Nývlt, Václav: Porovnání verzí
m (Klara.kadlecova přesunul stránku Nývlt Václav na Nývlt, Václav) |
m |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od jednoho dalšího uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">2</span> | <span id="PageFillProgress">2</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Václav</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Václav</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Nývlt</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Nývlt</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
25. 3. 1927 | 25. 3. 1927 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
28. 10. 1995 | 28. 10. 1995 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do ''Sněhurky ''(1961), ''Othella'' (1968), ''Spící krasavice ''(1990) a ''Popelky ''(1994). | Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do ''Sněhurky ''(1961), ''Othella'' (1968), ''Spící krasavice ''(1990) a ''Popelky ''(1994). | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 43: | Řádka 41: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 226–227{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 59: | Řádka 51: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 10. 2. 2017, 12:20
Absolvoval architekturu na VŠUP v Praze 1951 u O. Rothmayera. Byl šéfem výpravy v Ústředním divadle čsl. armády v Praze 1951–59, v Divadle E. F. Buriana 1960–84, scénickým výtvarníkem v ND Praha 1983–95. Studium architektury mu umožnilo suverénně ovládat a členit scénický prostor. Věnoval se především návrhům scény pro činohru, navrhoval výpravu i pro hudební žánry (Příhody lišky Bystroušky, Fidelio aj.). Spolupracoval pohostinsky s řadou pražských i mimopražských divadel, rovněž s divadly v zahraničí. Na Nývltovo divadelní cítění a stylizaci scénografického projevu měla vliv spolupráce s E. F. Burianem (Bílé noci, Krysař). Jeho poetika básnivé malířské metafory prošla několika etapami; výpravy, horizontálně orientované, podpíraly aranžmá hry. Od konce 50. let experimentoval s akvarelovým technickým svícením, hrou se stínem, naddimenzovanými detaily. Ve svých vrcholně stylizovaných dekoracích dospěl k abstrakci, strohosti, neosobnímu barevnému symbolismu s čistým tvarem i složitějším grafickým seskupením. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy do Sněhurky (1961), Othella (1968), Spící krasavice (1990) a Popelky (1994).
Životní události
- 25. 3. 1927: narození, Praha
- 28. 10. 1995: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 226–227