Pantomima Alfreda Jarryho (Tanec): Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
m
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>
+
<ee:template>Instituce</ee:template><ee:progress/>{{Infobox Instituce
{{Infobox Instituce
+
 
| název = <ee:label>Pantomima Alfreda Jarryho (Tanec)</ee:label>
 
| název = <ee:label>Pantomima Alfreda Jarryho (Tanec)</ee:label>
 
| letopočet = <ee:era></ee:era>
 
| letopočet = <ee:era></ee:era>
Řádka 7: Řádka 6:
 
</ee:alias>
 
</ee:alias>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
 +
| fotodesc = <ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| type = <ee:type>divadlo</ee:type>
 
| adresa = <ee:address>
 
| adresa = <ee:address>
Řádka 14: Řádka 14:
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex><cshow logged="1"><ee:content>
+
</ee:perex><ee:content>
 
Pantomimický soubor Ctibora Turby, Borise Hybnera a Richarda Rýdy působil poloamatérsky 1966–68, profesionálně 1968–72 (od 1969 zařazen do svazku SDS). Do českého divadla vnesl nové pojetí pantomimy, šokující klaunské němohry, plné makabrózních, ale i básnivých metafor. Černý humor originálních inscenací ''Nezabiješ úplně bližního svého ''(1966) a ''Harakiri ''(1968; l. část: traumata francouzského koloniálního důstojníka – Souboj za úsvitu, Vrhač nožů, Poslední přání, Clown, Hra na kukačku; 2. část: v růžovém pokoji – Jubileum, Dynamický večer, Vánoční hosté, Tři minuty spánku pro Kazimira Maleviče, Resumé) byl inspirovaný názory A. Jarryho, A. Artauda, uměním B. Keatona a absurdním divadlem. Pantomima A. Jarryho, se svým absurdním a černým humorem a situacemi, byla ojedinělou součástí výbojů umění šedesátých let, nekompromisním nástupem nové generace osobností české pantomimy, jinou tváří a protipólem konvenčně pojímaného a politické klima nenarušujícího mimu reprezentovaného zejm. Pantomimou Na zábradlí. Klaunští staříci Clow (C. Turba) a Hamm (B. Hybner) vnesli do domácí pantomimy typ devastované vandrácké dvojice kontrastující svou hravou a dobrotivou imaginací s lstivým a zlým intelektem Booma (R. Rýda). Uměli i v nejčernějších situacích použít osvobozující náboj absurdního humoru. Po Harakiri následovala Turbova one-man-show ''Turba tacet aneb Udělej mu to zprava ''(1970), jako metaforický obraz křehké existence člověka ve světě teroru a zoufalství. B. Hybner uvedl s R. Rýdou a J. Platzem ''Idioty ''(1970), šokující obraz agrese a násilí. C. Turba spolu s J. Třebickou nastudoval inscenaci ''P.A.R. 3441'' (1971), která začínala krátkým filmem ''Jak čistit lokomotivu'' (režie J. Kratochvíl) a byla pandánem k vlastní pohybové hře o snu a realitě, klidu a zkáze. Pantomima A. Jarryho svou drsnou poetikou nevyhovovala normalizačním politickým tlakům, byla bez udání důvodů zrušena 1972.
 
Pantomimický soubor Ctibora Turby, Borise Hybnera a Richarda Rýdy působil poloamatérsky 1966–68, profesionálně 1968–72 (od 1969 zařazen do svazku SDS). Do českého divadla vnesl nové pojetí pantomimy, šokující klaunské němohry, plné makabrózních, ale i básnivých metafor. Černý humor originálních inscenací ''Nezabiješ úplně bližního svého ''(1966) a ''Harakiri ''(1968; l. část: traumata francouzského koloniálního důstojníka – Souboj za úsvitu, Vrhač nožů, Poslední přání, Clown, Hra na kukačku; 2. část: v růžovém pokoji – Jubileum, Dynamický večer, Vánoční hosté, Tři minuty spánku pro Kazimira Maleviče, Resumé) byl inspirovaný názory A. Jarryho, A. Artauda, uměním B. Keatona a absurdním divadlem. Pantomima A. Jarryho, se svým absurdním a černým humorem a situacemi, byla ojedinělou součástí výbojů umění šedesátých let, nekompromisním nástupem nové generace osobností české pantomimy, jinou tváří a protipólem konvenčně pojímaného a politické klima nenarušujícího mimu reprezentovaného zejm. Pantomimou Na zábradlí. Klaunští staříci Clow (C. Turba) a Hamm (B. Hybner) vnesli do domácí pantomimy typ devastované vandrácké dvojice kontrastující svou hravou a dobrotivou imaginací s lstivým a zlým intelektem Booma (R. Rýda). Uměli i v nejčernějších situacích použít osvobozující náboj absurdního humoru. Po Harakiri následovala Turbova one-man-show ''Turba tacet aneb Udělej mu to zprava ''(1970), jako metaforický obraz křehké existence člověka ve světě teroru a zoufalství. B. Hybner uvedl s R. Rýdou a J. Platzem ''Idioty ''(1970), šokující obraz agrese a násilí. C. Turba spolu s J. Třebickou nastudoval inscenaci ''P.A.R. 3441'' (1971), která začínala krátkým filmem ''Jak čistit lokomotivu'' (režie J. Kratochvíl) a byla pandánem k vlastní pohybové hře o snu a realitě, klidu a zkáze. Pantomima A. Jarryho svou drsnou poetikou nevyhovovala normalizačním politickým tlakům, byla bez udání důvodů zrušena 1972.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 31: Řádka 31:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 240{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category>
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]</ee:category>
  
Řádka 46: Řádka 39:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 13. 2. 2017, 15:47

Pantomima Alfreda Jarryho (Tanec)
divadlo


Pantomimický soubor Ctibora Turby, Borise Hybnera a Richarda Rýdy působil poloamatérsky 1966–68, profesionálně 1968–72 (od 1969 zařazen do svazku SDS). Do českého divadla vnesl nové pojetí pantomimy, šokující klaunské němohry, plné makabrózních, ale i básnivých metafor. Černý humor originálních inscenací Nezabiješ úplně bližního svého (1966) a Harakiri (1968; l. část: traumata francouzského koloniálního důstojníka – Souboj za úsvitu, Vrhač nožů, Poslední přání, Clown, Hra na kukačku; 2. část: v růžovém pokoji – Jubileum, Dynamický večer, Vánoční hosté, Tři minuty spánku pro Kazimira Maleviče, Resumé) byl inspirovaný názory A. Jarryho, A. Artauda, uměním B. Keatona a absurdním divadlem. Pantomima A. Jarryho, se svým absurdním a černým humorem a situacemi, byla ojedinělou součástí výbojů umění šedesátých let, nekompromisním nástupem nové generace osobností české pantomimy, jinou tváří a protipólem konvenčně pojímaného a politické klima nenarušujícího mimu reprezentovaného zejm. Pantomimou Na zábradlí. Klaunští staříci Clow (C. Turba) a Hamm (B. Hybner) vnesli do domácí pantomimy typ devastované vandrácké dvojice kontrastující svou hravou a dobrotivou imaginací s lstivým a zlým intelektem Booma (R. Rýda). Uměli i v nejčernějších situacích použít osvobozující náboj absurdního humoru. Po Harakiri následovala Turbova one-man-show Turba tacet aneb Udělej mu to zprava (1970), jako metaforický obraz křehké existence člověka ve světě teroru a zoufalství. B. Hybner uvedl s R. Rýdou a J. Platzem Idioty (1970), šokující obraz agrese a násilí. C. Turba spolu s J. Třebickou nastudoval inscenaci P.A.R. 3441 (1971), která začínala krátkým filmem Jak čistit lokomotivu (režie J. Kratochvíl) a byla pandánem k vlastní pohybové hře o snu a realitě, klidu a zkáze. Pantomima A. Jarryho svou drsnou poetikou nevyhovovala normalizačním politickým tlakům, byla bez udání důvodů zrušena 1972.


Literatura

Pekárek J.: Pantomima A. Jarryho, Taneční listy 1970, č. 6, str. 12 • Pokorný, F.: Pantomima Alfreda Jarryho, Divadlo, Praha 1969, červen, str. 47


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 240