistr J. N. Škroup). '''K. '''nově přijal nebo z otcova souboru převzal vynikající pěvecké síly (V. Dobš, A. Stoll, V. Šebesta, který zemřel 1880, 1883 přišel F. Ehrl, zůstala M. Moser-Steinitzová, přišly sopranistky M. Lehmannová 1879 a v závěru K. Rosenová 1884 ad.). Opery a operety, jejichž režie se '''K. '''pravidelně ujímal, tvořily asi polovinu představení (O. Teuber uvádí, že celkem zaznělo 663 děl ve 4033 představeních, z toho 1061 oper a 674 operet). Uvedl všechny operety, jež zaznamenaly úspěch v zemi svého původu, a vždy je bohatě vypravil (Joh. Strauss: ''Der lustige Krieg'', ''Eine Nacht in Venedig'', ''Das Spitzentuch der Königin''; Suppé: ''Donna Juanita, Leichte Cavallerie''; Planquette'': Glocken von Corneville'', ''Rip Rip''; Genée: ''Die letzten Mohikaner'', ''Der Seekadet''; Millöcker: ''Der Bettelstudent'', ''Gasparone ''ad.). Finanční situaci divadla zlepšoval efektními hrami s hudbou a baletem ve velkém Novoměstském divadle (v létě 1880 zařadil do programu výpravný kus ''Die Kinder des Kapitän Grant ''a španělskou taneční a pěveckou společnost ředitele Calzadilla; v červenci 1881 se hrála revue ''Der Weihnachtsbaum'', nově byla uvedena verniáda ''Die Reise um die Welt in 80 Tagen ''se cvičeným živým slonem Pepim ad.). V opeře mohl K. sice navázat na výjimečnou tradici provozování Wagnera na pražské německé scéně, ale jeho výběr se klonil spíše k románské oblasti, protože pro mužské představitele Wagnerových postav nebyl dostatek vhodných pěvců. Ve StD uváděl na vysoké úrovni novinkový i standardní repertoár, který sám připravoval režijně: Gluck: ''Armida'', Ant. Rubinštejn: ''Die Makkabäer ''(dir. skladatel, vše 1879), Gounod: ''Philemon und Baucis'', Marschner: ''Der Templer und die Jüdin'', Bizet: ''Carmen ''(1880), Boito: ''Mephistopheles ''(1881), Massenet: ''König von Lahore'', Nessler: ''Der Rattenfänger von Hammeln ''(1882), Massenet: ''Herodias ''(1883), Ponchielli: ''Gioconda'', Offenbach: ''Hoffmanns Erzählungen ''(1884) ad. Podobně jako jeho předchůdci zval mnoho hostů, včetně skladatelů k dirigování jejich děl (z italských zpěvaček vystoupily 1879 a 1880 B. Bianchi, 1881 D. Artôt a s ní barytonista M. de Padilla ad.). Nejdéle setrvala v Praze italská společnost, která účinkovala v srpnu 1882 v Novoměstském divadle. Z hostů činohry přijeli Meiningenští již 1878, znovu 1879 a 1883. Do K. ředitelské éry spadalo 100. výročí otevření StD, připadající na 21. 4. 1883. Výročí však bylo dlouho zpochybňováno nejistotou v letopočtu, kterou O. Teuber odstranil až v poslední chvíli, v polovině dubna 1883, a nakonec bylo oslaveno jen provedením Lessingovy činohry ''Emilia Galotti ''s Beethovenovou předehrou. |
</div> | </div> | ||
Šestileté '''K. '''období ve StD bylo nejvíce poznamenáno finanční labilitou, jež vyplývala z velkého zadlužení rodiny. Dlouholetou spoluprací s otcem získal sice Edmund rozhled v podnikání, byl svědomitý a obětavý, postrádal však dostatek energie na zvládání objektivních problémů. Byl závislý na garančním fondu Zemského výboru a na jeho rozhodnutích, jež směřovala především k záchraně provozu. V této době se také poprvé projevila v plném rozsahu konkurenční schopnost českého divadla a důsledky definitivního rozštěpení pražského publika na české a německé, což se pro pražskou německou scénu stalo trvalým limitujícím faktorem | Šestileté '''K. '''období ve StD bylo nejvíce poznamenáno finanční labilitou, jež vyplývala z velkého zadlužení rodiny. Dlouholetou spoluprací s otcem získal sice Edmund rozhled v podnikání, byl svědomitý a obětavý, postrádal však dostatek energie na zvládání objektivních problémů. Byl závislý na garančním fondu Zemského výboru a na jeho rozhodnutích, jež směřovala především k záchraně provozu. V této době se také poprvé projevila v plném rozsahu konkurenční schopnost českého divadla a důsledky definitivního rozštěpení pražského publika na české a německé, což se pro pražskou německou scénu stalo trvalým limitujícím faktorem | ||
Řádka 40: | Řádka 38: | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from>1851</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Sibiu | + | * <ee:chronology_date_from>1851</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Sibiu (Hermanstadt), dnes Rumunsko</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
* <ee:chronology_date_from>13. 11. 1894</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Frankfurt n. M., Německo</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>13. 11. 1894</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Frankfurt n. M., Německo</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 55: | Řádka 51: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 283–285{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jitka Ludvová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 71: | Řádka 61: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 9. 2. 2017, 12:05
Vnuk divadelního ředitele Josefa K. (nar. před 1780), který působil v okruhu německé menšiny v Sedmihradsku; syn divadelního ředitele Eduarda K. (1810 Praha–1888 Štýrský Hradec), bratr herečky Anny K. (1849 Sibiu–1871 Štýrský Hradec). Vyrostl v divadelním prostředí v otcově společnosti a získal dobré hudební vzdělání, mj. ve Štýrském Hradci u kapelníka E. Stolze. Několik let sloužil v armádě u jezdectva a jako důstojník v záloze přišel s otcem v září 1876 do Prahy, kde si K. senior pronajal od Zemského výboru na šest let StD. Spolupracoval s otcem jako operetní kapelník a režisér. 3. 9. 1879 silně zadlužený K. senior s udáním zdravotních důvodů z vedení divadla odstoupil. V Zemském výboru již v té době působilo konsorcium soukromníků, které finanční problémy K. seniora řešilo garančním fondem; nyní souhlasilo, aby se Edmund stal otcovým nástupcem, s ohledem na jeho solidnost a oddanost divadlu i na půjčky, které byly otci již dříve konsorciem poskytnuty. Původní smlouva K. seniora vypršela v červnu 1882, Zemský výbor však prodloužil kontrakt s K. až do 1888.
Podobně jako jeho otec provozoval i K. po svém nástupu do funkce 1879 v Praze dvě scény, StD a Novoměstské divadlo, pronajímané od dědiců ředitele Thomého. Docílil jistého zlepšení finanční situace, mj. úspornými opatřeními v provozu a snížením vysokých platů, jimiž K. senior udržoval v Praze nejlepší síly. Snahám o radikálnější změnu situace však bránily také vnější okolnosti: po požáru vídeňské scény Ringtheater v prosinci 1881, při němž zahynulo několik set diváků, dramaticky poklesla návštěvnost i v Praze a K. musel vynaložit značné částky na úpravy v StD, zvl. na vybudování vnějších ochozů s nouzovými požárními schodišti, aby vyhověl zpřísněným vládním nárokům na bezpečnost veřejných budov; 18. 11. 1883 bylo podruhé otevřeno české ND a jeho výstavnost i umělecká kvalita opery odebíraly StD německé publikum; pod vlivem prosakujících zpráv o nepomíjejících finančních problémech ředitele začali již od roku 1882 umělci ze StD odcházet. K. povolal z Petrohradu režiséra A. Fletschera, aby soubor stabilizoval, Fletscher však neznal pražské prostředí a zcela selhal; v září 1884 zaměstnal K. s podobným úkolem (s poněkud lepším výsledkem) K. Skraupa, syna kapelníka StD J. N. Škroupa a synovce bývalého kapelníka F. Škroupa. Také intendant A. Waldert delegovaný Zemským výborem, který fakticky vedl správu divadla, se od června 1883 pokoušel o konsolidaci poměrů; jeho úsilí však mařily další dodatečně přiznávané dluhy K. seniora. Zástupci Zemského výboru jednali již od léta 1884 s brémským ředitelem A. Neumannem o jeho vstupu do StD. Po uzavření dohody s Neumannem K. 31. 5. 1885 na nátlak intendance a vysokých státních úředníků rezignoval a po vyrovnání závazků 1. 8. 1885 opustil divadlo. Pražským krachem ztratila rodina Kreibigových s konečnou platností finanční předpoklady pro divadelní podnikání, jemuž se věnovala po tři generace. K. začal 1885 pracovat v Hamburku jako režisér městského divadla a asistent ředitele B. Polliniho, od 1888 byl režisérem ve Frankfurtu n. M.
Vzhledem k nejistým podmínkám činnost StD za K. ředitelské éry kolísala v kvalitě i dramaturgii, ale přinesla též mnoho umělecky cenného. činohra, jejímž dramaturgem byl Skraup, uvedla za 6 let více než 60 děl soudobých autorů, včetně domácích (též E. Bozděch: König Cotillon, K. Skraup: Drei Systeme, Katastrophen), zatímco klasická díla se objevovala vzácně, v závislosti na personálním stavu souboru (1880 Shakespeare: Hamlet). Operní soubor se skládal z 18 sólistek a sólistů, 47 členů sboru a 42 členů orchestru. Působili v něm zkušení kapelníci (L. Slansky, sbormistr J. N. Škroup). K. nově přijal nebo z otcova souboru převzal vynikající pěvecké síly (V. Dobš, A. Stoll, V. Šebesta, který zemřel 1880, 1883 přišel F. Ehrl, zůstala M. Moser-Steinitzová, přišly sopranistky M. Lehmannová 1879 a v závěru K. Rosenová 1884 ad.). Opery a operety, jejichž režie se K. pravidelně ujímal, tvořily asi polovinu představení (O. Teuber uvádí, že celkem zaznělo 663 děl ve 4033 představeních, z toho 1061 oper a 674 operet). Uvedl všechny operety, jež zaznamenaly úspěch v zemi svého původu, a vždy je bohatě vypravil (Joh. Strauss: Der lustige Krieg, Eine Nacht in Venedig, Das Spitzentuch der Königin; Suppé: Donna Juanita, Leichte Cavallerie; Planquette: Glocken von Corneville, Rip Rip; Genée: Die letzten Mohikaner, Der Seekadet; Millöcker: Der Bettelstudent, Gasparone ad.). Finanční situaci divadla zlepšoval efektními hrami s hudbou a baletem ve velkém Novoměstském divadle (v létě 1880 zařadil do programu výpravný kus Die Kinder des Kapitän Grant a španělskou taneční a pěveckou společnost ředitele Calzadilla; v červenci 1881 se hrála revue Der Weihnachtsbaum, nově byla uvedena verniáda Die Reise um die Welt in 80 Tagen se cvičeným živým slonem Pepim ad.). V opeře mohl K. sice navázat na výjimečnou tradici provozování Wagnera na pražské německé scéně, ale jeho výběr se klonil spíše k románské oblasti, protože pro mužské představitele Wagnerových postav nebyl dostatek vhodných pěvců. Ve StD uváděl na vysoké úrovni novinkový i standardní repertoár, který sám připravoval režijně: Gluck: Armida, Ant. Rubinštejn: Die Makkabäer (dir. skladatel, vše 1879), Gounod: Philemon und Baucis, Marschner: Der Templer und die Jüdin, Bizet: Carmen (1880), Boito: Mephistopheles (1881), Massenet: König von Lahore, Nessler: Der Rattenfänger von Hammeln (1882), Massenet: Herodias (1883), Ponchielli: Gioconda, Offenbach: Hoffmanns Erzählungen (1884) ad. Podobně jako jeho předchůdci zval mnoho hostů, včetně skladatelů k dirigování jejich děl (z italských zpěvaček vystoupily 1879 a 1880 B. Bianchi, 1881 D. Artôt a s ní barytonista M. de Padilla ad.). Nejdéle setrvala v Praze italská společnost, která účinkovala v srpnu 1882 v Novoměstském divadle. Z hostů činohry přijeli Meiningenští již 1878, znovu 1879 a 1883. Do K. ředitelské éry spadalo 100. výročí otevření StD, připadající na 21. 4. 1883. Výročí však bylo dlouho zpochybňováno nejistotou v letopočtu, kterou O. Teuber odstranil až v poslední chvíli, v polovině dubna 1883, a nakonec bylo oslaveno jen provedením Lessingovy činohry Emilia Galotti s Beethovenovou předehrou.
Šestileté K. období ve StD bylo nejvíce poznamenáno finanční labilitou, jež vyplývala z velkého zadlužení rodiny. Dlouholetou spoluprací s otcem získal sice Edmund rozhled v podnikání, byl svědomitý a obětavý, postrádal však dostatek energie na zvládání objektivních problémů. Byl závislý na garančním fondu Zemského výboru a na jeho rozhodnutích, jež směřovala především k záchraně provozu. V této době se také poprvé projevila v plném rozsahu konkurenční schopnost českého divadla a důsledky definitivního rozštěpení pražského publika na české a německé, což se pro pražskou německou scénu stalo trvalým limitujícím faktorem
Prameny a literatura
Cedule StD 1876–85, NMd. • Teuber III, s. 523, 700, 704, 706, 745, 750, 751–805 [ředitel. období]; Lomnäs–Strauss, sv. I, s. 160 [dopis]. • Kosch; ÖBL; Ulrich 1997.
Životní události
- 1851: narození, Sibiu (Hermanstadt), dnes Rumunsko
- 13. 11. 1894: úmrtí, Frankfurt n. M., Německo
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 283–285
Autor: Jitka Ludvová