Hentzová, Marie: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Marie </ee:firstname> <ee:lastname>Hentzová </ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> <ee:lastname>Hentzová</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 18: Řádka 18:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>tanečnice, choreografka, pedagožka</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
 
<ee:content>
 
<ee:content>
Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisin­gerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředi­tel Liegert samostatný baletní soubor PD s ba­letní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 za­ložila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po ná­stupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též sus­pendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sbo­ristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepra­covala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze je­diná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 konči­la '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo.
+
Psána též Henze, Henzová, Hentze. Rodilá Němka. Do Prahy přišla z dvorního divadla v Braunschweigu. Po hostování v tanečních scénách Halévyho opery ''Die Jüdin ''byla 1860 angažována spolu s další sólistkou J. Belkeovou do baletního souboru StD vedeného V. Reisin­gerem. Tanečníci StD vystupovali i v českých představeních a po otevření PD v listopadu 1862 i na této scéně. Když 1864 ustavoval ředi­tel Liegert samostatný baletní soubor PD s ba­letní mistryní M. Kneislovou, stala se '''H. '''první sólistkou. 1868 byly její schopnosti oceněny funkcí baletní mistryně, kterou vykonávala vedle aktivní taneční dráhy (naposledy tančila 19. 9. 1871, Helena, Meyerbeer: ''Robert ďábel''). Uplatňovala se též jako choreografka. 1868 za­ložila baletní školu a přijala 12 dívek, které společně vystoupily veřejně v červenci 1868 a občas účinkovaly v představeních. Její škola byla zrušena v rámci úsporných opatření po ná­stupu ředitele Maýra 1874 a Maýr ji též sus­pendoval z funkce baletní mistryně. Funkce byla obnovena od 1876, kdy '''H. '''začala znovu pracovat s jednou sólovou tanečnicí a 14 sbo­ristkami. 1877 měla 4 sólistky, 12 sboristek a kapelníka pro balet. Nově otevřenou baletní školu navštěvovalo 24 dívek. 1878 se počet sólistek i sboristek snížil a baletní škola nepra­covala, v roce 1879 zůstala v divadle pouze je­diná sólistka a 9 sboristek. V říjnu 1880 konči­la '''H. '''pracovní smlouva a vedení divadla ji už neobnovilo. <div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/> Jako tanečnice byla ceněna pro „znamenitou techniku a milou grácii“ (1867); již 1864–65 si jejího kultivovaného projevu ve svých kritikách pro ''Národní listy ''několikrát všiml B. Smetana. Zvláště na sebe upozornila stylovým ztvárně­ním role Blaženého ducha v Gluckově opeře ''Orfeus a Eurydika ''(1866). Spolu se sboristka­mi vystupovala též v ''Tanci cikánů ''na hudbu Smetanových ''Braniborů v Čechách'', který aranžovala baletní mistryně Mišková a který od představení ''Prodané nevěsty ''při císařské ná­vštěvě Prahy 1866 nahrazoval postrádaný ta­neční prvek. 1869 již '''H. '''navrhovala definitivní podobu tanců ve druhé verzi ''Prodané nevěsty''. Vystupovala v mnoha tanečních scénách v či­nohrách a ve výpravných hrách, které jí na vel­kých jevištích předměstských arén dávaly větší choreografické možnosti (např. 1863 Told–Titl, upr. Tyl: ''Čarovný závoj''). Pokud balet studoval samostatné představení, uplatnila se větší rolí (1863: Fany, Anon.: ''Honba na medvěda, ''ch: Reisinger; Gianetta, Benoist: ''Zamilovaný ďá­bel''; 1864: tance, Hertel–Pugni: ''Satanella'', tance při hostování souboru Théàtre Du Port St. Martin z Paříže ad.).
<div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/>
+
Jako tanečnice byla ceněna pro „znamenitou techniku a milou grácii“ (1867); již 1864–65 si jejího kultivovaného projevu ve svých kritikách pro ''Národní listy ''několikrát všiml B. Smetana. Zvláště na sebe upozornila stylovým ztvárně­ním role Blaženého ducha v Gluckově opeře ''Orfeus a Eurydika ''(1866). Spolu se sboristka­mi vystupovala též v ''Tanci cikánů ''na hudbu Smetanových ''Braniborů v Čechách'', který aranžovala baletní mistryně Mišková a který od představení ''Prodané nevěsty ''při císařské ná­vštěvě Prahy 1866 nahrazoval postrádaný ta­neční prvek. 1869 již '''H. '''navrhovala definitivní podobu tanců ve druhé verzi ''Prodané nevěsty''. Vystupovala v mnoha tanečních scénách v či­nohrách a ve výpravných hrách, které jí na vel­kých jevištích předměstských arén dávaly větší choreografické možnosti (např. 1863 Told–Titl, upr. Tyl: ''Čarovný závoj''). Pokud balet studoval samostatné představení, uplatnila se větší rolí (1863: Fany, Anon.: ''Honba na medvěda, ''ch: Reisinger; Gianetta, Benoist: ''Zamilovaný ďá­bel''; 1864: tance, Hertel–Pugni: ''Satanella'', tance při hostování souboru Théàtre Du Port St. Martin z Paříže ad.).
+
  
 
Jako choreografka nenastudovala '''H. '''žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a vý­pravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních vý­stupů či baletních vložek, zejména z tanců růz­ných národů, vkládaných opakovaně do čino­herních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přimě­řené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetano­vy doby.
 
Jako choreografka nenastudovala '''H. '''žádný celovečerní balet, vypravila však po taneční stránce více než 80 oper, operet, činoher a vý­pravných her, mezi nimiž byly téměř všechny premiéry děl českých skladatelů. Připravila pro každodenní provoz množství meziaktních vý­stupů či baletních vložek, zejména z tanců růz­ných národů, vkládaných opakovaně do čino­herních představení. Formovala balet PD téměř dvacet let. Udržovala jeho výkonnost na přimě­řené úrovni a starala se o výchovu dorostu. V polemikách sedmdesátých let o směřování českého hudebního divadla, vedených mezi staročeským a mladočeským křídlem, bývala řazena na Smetanovu stranu a představovala nejvýznamnější osobnost baletu PD Smetano­vy doby.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Choreografie </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>(výpravné hry, opery, operety): '''1866: '''Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: ''Alessandro Stradella''), Rossini: ''Vilém Tell'', Auber: ''Němá z Portici'', Gluck: ''Armida''; '''1867: '''Gou­nod: ''Faust a Markéta'', Donizetti: ''Dom Sebastian''; '''1868: '''Moniuszko: ''Halka'', Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Skuherský: ''Lora ''(prem.), Šebor: ''Nevěsta husitská ''(prem.), Zajc: ''Loď v přístavu aneb Veselí plavci''; '''1869: '''Gluck: ''Orfeus a Eurydika'', Verdi: ''Maškarní ples ''[''Un ballo in maschera''], Zajc: ''Lazzaroni neapol­ští'', Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Prodaná nevěs­ta'', Štolba–V. Hřímalý: ''Krejčí a švec'', Smetana: ''Bra­niboři v Čechách''; '''1870: '''Šebor: ''Blanka ''(prem.), Zajc: ''Únos Sabinek'', Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, ''Elmar–V. Hřímalý: ''Šantala čili Všude dobře doma nejlíp'', Meyerbeer: ''Hugenoti'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; '''1871: '''Měchura: ''Marie Potocká ''(prem.), Offenbach: ''Krásná Genovefa z Brabantu'', Halévy: ''Židovka'', Offenbach: ''Pařížské zelenářky'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy ''(prem.); '''1872: '''Räder–A. Čech: ''Flok a Cvok'', Offenbach: ''Sněhulák'', E. Pohl–Conradi: ''Milion aneb Čech a Amerika''; '''1873: '''Jonas: ''Javotte, Popelka bostonská'', Pulda: ''Čert na zemi'', Raimund: ''Dívka z čarovných krajů''; '''1874: '''Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.), Bendl: ''Lejla'', Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.); '''1875: '''Glinka: ''Ruslan a Ludmila''; E. Pohl–Lenhardt: ''Sedm havranů'', Verne–Suppé: ''Ku Měsíci aneb Divy přírody''; '''1876: '''Verne–d’Ennery: ''Cesta kolem světa v 80 dnech'', Räder: ''Středem země do Afriky čili Skalní duch''; Dvořák: ''Vanda ''(prem.); '''1877: '''Schauf­fert: ''Spor o dědictví'', Offenbach: ''Král Mrkvička'', Verne–Csepreghy–h: různí autoři: ''Carův kurýr'', Lecocq: ''Dr. Piccolo'', Bendl: ''Indická princezna ''(prem.), Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1878: '''Told–Titl: ''čarovný závoj'', Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Thomas: ''Mignon'', Tyl–F. Škroup: ''Chudý kej­klíř''; '''1879: '''Bradský: ''Jarmila ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Halévy: ''Quido a Ginevra'', Pulda–J. Klička: ''Společnost atlanticko-pacifická'', Offenbach: ''Krásné Gruzínky''; '''1880: '''Verne–d’Ennery–J. Klička: ''Dítky kapitána Granta''.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>(výpravné hry, opery, operety): '''1866: '''Dance anglaise, Tanec v plášti, Pas de deux (Flotow: ''Alessandro Stradella''), Rossini: ''Vilém Tell'', Auber: ''Němá z Portici'', Gluck: ''Armida''; '''1867: '''Gou­nod: ''Faust a Markéta'', Donizetti: ''Dom Sebastian''; '''1868: '''Moniuszko: ''Halka'', Meyerbeer: ''Robert ďábel'', Skuherský: ''Lora ''(prem.), Šebor: ''Nevěsta husitská ''(prem.), Zajc: ''Loď v přístavu aneb Veselí plavci''; '''1869: '''Gluck: ''Orfeus a Eurydika'', Verdi: ''Maškarní ples ''[''Un ballo in maschera''], Zajc: ''Lazzaroni neapol­ští'', Lortzing: ''Car a tesař'', Smetana: ''Prodaná nevěs­ta'', Štolba–V. Hřímalý: ''Krejčí a švec'', Smetana: ''Bra­niboři v Čechách''; '''1870: '''Šebor: ''Blanka ''(prem.), Zajc: ''Únos Sabinek'', Nicolai: ''Veselé ženy windsorské, ''Elmar–V. Hřímalý: ''Šantala čili Všude dobře doma nejlíp'', Meyerbeer: ''Hugenoti'', Offenbach: ''Orfeus v podsvětí''; '''1871: '''Měchura: ''Marie Potocká ''(prem.), Offenbach: ''Krásná Genovefa z Brabantu'', Halévy: ''Židovka'', Offenbach: ''Pařížské zelenářky'', Rozkošný: ''Svatojanské proudy ''(prem.); '''1872: '''Räder–A. Čech: ''Flok a Cvok'', Offenbach: ''Sněhulák'', E. Pohl–Conradi: ''Milion aneb Čech a Amerika''; '''1873: '''Jonas: ''Javotte, Popelka bostonská'', Pulda: ''Čert na zemi'', Raimund: ''Dívka z čarovných krajů''; '''1874: '''Smetana: ''Dvě vdovy ''(prem.), Bendl: ''Lejla'', Dvořák: ''Král a uhlíř ''(prem.); '''1875: '''Glinka: ''Ruslan a Ludmila''; E. Pohl–Lenhardt: ''Sedm havranů'', Verne–Suppé: ''Ku Měsíci aneb Divy přírody''; '''1876: '''Verne–d’Ennery: ''Cesta kolem světa v 80 dnech'', Räder: ''Středem země do Afriky čili Skalní duch''; Dvořák: ''Vanda ''(prem.); '''1877: '''Schauf­fert: ''Spor o dědictví'', Offenbach: ''Král Mrkvička'', Verne–Csepreghy–h: různí autoři: ''Carův kurýr'', Lecocq: ''Dr. Piccolo'', Bendl: ''Indická princezna ''(prem.), Smetana: ''Braniboři v Čechách''; '''1878: '''Told–Titl: ''čarovný závoj'', Dvořák: ''Šelma sedlák ''(prem.), Thomas: ''Mignon'', Tyl–F. Škroup: ''Chudý kej­klíř''; '''1879: '''Bradský: ''Jarmila ''(prem.), Lortzing: ''Car a tesař'', Halévy: ''Quido a Ginevra'', Pulda–J. Klička: ''Společnost atlanticko-pacifická'', Offenbach: ''Krásné Gruzínky''; '''1880: '''Verne–d’Ennery–J. Klička: ''Dítky kapitána Granta''.</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národ­ní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Ber­gra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v před­mluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Stu­dijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Cedule StD 1861–62, NMd. • Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1861, s. 15, 21; 1862, s. 14; 1863, s. 14; ''Národ­ní listy ''13. 10. 1864, 23. 10. 1867; Teuber III, s. 565; Bartoš: PD opera; L. Hájek: ''Paměti Augustina Ber­gra'', 1942, s. 19, 20, 25, 28, 32, 128; F. Bartoš v před­mluvě k partituře B. Smetana: ''Prodaná nevěsta'', Stu­dijní vydání děl B. Smetany, 1940, I, s. XI; A. Kittl: Činohra PD; L. Schmidová: ''Československý balet'', 1963; B. Brodská: ''Dějiny českého baletu do roku 1918'', skripta HAMU, 1983, zvl. s. 71–72; PD 1862–83; Trávníčková: PD. • NDp</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
Řádka 67: Řádka 65:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 15. 10. 2015, 14:38

Marie Hentzová
tanečnice, choreografka, pedagožka



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.