Gordigiani, Giovanni Battista: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
</ee:progress>
 
</ee:progress>
 
{{Infobox Osoba
 
{{Infobox Osoba
| jméno = <ee:firstname>Giovanni Battista </ee:firstname> <ee:lastname>Gordigiani</ee:lastname>
+
| jméno = <ee:firstname>Giovanni Battista</ee:firstname> <ee:lastname>Gordigiani</ee:lastname>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
 
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
Řádka 9: Řádka 9:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
Modena, Itálie  
+
Modena, Itálie
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
Řádka 15: Řádka 15:
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
Praha  
+
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>zpěvák, pěvecký pedagog, skladatel, </ee:profession>
+
| povolání = <ee:profession>zpěvák, pěvecký pedagog, skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
 
</ee:perex>
 
</ee:perex>
 
<cshow logged="1">
 
<cshow logged="1">
Řádka 30: Řádka 30:
 
V pražské společnosti budil '''G. '''pozornost svým zevnějškem, oděvem ve stylu divadelní­ho kostýmu, dlouhými vlasy a vousy. Vyučoval zpěvu italskou metodou bel canta, což postup­ně vyvolávalo opozici mezi zastánci novější tzv. německé školy. Na začátku 60. let už jeho pedagogické působení naráželo na tvrdou kriti­ku a na požadavek počeštění pěvecké třídy kon­zervatoře, kam chodila většina českých studen­tů. Podle své metody vybíral '''G. '''i repertoár. Italštinu pokládal za nejvhodnější jevištní řeč a ukládal žákům ponejvíce árie z Mozartových a Rossiniho oper. Jako učitel italštiny s ním po mnoho let spolupracoval pražský literát a dra­matik W. A. Gerle (učil 1814–46).
 
V pražské společnosti budil '''G. '''pozornost svým zevnějškem, oděvem ve stylu divadelní­ho kostýmu, dlouhými vlasy a vousy. Vyučoval zpěvu italskou metodou bel canta, což postup­ně vyvolávalo opozici mezi zastánci novější tzv. německé školy. Na začátku 60. let už jeho pedagogické působení naráželo na tvrdou kriti­ku a na požadavek počeštění pěvecké třídy kon­zervatoře, kam chodila většina českých studen­tů. Podle své metody vybíral '''G. '''i repertoár. Italštinu pokládal za nejvhodnější jevištní řeč a ukládal žákům ponejvíce árie z Mozartových a Rossiniho oper. Jako učitel italštiny s ním po mnoho let spolupracoval pražský literát a dra­matik W. A. Gerle (učil 1814–46).
  
Na '''G. '''podnět zřídil hrabě Vrtba 1826 v za­hradě svého paláce malou studijní scénu. Hned 1826 tam byla provedena Kotzebuova hra ''Fe­dora ''s hudbou J. Nostitze, v níž '''G. '''vystoupil ja­ko Ivan Petrovič; 1827 (nikoli 1828) připravil se studenty části Mozartovy opery ''Le nozze di Figaro v ''dobré italštině, 15. 1. 1828 provedli studenti italsky Mozartovu operu ''Titus''. '''G. '''hlas již postrádal svěžest, jež byla nahrazena doko­nalou technikou a rutinou. V dubnu 1838, před návratem na konzervatoř, zpíval '''G. '''roli Gug­lielma v představení Mozartovy opery ''Cosi'' ''fan tutte'', které připravila odcházející M. L. Cara­voglia-Sandrini (s recitativy doprovázenými klavírem, violoncellem a kontrabasem). Se stu­denty provedl italsky 12. 5. 1842 ve StD Mo­zartovu operu ''Don Giovanni ''(pod titulem ''Don Juan'') a vytvořil hlavní roli. Jeho vynikající žá­ci (E. z Ehrenbergů, C. Soukupová, V. Blažko­vá, Č. Vecko, F. J. Schüttky, sestry Ludmila a Františka Stolzovy, jeho nástupce na konzer­vatoři F. Vogel ad.) si většinou později osvojili i tzv. německou metodu.
+
Na '''G. '''podnět zřídil hrabě Vrtba 1826 v za­hradě svého paláce malou studijní scénu. Hned 1826 tam byla provedena Kotzebuova hra ''Fe­dora ''s hudbou J. Nostitze, v níž '''G. '''vystoupil ja­ko Ivan Petrovič; 1827 (nikoli 1828) připravil se studenty části Mozartovy opery ''Le nozze di Figaro v ''dobré italštině, 15. 1. 1828 provedli studenti italsky Mozartovu operu ''Titus''. '''G. '''hlas již postrádal svěžest, jež byla nahrazena doko­nalou technikou a rutinou. V dubnu 1838, před návratem na konzervatoř, zpíval '''G. '''roli Gug­lielma v představení Mozartovy opery ''Cosi'' ''fan tutte'', které připravila odcházející M. L. Cara­voglia-Sandrini (s recitativy doprovázenými klavírem, violoncellem a kontrabasem). Se stu­denty provedl italsky 12. 5. 1842 ve StD Mo­zartovu operu ''Don Giovanni ''(pod titulem ''Don Juan'') a vytvořil hlavní roli. Jeho vynikající žá­ci (E. z Ehrenbergů, C. Soukupová, V. Blažko­vá, Č. Vecko, F. J. Schüttky, sestry Ludmila a Františka Stolzovy, jeho nástupce na konzer­vatoři F. Vogel ad.) si většinou později osvojili i tzv. německou metodu.  
<div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/><div style="clear: both;"/>
+
 
 
Trvalý kontakt udržoval '''G. '''s ředitelem StD J. A. Stögerem. V dubnu 1843 hostoval ve Stögerově Novém divadle v Růžové ulici v ně­kolika představeních italského nastudování opery F. Ricciho ''La Prigione di Edimburgo ''a jednu její árii zazpíval 11. 2. 1844 italsky v rámci českého quodlibetu v Novém divadle. Stögerův nástupce ve StD J. Hoffmann provedl 6. 6. 1846 '''G. '''italskou operu ''Consuelo''; čtyřdíl­né libreto napsal sám '''G. '''podle předlohy Geor­ge Sandové. Dirigoval F. Škroup, vydaný text opery přeložila do němčiny '''G. '''manželka. Autor zpíval roli skladatele Porpory, titulní posta­vu vytvořila C. Soukupová, jako Zpěvák Anzo­letto hostovala známá italská kontraaltistka M. Alboni. Dílo ve stylu starších italských oper mělo zdvořilostní úspěch. Od 2. vydání slovní­ku Fétisova [lit.] se '''G. '''připisují další dva oper­ní tituly, ''Pygmalion ''(údajně uveden 1845, ve­řejné provedení nelze doložit), z pozůstalosti ''Piccolino ''(dosud nenalezen).
 
Trvalý kontakt udržoval '''G. '''s ředitelem StD J. A. Stögerem. V dubnu 1843 hostoval ve Stögerově Novém divadle v Růžové ulici v ně­kolika představeních italského nastudování opery F. Ricciho ''La Prigione di Edimburgo ''a jednu její árii zazpíval 11. 2. 1844 italsky v rámci českého quodlibetu v Novém divadle. Stögerův nástupce ve StD J. Hoffmann provedl 6. 6. 1846 '''G. '''italskou operu ''Consuelo''; čtyřdíl­né libreto napsal sám '''G. '''podle předlohy Geor­ge Sandové. Dirigoval F. Škroup, vydaný text opery přeložila do němčiny '''G. '''manželka. Autor zpíval roli skladatele Porpory, titulní posta­vu vytvořila C. Soukupová, jako Zpěvák Anzo­letto hostovala známá italská kontraaltistka M. Alboni. Dílo ve stylu starších italských oper mělo zdvořilostní úspěch. Od 2. vydání slovní­ku Fétisova [lit.] se '''G. '''připisují další dva oper­ní tituly, ''Pygmalion ''(údajně uveden 1845, ve­řejné provedení nelze doložit), z pozůstalosti ''Piccolino ''(dosud nenalezen).
  
Řádka 39: Řádka 39:
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Dílo </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Dílo</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Vydané církevní skladby a písně zaznamená­vá A. Hoffmeister: ''Handbuch der musikalischen Li­teratur'', Leipzig, I–III, 1844, Vocalmusik, s. 10, 62, 124, 124; V, 1852–1859, s. 397 (ve sv. VI, 1868, s. 556 uvádí, že byla samostatně vydána i G. fotogra­fie).</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Vydané církevní skladby a písně zaznamená­vá A. Hoffmeister: ''Handbuch der musikalischen Li­teratur'', Leipzig, I–III, 1844, Vocalmusik, s. 10, 62, 124, 124; V, 1852–1859, s. 397 (ve sv. VI, 1868, s. 556 uvádí, že byla samostatně vydána i G. fotogra­fie).</ee:bibliography_content>
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura </ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content><div>
 
<ee:bibliography_content><div>
 
Skladby (nikoli diva­delní) v archivu Konzervatoře v Praze. – Tištěné lib­reto opery ''Consuelo ''v NMd. – ''Der Minnesänger zur Feier ''pro sólo, sbor a klavír ke svatbě Josefa Lobko­witze s Franciskou Sternbergovou, s. a., rkp. v Hud. oddělení Nár. knihovny. • Schematismus [konzerva­toř, kap. Verein zur Bef. der Tonkunst] 1823, s. 497; 1825, s. 446; 1826, s. 451; 1827, s. 447; 1828, s. 449; ''Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode ''1827, s. 44, 358–359; 1829, s. 73; 1838, s. 86; 1842, s. 129; 1843, s. 96; 1847, s. 194; ''Bohemia ''1846, č. 59, 79, 80, 81 [Consuelo]; ''Allgemeine musi­kalische Zeitung ''[Leipzig] 1846, s. 491–494 [Con­suelo]; Z konservatoře Pražské, ''Dalibor ''3, 1860, s. 286–287; A. Ambros: Musikalische Briefe aus Prag, ''Österreichische Revue ''1867, sv. 3, s. 114 [s chybnými daty]; ''Bohemia ''2. 3. 1871 a 4. 3. 1871 [nekrolog, pohřeb]; ''Josef Proksch: Biographisches Denkmal aus dessen Nachlasspapieren errichtet'', vyd. R. Müller, Reichenberg 1874, s. 265 [Křížová cesta], 309; Teuber III, s. 101, 118, 169, 181, 322, 356, 357, 358, 364, 823; ''Prager Necrologe''. ''Ein Fa­milienbuch 1870–1882'', vyd. H. J. Landau, 1888, s. 20–21; E. Rychnowsky: ''Johann Friedrich Kittl'', 1904, sv. II, s. 107 [zasedání vedení konzervatoře 16. 5. 1843]; A. Meissner: ''Geschichte meines Le­bens'', 1885, nově vyd. jako ''Ich traf auch Heine in Pa­ris'', Berlin 1973; J. R. Kronbauer: Kniha karikatur z uměleckých dýchánků u hraběte Františka Thuna v Praze v zimě 1842–43, ''Máj ''III, 1905, s. 363–364; J. Branberger: ''Konservatoř hudby v Praze'', 1911; A. Zbořilová: ''Pražské pěvecké školy 19. stol.'', dis. UK Praha, 1931; ''Sborník na paměť 125 let Kon­servatoře hudby v Praze'', 1936, s. 82–86; Bartoš: PD opera; H. Berlioz: ''Paměti''. ''Cesty po Itálii, Německu, Rusku a Anglii 1803–1865'', česky 1956, s. 433–435; Verti, sv. II, s. 1464, 1467, 1471 [otec], s. 1535 [Gio­vanni]; J. Ludvová: „Odumírající větev na živém stromě umění?“ (Italská operní představení na praž­ské něm. scéně 1807–1885), ''Divadelní revue ''10, 1999, č. 1. s. 47–57; J. Pešková: Provádění Mozarto­vých oper pražskou konzervatoří v první polovině 19. stol., ''Hudební věda ''38, 2001, s. 397–414; T. Vo­lek: Mozartovy italské opery v nastudování G. Gor­digianiho, ''Hudební věda ''38, 2001, s. 439–444. • Fé­tis, 2. vyd. 1883, i dodatky k 1. vyd. 1881 [s operou ''Pygmalion'']; Rieger; Mendel; Pazdírek; čHS; Stieger, sv. Komponisten; Ulrich 1997; Piper, sv. Register.
 
Skladby (nikoli diva­delní) v archivu Konzervatoře v Praze. – Tištěné lib­reto opery ''Consuelo ''v NMd. – ''Der Minnesänger zur Feier ''pro sólo, sbor a klavír ke svatbě Josefa Lobko­witze s Franciskou Sternbergovou, s. a., rkp. v Hud. oddělení Nár. knihovny. • Schematismus [konzerva­toř, kap. Verein zur Bef. der Tonkunst] 1823, s. 497; 1825, s. 446; 1826, s. 451; 1827, s. 447; 1828, s. 449; ''Wiener Zeitschrift für Kunst, Literatur, Theater und Mode ''1827, s. 44, 358–359; 1829, s. 73; 1838, s. 86; 1842, s. 129; 1843, s. 96; 1847, s. 194; ''Bohemia ''1846, č. 59, 79, 80, 81 [Consuelo]; ''Allgemeine musi­kalische Zeitung ''[Leipzig] 1846, s. 491–494 [Con­suelo]; Z konservatoře Pražské, ''Dalibor ''3, 1860, s. 286–287; A. Ambros: Musikalische Briefe aus Prag, ''Österreichische Revue ''1867, sv. 3, s. 114 [s chybnými daty]; ''Bohemia ''2. 3. 1871 a 4. 3. 1871 [nekrolog, pohřeb]; ''Josef Proksch: Biographisches Denkmal aus dessen Nachlasspapieren errichtet'', vyd. R. Müller, Reichenberg 1874, s. 265 [Křížová cesta], 309; Teuber III, s. 101, 118, 169, 181, 322, 356, 357, 358, 364, 823; ''Prager Necrologe''. ''Ein Fa­milienbuch 1870–1882'', vyd. H. J. Landau, 1888, s. 20–21; E. Rychnowsky: ''Johann Friedrich Kittl'', 1904, sv. II, s. 107 [zasedání vedení konzervatoře 16. 5. 1843]; A. Meissner: ''Geschichte meines Le­bens'', 1885, nově vyd. jako ''Ich traf auch Heine in Pa­ris'', Berlin 1973; J. R. Kronbauer: Kniha karikatur z uměleckých dýchánků u hraběte Františka Thuna v Praze v zimě 1842–43, ''Máj ''III, 1905, s. 363–364; J. Branberger: ''Konservatoř hudby v Praze'', 1911; A. Zbořilová: ''Pražské pěvecké školy 19. stol.'', dis. UK Praha, 1931; ''Sborník na paměť 125 let Kon­servatoře hudby v Praze'', 1936, s. 82–86; Bartoš: PD opera; H. Berlioz: ''Paměti''. ''Cesty po Itálii, Německu, Rusku a Anglii 1803–1865'', česky 1956, s. 433–435; Verti, sv. II, s. 1464, 1467, 1471 [otec], s. 1535 [Gio­vanni]; J. Ludvová: „Odumírající větev na živém stromě umění?“ (Italská operní představení na praž­ské něm. scéně 1807–1885), ''Divadelní revue ''10, 1999, č. 1. s. 47–57; J. Pešková: Provádění Mozarto­vých oper pražskou konzervatoří v první polovině 19. stol., ''Hudební věda ''38, 2001, s. 397–414; T. Vo­lek: Mozartovy italské opery v nastudování G. Gor­digianiho, ''Hudební věda ''38, 2001, s. 439–444. • Fé­tis, 2. vyd. 1883, i dodatky k 1. vyd. 1881 [s operou ''Pygmalion'']; Rieger; Mendel; Pazdírek; čHS; Stieger, sv. Komponisten; Ulrich 1997; Piper, sv. Register.
Řádka 48: Řádka 48:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>červenec 1795</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Modena, Itálie </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>červenec 1795</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Modena, Itálie</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from>1. 3. 1871</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha </ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>1. 3. 1871</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
Řádka 74: Řádka 74:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>

Verze z 14. 10. 2015, 11:05

Giovanni Battista Gordigiani
* červenec 1795 Modena, Itálie
1. 3. 1871 Praha
zpěvák, pěvecký pedagog, skladatel



Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.