Hentzová, Marie: Porovnání verzí
(Není zobrazeno 9 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Marie</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> <ee:lastname>Hentzová</ee:lastname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Hentzová</ee:lastname> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | + | 1839 | |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
− | + | Lipsko (Německo) | |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
− | + | po 1880 | |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
− | + | ? | |
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisingerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředitel Liegert samostatný baletní soubor PD s baletní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 založila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po nástupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též suspendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sboristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepracovala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze jediná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 končila '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. | |
− | <ee:content> | + | |
− | Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisingerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředitel Liegert samostatný baletní soubor PD s baletní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 založila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po nástupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též suspendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sboristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepracovala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze jediná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 končila '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. | + | Jako tanečnice byla ceněna pro „znamenitou techniku a milou grácii“ (1867); již 1864–65 si jejího kultivovaného projevu ve svých kritikách pro ''Národní listy ''několikrát všiml B. Smetana. Zvláště na sebe upozornila stylovým ztvárněním role Blaženého ducha v Gluckově opeře ''Orfeus a Eurydika ''(1866). Spolu se sboristkami vystupovala též v ''Tanci cikánů ''na hudbu Smetanových ''Braniborů v Čechách'', který aranžovala baletní mistryně Mišková a který od představení ''Prodané nevěsty ''při císařské návštěvě Prahy 1866 nahrazoval postrádaný taneční prvek. 1869 již '''H. '''navrhovala definitivní podobu tanců ve druhé verzi ''Prodané nevěsty''. Vystupovala v mnoha tanečních scénách v činohrách a ve výpravných hrách, které jí na velkých jevištích předměstských arén dávaly větší choreografické možnosti (např. 1863 Told–Titl, upr. Tyl: ''Čarovný závoj''). Pokud balet studoval samostatné představení, uplatnila se větší rolí (1863: Fany, Anon.: ''Honba na medvěda, ''ch: Reisinger; Gianetta, Benoist: ''Zamilovaný ďábel''; 1864: tance, Hertel–Pugni: ''Satanella'', tance při hostování souboru Théàtre Du Port St. Martin z Paříže ad.). |
Jako choreografka nenastudovala '''H. '''žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a výpravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních výstupů či baletních vložek, zejména z tanců různých národů, vkládaných opakovaně do činoherních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přiměřené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetanovy doby. | Jako choreografka nenastudovala '''H. '''žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a výpravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních výstupů či baletních vložek, zejména z tanců různých národů, vkládaných opakovaně do činoherních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přiměřené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetanovy doby. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
− | == <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> == | + | == <ee:bibliography_label>Choreografie (výpravné hry, opery, operety)</ee:bibliography_label> == |
− | <ee:bibliography_content> | + | <ee:bibliography_content>'''1866: '''Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: ''Alessandro Stradella''), Rossini: ''Vilém Tell'', Auber: ''Němá z Portici'', Gluck: ''Armida''; '''1867: '''Gounod: ''Faust a Markéta'', Donizetti: ''Dom Sebastian''; '''1868: '''Moniuszko: ''Halka'', Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Skuherský: ''Lora ''(prem.), Šebor: ''Nevěsta husitská ''(prem.), Zajc: ''Loď v přístavu aneb Veselí plavci''; '''1869: '''Gluck: ''Orfeus a Eurydika'', Verdi: ''Maškarní ples ''[''Un ballo in maschera''], Zajc: ''Lazzaroni neapolští'', Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Štolba–V. Hřímalý: ''Krejčí a švec'', Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1870: '''Šebor: ''Blanka ''(prem.), Zajc: ''Únos Sabinek'', Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, ''Elmar–V. Hřímalý: ''Šantala čili Všude dobře doma nejlíp'', Meyerbeer: ''Hugenoti'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; '''1871: '''Měchura: ''Marie Potocká ''(prem.), Offenbach: ''Krásná Genovefa z Brabantu'', Halévy: ''Židovka'', Offenbach: ''Pařížské zelenářky'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy ''(prem.); '''1872: '''Räder–A. Čech: ''Flok a Cvok'', Offenbach: ''Sněhulák'', E. Pohl–Conradi: ''Milion aneb Čech a Amerika''; '''1873: '''Jonas: ''Javotte, Popelka bostonská'', Pulda: ''Čert na zemi'', Raimund: ''Dívka z čarovných krajů''; '''1874: '''Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.), Bendl: ''Lejla'', Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.); '''1875: '''Glinka: ''Ruslan a Ludmila''; E. Pohl–Lenhardt: ''Sedm havranů'', Verne–Suppé: ''Ku Měsíci aneb Divy přírody''; '''1876: '''Verne–d’Ennery: ''Cesta kolem světa v 80 dnech'', Räder: ''Středem země do Afriky čili Skalní duch''; Dvořák: ''Vanda ''(prem.); '''1877: '''Schauffert: ''Spor o dědictví'', Offenbach: ''Král Mrkvička'', Verne–Csepreghy–h: různí autoři: ''Carův kurýr'', Lecocq: ''Dr. Piccolo'', Bendl: ''Indická princezna ''(prem.), Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1878: '''Told–Titl: ''čarovný závoj'', Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Thomas: ''Mignon'', Tyl–F. Škroup: ''Chudý kejklíř''; '''1879: '''Bradský: ''Jarmila ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Halévy: ''Quido a Ginevra'', Pulda–J. Klička: ''Společnost atlanticko-pacifická'', Offenbach: ''Krásné Gruzínky''; '''1880: '''Verne–d’Ennery–J. Klička: ''Dítky kapitána Granta''.</ee:bibliography_content> |
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v předmluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Studijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Bergra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v předmluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Studijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content> | ||
Řádka 36: | Řádka 37: | ||
<div class="chronology"><ee:chronology> | <div class="chronology"><ee:chronology> | ||
== Životní události == | == Životní události == | ||
− | * <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place> | + | * <ee:chronology_date_from>1839</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Lipsko (Německo)</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
− | * <ee:chronology_date_from/><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place> | + | * <ee:chronology_date_from>po 1880 </ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>?</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> |
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>Henze, Henzová, Hentze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>Henze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Henzová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/>, <ee:names_lastname>Hentze</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> |
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 52: | Řádka 53: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 189–190{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Ladislava Petišková]], [[Jana Holeňová]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | <ee:category>[[Category:Hudební divadlo]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 68: | Řádka 63: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 7. 2. 2022, 09:14
Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery Die Jüdin byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisingerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředitel Liegert samostatný baletní soubor PD s baletní mistryní M. Kneislovou, stala se H. první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: Robert ďábel). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 založila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po nástupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též suspendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy H. začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sboristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepracovala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze jediná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 končila H. pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo.
Jako tanečnice byla ceněna pro „znamenitou techniku a milou grácii“ (1867); již 1864–65 si jejího kultivovaného projevu ve svých kritikách pro Národní listy několikrát všiml B. Smetana. Zvláště na sebe upozornila stylovým ztvárněním role Blaženého ducha v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika (1866). Spolu se sboristkami vystupovala též v Tanci cikánů na hudbu Smetanových Braniborů v Čechách, který aranžovala baletní mistryně Mišková a který od představení Prodané nevěsty při císařské návštěvě Prahy 1866 nahrazoval postrádaný taneční prvek. 1869 již H. navrhovala definitivní podobu tanců ve druhé verzi Prodané nevěsty. Vystupovala v mnoha tanečních scénách v činohrách a ve výpravných hrách, které jí na velkých jevištích předměstských arén dávaly větší choreografické možnosti (např. 1863 Told–Titl, upr. Tyl: Čarovný závoj). Pokud balet studoval samostatné představení, uplatnila se větší rolí (1863: Fany, Anon.: Honba na medvěda, ch: Reisinger; Gianetta, Benoist: Zamilovaný ďábel; 1864: tance, Hertel–Pugni: Satanella, tance při hostování souboru Théàtre Du Port St. Martin z Paříže ad.).
Jako choreografka nenastudovala H. žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a výpravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních výstupů či baletních vložek, zejména z tanců různých národů, vkládaných opakovaně do činoherních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přiměřené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetanovy doby.
Obsah
Choreografie (výpravné hry, opery, operety)
1866: Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: Alessandro Stradella), Rossini: Vilém Tell, Auber: Němá z Portici, Gluck: Armida; 1867: Gounod: Faust a Markéta, Donizetti: Dom Sebastian; 1868: Moniuszko: Halka, Meyerbeer: Robert ďábel, Skuherský: Lora (prem.), Šebor: Nevěsta husitská (prem.), Zajc: Loď v přístavu aneb Veselí plavci; 1869: Gluck: Orfeus a Eurydika, Verdi: Maškarní ples [Un ballo in maschera], Zajc: Lazzaroni neapolští, Lortzing: Car a tesař, Smetana: Prodaná nevěsta, Štolba–V. Hřímalý: Krejčí a švec, Smetana: Braniboři v Čechách; 1870: Šebor: Blanka (prem.), Zajc: Únos Sabinek, Nicolai: Veselé ženy windsorské, Elmar–V. Hřímalý: Šantala čili Všude dobře doma nejlíp, Meyerbeer: Hugenoti, Offenbach: Orfeus v podsvětí; 1871: Měchura: Marie Potocká (prem.), Offenbach: Krásná Genovefa z Brabantu, Halévy: Židovka, Offenbach: Pařížské zelenářky, Rozkošný: Svatojanské proudy (prem.); 1872: Räder–A. Čech: Flok a Cvok, Offenbach: Sněhulák, E. Pohl–Conradi: Milion aneb Čech a Amerika; 1873: Jonas: Javotte, Popelka bostonská, Pulda: Čert na zemi, Raimund: Dívka z čarovných krajů; 1874: Smetana: Dvě vdovy (prem.), Bendl: Lejla, Dvořák: Král a uhlíř (prem.); 1875: Glinka: Ruslan a Ludmila; E. Pohl–Lenhardt: Sedm havranů, Verne–Suppé: Ku Měsíci aneb Divy přírody; 1876: Verne–d’Ennery: Cesta kolem světa v 80 dnech, Räder: Středem země do Afriky čili Skalní duch; Dvořák: Vanda (prem.); 1877: Schauffert: Spor o dědictví, Offenbach: Král Mrkvička, Verne–Csepreghy–h: různí autoři: Carův kurýr, Lecocq: Dr. Piccolo, Bendl: Indická princezna (prem.), Smetana: Braniboři v Čechách; 1878: Told–Titl: čarovný závoj, Dvořák: Šelma sedlák (prem.), Thomas: Mignon, Tyl–F. Škroup: Chudý kejklíř; 1879: Bradský: Jarmila (prem.), Lortzing: Car a tesař, Halévy: Quido a Ginevra, Pulda–J. Klička: Společnost atlanticko-pacifická, Offenbach: Krásné Gruzínky; 1880: Verne–d’Ennery–J. Klička: Dítky kapitána Granta.
Prameny a literatura
Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; Národní listy 13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: Paměti Augustina Bergra, 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v předmluvě k partituře B. Smetana: Prodaná nevěsta, Studijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: Československý balet, 1963; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp
Životní události
- 1839: narození, Lipsko (Německo)
- po 1880 : úmrtí, ?
Další jména
Henze , Henzová , Hentze
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 189–190
Autor: Ladislava Petišková, Jana Holeňová