Spurná, Otylie: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
Řádka 31: Řádka 31:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Pištěkovo divadlo, vše j. h.<br/>Johanna (F. Schiller: ''Panna Orleanská'', i Lublaň 1905), [?] (F. F. Šamberk: ''Éra Kubánkova''), Monika (J. J. Kolár: ''Monika'') – 1901; Božena Jelenská [?] (A. Lokay: ''Královna plesu'') –1902.<br/>Městské divadlo v Plzni<br/>Lesana (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Kněžna Pavlína (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Adleta z Kamenného Hrádku (J. K. Tyl: ''Slepý mládenec''), Yosarda z Ansoys (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Cvětajeva (M. Gorkij: ''Měšťáci''), Eva (M. Gaston: ''Svědomí dítěte''), Veronika (J. J. Kolár: ''Mravenci''), Bianka (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') – 1902; Josefinka (F. X. Svoboda: ''Čekanky''), Královna Anna (W. Shakespeare: ''Richard III.''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Mercie (W. Barrett dle H. Sienkiewicze, ú. H. Bohrmann-Riegen: ''Ve znamení kříže''), Benjamina (V. Sardou: ''Mnoho přátel naše škoda''), Helena (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Blanka (J. Zeyer: ''Doňa Sanča'', i Lublaň 1906), Eliška ze Švamberka (L. Stroupežnický: ''Zvíkovský rarášek''), Ludmila z Vřesovic (týž: ''Paní mincmistrová'', i Lublaň 1905, ND Brno 1906), Maud Chestertonová (H. M. Paull: ''Nový clown''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Nemea (J. Verne, A. Dennery: ''Cesta kolem světa za 80 dní''), Kněžice Kunhuta (J. Hilbert: ''Falkenštejn'') – 1903; Baronka de Préfont (G. Ohnet: ''Majitel hutí''), Regan (W. Shakespeare: ''Král Lear'', i Lublaň 1905), Jane Eyrová (Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: ''Sirotek lowoodský''), Angelika (Molière: ''Zdravý nemocný''), Hildegarda (O. Faster: ''Krásná Lída''), Marie Carolina (V. Sardou: ''Tosca''), Adéla Sorbierová (M. Donnay: ''Milenci''), Antonína (V. Sardou: ''Theodora''), Veronika (A. Hoffman: ''Pašijové hry''), Mariana (Molière: ''Lakomec''), Nadia (J. Verne, dram. E. Pešková: ''Carův kurýr''), Královna Marie Karolina (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Františka (G. Kadelburg: ''Medvědí kůže''), Dreiszigrová (G. Hauptmann: ''Tkalci'') – 1904.<br/>Národní divadlo v Lublani<br/>Monna Vanna (M. Maeterlinck: ''Monna Vanna''), Dolores (V. Sardou: ''Domovina ''[Vlast]), Eva (G. Preissová: ''Žena sužnja'' [Gazdina roba]), Ana (M. Halbe: ''Mladost ''[Mládí]), Pampeliška (J. Kvapil: ''Princezna Pampeliška'') – 1904; Giza (O. Ernst: ''Vzgojitelj Lahovec'' [Flachsmann vychovatel]), Rosina Bernier (M. Donnay: ''Na gugalnici ljubezni'' [Houpačka]), Ofelia (W. Shakespeare: ''Hamlet'', i ND Brno 1906), Floria Toska (V. Sardou: ''Toska''), Akulina (L. N. Tolstoj: ''Moč teme'' [Vláda tmy]), Ivana (F. Schiller: ''Devica Orleanska'' [Panna Orleanská]), Erika (E. Gettke, V. Léon: ''Detektiv iz zavarovalnice zahonske zvestabe Lucifer''), Micka (A. T. Linhart: ''Županova Micka'') – 1905; Ella (J. Štolba: ''Potujem s hčerko'' [Její systém]), Katuše (L. N. Tostoj, dram. H. Bataille: ''Vstajenje ''[Vzkříšení], i ND Brno 1907), ''Lukrecija'' (V. Hugo: ''Lukrecija Borgia''), Lida (O. Faster: ''Lepa Lida ''[Krásná Lída]) – 1906.<br/>Švandovo divadlo<br/>Mrs. Cheveleyová (O. Wilde: ''Ideální manžel'', i ND Brno 1906), Růža Berndová (G. Hauptmann: ''Růža Berndová''), Vasilisa (M. Gorkij: ''Na dně života'') – vše j. h. 1905.<br/>Divadlo sdružených měst východočeských<br/>Renata Doornová (M. Halbe: ''Proud'') j. h. – 1906.<br/>Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda<br/>Madlena Vojnarová (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Markýtka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Roxana (E. Rostand: ''Cyrano z Bergeracu''), Catherina Hübscherová (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Regina Engstrandová (H. Ibsen: ''Příšery''), Madelaine Berieuxová (R. Coolus: ''Drahoušek''), Judita (G. B. Shaw: ''Pekelník''), Kateřina (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy''), Helena (H. Bernstein: ''Ve víru''), Florentina Rebillonová (V. Sardou: ''Zaváté stopy''), Paní Frída z Leuchtů (F. Wittenbauer:''Soukromý docent'') – 1906; Novella (L. Fulda: ''Novella d’Andrea''), Markýzka de Logny (E. Bozděch: ''Z doby kotillonů''), Runa (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Berta (J. Štolba: ''Na letním bytě''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'') – 1907. </ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Pištěkovo divadlo, vše j. h.<br/>Johanna (F. Schiller: ''Panna Orleanská'', i Lublaň 1905), [?] (F. F. Šamberk: ''Éra Kubánkova''), Monika (J. J. Kolár: ''Monika'') – 1901; Božena Jelenská [?] (A. Lokay: ''Královna plesu'') –1902.<br/>Městské divadlo v Plzni<br/>Lesana (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Kněžna Pavlína (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Adleta z Kamenného Hrádku (J. K. Tyl: ''Slepý mládenec''), Yosarda z Ansoys (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Cvětajeva (M. Gorkij: ''Měšťáci''), Eva (M. Gaston: ''Svědomí dítěte''), Veronika (J. J. Kolár: ''Mravenci''), Bianka (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy'') – 1902; Josefinka (F. X. Svoboda: ''Čekanky''), Královna Anna (W. Shakespeare: ''Richard III.''), Verunka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Mercie (W. Barrett dle H. Sienkiewicze, ú. H. Bohrmann-Riegen: ''Ve znamení kříže''), Benjamina (V. Sardou: ''Mnoho přátel naše škoda''), Helena (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Blanka (J. Zeyer: ''Doňa Sanča'', i Lublaň 1906), Eliška ze Švamberka (L. Stroupežnický: ''Zvíkovský rarášek''), Ludmila z Vřesovic (týž: ''Paní mincmistrová'', i Lublaň 1905, ND Brno 1906), Maud Chestertonová (H. M. Paull: ''Nový clown''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Nemea (J. Verne, A. Dennery: ''Cesta kolem světa za 80 dní''), Kněžice Kunhuta (J. Hilbert: ''Falkenštejn'') – 1903; Baronka de Préfont (G. Ohnet: ''Majitel hutí''), Regan (W. Shakespeare: ''Král Lear'', i Lublaň 1905), Jane Eyrová (Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: ''Sirotek lowoodský''), Angelika (Molière: ''Zdravý nemocný''), Hildegarda (O. Faster: ''Krásná Lída''), Marie Carolina (V. Sardou: ''Tosca''), Adéla Sorbierová (M. Donnay: ''Milenci''), Antonína (V. Sardou: ''Theodora''), Veronika (A. Hoffman: ''Pašijové hry''), Mariana (Molière: ''Lakomec''), Nadia (J. Verne, dram. E. Pešková: ''Carův kurýr''), Královna Marie Karolina (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Františka (G. Kadelburg: ''Medvědí kůže''), Dreiszigrová (G. Hauptmann: ''Tkalci'') – 1904.<br/>Národní divadlo v Lublani<br/>Monna Vanna (M. Maeterlinck: ''Monna Vanna''), Dolores (V. Sardou: ''Domovina ''[Vlast]), Eva (G. Preissová: ''Žena sužnja'' [Gazdina roba]), Ana (M. Halbe: ''Mladost ''[Mládí]), Pampeliška (J. Kvapil: ''Princezna Pampeliška'') – 1904; Giza (O. Ernst: ''Vzgojitelj Lahovec'' [Flachsmann vychovatel]), Rosina Bernier (M. Donnay: ''Na gugalnici ljubezni'' [Houpačka]), Ofelia (W. Shakespeare: ''Hamlet'', i ND Brno 1906), Floria Toska (V. Sardou: ''Toska''), Akulina (L. N. Tolstoj: ''Moč teme'' [Vláda tmy]), Ivana (F. Schiller: ''Devica Orleanska'' [Panna Orleanská]), Erika (E. Gettke, V. Léon: ''Detektiv iz zavarovalnice zahonske zvestabe Lucifer''), Micka (A. T. Linhart: ''Županova Micka'') – 1905; Ella (J. Štolba: ''Potujem s hčerko'' [Její systém]), Katuše (L. N. Tostoj, dram. H. Bataille: ''Vstajenje ''[Vzkříšení], i ND Brno 1907), ''Lukrecija'' (V. Hugo: ''Lukrecija Borgia''), Lida (O. Faster: ''Lepa Lida ''[Krásná Lída]) – 1906.<br/>Švandovo divadlo<br/>Mrs. Cheveleyová (O. Wilde: ''Ideální manžel'', i ND Brno 1906), Růža Berndová (G. Hauptmann: ''Růža Berndová''), Vasilisa (M. Gorkij: ''Na dně života'') – vše j. h. 1905.<br/>Divadlo sdružených měst východočeských<br/>Renata Doornová (M. Halbe: ''Proud'') j. h. – 1906.<br/>Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda<br/>Madlena Vojnarová (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Markýtka (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Roxana (E. Rostand: ''Cyrano z Bergeracu''), Catherina Hübscherová (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Regina Engstrandová (H. Ibsen: ''Příšery''), Madelaine Berieuxová (R. Coolus: ''Drahoušek''), Judita (G. B. Shaw: ''Pekelník''), Kateřina (W. Shakespeare: ''Zkrocení zlé ženy''), Helena (H. Bernstein: ''Ve víru''), Florentina Rebillonová (V. Sardou: ''Zaváté stopy''), Paní Frída z Leuchtů (F. Wittenbauer: ''Soukromý docent'') – 1906; Novella (L. Fulda: ''Novella d’Andrea''), Markýzka de Logny (E. Bozděch: ''Z doby kotillonů''), Runa (J. Zeyer: ''Radúz a Mahulena''), Berta (J. Štolba: ''Na letním bytě''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně'') – 1907. </ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>SOA Praha: Sbírka matrik, Tmaň 13, matrika narozených 1862–1880, s. 178, obr. 179. AMP: Sbírka matrik, VIN O11, matrika odddaných fary u sv. Ludmily 1909–1911, s. 89, obr. 114. </ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>SOA Praha: Sbírka matrik, Tmaň 13, matrika narozených 1862–1880, s. 178, obr. 179. AMP: Sbírka matrik, VIN O11, matrika odddaných fary u sv. Ludmily 1909–1911, s. 89, obr. 114. </ee:bibliography_content>

Verze z 6. 1. 2016, 13:50

Otylie Spurná
* 22. 3. 1878 Lounín u Zdic (CZ)
7. 8. 1938 Praha (CZ)
herečka

Herečka urostlé postavy a zvonivého hlasu prošla během krátké divadelní kariéry stálými angažmá v Plzni, Lublani a Brně. Začínala v oboru milovnic a naivek, záhy se však profilovala jako heroina a tragédka. Prokázala též komediální talent. 


Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.