Hentzová, Marie: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
 
(Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 3 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Marie</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> <ee:lastname>Hentzová</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>Hentzová</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
+
1839
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
[?]
+
Lipsko (Německo)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
+
po 1880
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
[?]
+
?
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisin­gerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředi­tel Liegert samostatný baletní soubor PD s ba­letní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 za­ložila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po ná­stupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též sus­pendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sbo­ristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepra­covala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze je­diná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 konči­la '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. 
 
Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisin­gerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředi­tel Liegert samostatný baletní soubor PD s ba­letní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 za­ložila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po ná­stupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též sus­pendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sbo­ristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepra­covala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze je­diná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 konči­la '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. 
  
Řádka 31: Řádka 30:
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Choreografie (výpravné hry, opery, operety)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(výpravné hry, opery, operety): '''1866: '''Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: ''Alessandro Stradella''), Rossini: ''Vilém Tell'', Auber: ''Němá z Portici'', Gluck: ''Armida''; '''1867: '''Gou­nod: ''Faust a Markéta'', Donizetti: ''Dom Sebastian''; '''1868: '''Moniuszko: ''Halka'', Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Skuherský: ''Lora ''(prem.), Šebor: ''Nevěsta husitská ''(prem.), Zajc: ''Loď v přístavu aneb Veselí plavci''; '''1869: '''Gluck: ''Orfeus a Eurydika'', Verdi: ''Maškarní ples ''[''Un ballo in maschera''], Zajc: ''Lazzaroni neapol­ští'', Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Prodaná nevěs­ta'', Štolba–V. Hřímalý: ''Krejčí a švec'', Smetana: ''Bra­niboři v Čechách''; '''1870: '''Šebor: ''Blanka ''(prem.), Zajc: ''Únos Sabinek'', Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, ''Elmar–V. Hřímalý: ''Šantala čili Všude dobře doma nejlíp'', Meyerbeer: ''Hugenoti'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; '''1871: '''Měchura: ''Marie Potocká ''(prem.), Offenbach: ''Krásná Genovefa z Brabantu'', Halévy: ''Židovka'', Offenbach: ''Pařížské zelenářky'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy ''(prem.); '''1872: '''Räder–A. Čech: ''Flok a Cvok'', Offenbach: ''Sněhulák'', E. Pohl–Conradi: ''Milion aneb Čech a Amerika''; '''1873: '''Jonas: ''Javotte, Popelka bostonská'', Pulda: ''Čert na zemi'', Raimund: ''Dívka z čarovných krajů''; '''1874: '''Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.), Bendl: ''Lejla'', Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.); '''1875: '''Glinka: ''Ruslan a Ludmila''; E. Pohl–Lenhardt: ''Sedm havranů'', Verne–Suppé: ''Ku Měsíci aneb Divy přírody''; '''1876: '''Verne–d’Ennery: ''Cesta kolem světa v 80 dnech'', Räder: ''Středem země do Afriky čili Skalní duch''; Dvořák: ''Vanda ''(prem.); '''1877: '''Schauf­fert: ''Spor o dědictví'', Offenbach: ''Král Mrkvička'', Verne–Csepreghy–h: různí autoři: ''Carův kurýr'', Lecocq: ''Dr. Piccolo'', Bendl: ''Indická princezna ''(prem.), Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1878: '''Told–Titl: ''čarovný závoj'', Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Thomas: ''Mignon'', Tyl–F. Škroup: ''Chudý kej­klíř''; '''1879: '''Bradský: ''Jarmila ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Halévy: ''Quido a Ginevra'', Pulda–J. Klička: ''Společnost atlanticko-pacifická'', Offenbach: ''Krásné Gruzínky''; '''1880: '''Verne–d’Ennery–J. Klička: ''Dítky kapitána Granta''.</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1866: '''Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: ''Alessandro Stradella''), Rossini: ''Vilém Tell'', Auber: ''Němá z Portici'', Gluck: ''Armida''; '''1867: '''Gou­nod: ''Faust a Markéta'', Donizetti: ''Dom Sebastian''; '''1868: '''Moniuszko: ''Halka'', Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Skuherský: ''Lora ''(prem.), Šebor: ''Nevěsta husitská ''(prem.), Zajc: ''Loď v přístavu aneb Veselí plavci''; '''1869: '''Gluck: ''Orfeus a Eurydika'', Verdi: ''Maškarní ples ''[''Un ballo in maschera''], Zajc: ''Lazzaroni neapol­ští'', Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Prodaná nevěs­ta'', Štolba–V. Hřímalý: ''Krejčí a švec'', Smetana: ''Bra­niboři v Čechách''; '''1870: '''Šebor: ''Blanka ''(prem.), Zajc: ''Únos Sabinek'', Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, ''Elmar–V. Hřímalý: ''Šantala čili Všude dobře doma nejlíp'', Meyerbeer: ''Hugenoti'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; '''1871: '''Měchura: ''Marie Potocká ''(prem.), Offenbach: ''Krásná Genovefa z Brabantu'', Halévy: ''Židovka'', Offenbach: ''Pařížské zelenářky'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy ''(prem.); '''1872: '''Räder–A. Čech: ''Flok a Cvok'', Offenbach: ''Sněhulák'', E. Pohl–Conradi: ''Milion aneb Čech a Amerika''; '''1873: '''Jonas: ''Javotte, Popelka bostonská'', Pulda: ''Čert na zemi'', Raimund: ''Dívka z čarovných krajů''; '''1874: '''Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.), Bendl: ''Lejla'', Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.); '''1875: '''Glinka: ''Ruslan a Ludmila''; E. Pohl–Lenhardt: ''Sedm havranů'', Verne–Suppé: ''Ku Měsíci aneb Divy přírody''; '''1876: '''Verne–d’Ennery: ''Cesta kolem světa v 80 dnech'', Räder: ''Středem země do Afriky čili Skalní duch''; Dvořák: ''Vanda ''(prem.); '''1877: '''Schauf­fert: ''Spor o dědictví'', Offenbach: ''Král Mrkvička'', Verne–Csepreghy–h: různí autoři: ''Carův kurýr'', Lecocq: ''Dr. Piccolo'', Bendl: ''Indická princezna ''(prem.), Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1878: '''Told–Titl: ''čarovný závoj'', Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Thomas: ''Mignon'', Tyl–F. Škroup: ''Chudý kej­klíř''; '''1879: '''Bradský: ''Jarmila ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Halévy: ''Quido a Ginevra'', Pulda–J. Klička: ''Společnost atlanticko-pacifická'', Offenbach: ''Krásné Gruzínky''; '''1880: '''Verne–d’Ennery–J. Klička: ''Dítky kapitána Granta''.</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národ­ní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Ber­gra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v před­mluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Stu­dijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národ­ní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Ber­gra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v před­mluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Stu­dijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content>
Řádka 38: Řádka 37:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>[?]</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>1839</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Lipsko (Německo)</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>[?]</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>po 1880 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>?</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names>
 
<div class="names"><ee:names>
 
== Další jména ==
 
== Další jména ==
<ee:names_lastname>Henze, Henzová, Hentze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
+
<ee:names_lastname>Henze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Henzová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Hentze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>
 
</ee:names></div>
 
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
Řádka 54: Řádka 53:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 189–190{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Ladislava Petišková]], [[Jana Holeňová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Ladislava Petišková]], [[Jana Holeňová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 70: Řádka 63:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 7. 2. 2022, 09:14

Marie Hentzová
* 1839 Lipsko (Německo)
po 1880 ?
tanečnice, choreografka, pedagožka


Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery Die Jüdin byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisin­gerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředi­tel Liegert samostatný baletní soubor PD s ba­letní mistryní M. Kneislovou, stala se H. první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: Robert ďábel). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 za­ložila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po ná­stupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též sus­pendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy H. začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sbo­ristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepra­covala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze je­diná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 konči­la H. pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. 

Jako tanečnice byla ceněna pro „znamenitou techniku a milou grácii“ (1867); již 1864–65 si jejího kultivovaného projevu ve svých kritikách pro Národní listy několikrát všiml B. Smetana. Zvláště na sebe upozornila stylovým ztvárně­ním role Blaženého ducha v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika (1866). Spolu se sboristka­mi vystupovala též v Tanci cikánů na hudbu Smetanových Braniborů v Čechách, který aranžovala baletní mistryně Mišková a který od představení Prodané nevěsty při císařské ná­vštěvě Prahy 1866 nahrazoval postrádaný ta­neční prvek. 1869 již H. navrhovala definitivní podobu tanců ve druhé verzi Prodané nevěsty. Vystupovala v mnoha tanečních scénách v či­nohrách a ve výpravných hrách, které jí na vel­kých jevištích předměstských arén dávaly větší choreografické možnosti (např. 1863 Told–Titl, upr. Tyl: Čarovný závoj). Pokud balet studoval samostatné představení, uplatnila se větší rolí (1863: Fany, Anon.: Honba na medvěda, ch: Reisinger; Gianetta, Benoist: Zamilovaný ďá­bel; 1864: tance, Hertel–Pugni: Satanella, tance při hostování souboru Théàtre Du Port St. Martin z Paříže ad.).

Jako choreografka nenastudovala H. žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a vý­pravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních vý­stupů či baletních vložek, zejména z tanců růz­ných národů, vkládaných opakovaně do čino­herních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přimě­řené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetano­vy doby.


Choreografie (výpravné hry, opery, operety)

1866: Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: Alessandro Stradella), Rossini: Vilém Tell, Auber: Němá z Portici, Gluck: Armida; 1867: Gou­nod: Faust a Markéta, Donizetti: Dom Sebastian; 1868: Moniuszko: Halka, Meyerbeer: Robert ďábel, Skuherský: Lora (prem.), Šebor: Nevěsta husitská (prem.), Zajc: Loď v přístavu aneb Veselí plavci; 1869: Gluck: Orfeus a Eurydika, Verdi: Maškarní ples [Un ballo in maschera], Zajc: Lazzaroni neapol­ští, Lortzing: Car a tesař, Smetana: Prodaná nevěs­ta, Štolba–V. Hřímalý: Krejčí a švec, Smetana: Bra­niboři v Čechách; 1870: Šebor: Blanka (prem.), Zajc: Únos Sabinek, Nicolai: Veselé ženy windsorské, Elmar–V. Hřímalý: Šantala čili Všude dobře doma nejlíp, Meyerbeer: Hugenoti, Offenbach: Orfeus v podsvětí; 1871: Měchura: Marie Potocká (prem.), Offenbach: Krásná Genovefa z Brabantu, Halévy: Židovka, Offenbach: Pařížské zelenářky, Rozkošný: Svatojanské proudy (prem.); 1872: Räder–A. Čech: Flok a Cvok, Offenbach: Sněhulák, E. Pohl–Conradi: Milion aneb Čech a Amerika; 1873: Jonas: Javotte, Popelka bostonská, Pulda: Čert na zemi, Raimund: Dívka z čarovných krajů; 1874: Smetana: Dvě vdovy (prem.), Bendl: Lejla, Dvořák: Král a uhlíř (prem.); 1875: Glinka: Ruslan a Ludmila; E. Pohl–Lenhardt: Sedm havranů, Verne–Suppé: Ku Měsíci aneb Divy přírody; 1876: Verne–d’Ennery: Cesta kolem světa v 80 dnech, Räder: Středem země do Afriky čili Skalní duch; Dvořák: Vanda (prem.); 1877: Schauf­fert: Spor o dědictví, Offenbach: Král Mrkvička, Verne–Csepreghy–h: různí autoři: Carův kurýr, Lecocq: Dr. Piccolo, Bendl: Indická princezna (prem.), Smetana: Braniboři v Čechách; 1878: Told–Titl: čarovný závoj, Dvořák: Šelma sedlák (prem.), Thomas: Mignon, Tyl–F. Škroup: Chudý kej­klíř; 1879: Bradský: Jarmila (prem.), Lortzing: Car a tesař, Halévy: Quido a Ginevra, Pulda–J. Klička: Společnost atlanticko-pacifická, Offenbach: Krásné Gruzínky; 1880: Verne–d’Ennery–J. Klička: Dítky kapitána Granta.

Prameny a literatura

Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; Národ­ní listy 13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: Paměti Augustina Ber­gra, 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v před­mluvě k partituře B. Smetana: Prodaná nevěsta, Stu­dijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: Československý balet, 1963; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp

Životní události

  • 1839: narození, Lipsko (Německo)
  • po 1880 : úmrtí, ?

Další jména

Henze , Henzová , Hentze


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 189–190
Autor: Ladislava Petišková, Jana Holeňová