Grondona, Emma: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
 
(Není zobrazeno 8 mezilehlých verzí od 4 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Emma</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Emma</ee:firstname> <ee:lastname>Grondona</ee:lastname>
+
| příjmení=<ee:lastname>Grondona</ee:lastname>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
[?]
+
?
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
  
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
[?]
+
?
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
  
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečnice, baletní mistryně,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
<br/>
+
 
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
<div>
 
<div>
 
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Pro­dané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském ně­meckém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistry­ně. Její další kariéra není známa.
 
Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy ''Pro­dané nevěsty ''(ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala '''G. '''pro angažmá v pražském ně­meckém divadle (Bayer: ''Die Puppenfee''), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistry­ně. Její další kariéra není známa.
  
Vystupovala především v tanečních vlož­kách v operách; samostatných baletů mělo di­vadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: ''Die Stumme von Portici'', 1900 Helena, Meyerbeer: ''Robert der Teufel'') a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře ''Ge­nesius ''provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře ''Paris und Helena ''(1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakcha­nále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënso­vě opeře ''Samson und Dalila ''(1903) a ztělesni­la sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: ''Zaire'', 1903). Zvláštní in­terpretační problém řešila jako tanečnice v ce­lovečerní poemě ''Gemma'', která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o mi­lostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreogra­fickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomi­mách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, ''Reisesai­son'', 1903). V „mimovaném dramatu“ ''Die 'Hand ''vedla pohyb mluvících činoherců v kri­minální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.
+
Vystupovala především v tanečních vlož­kách v operách; samostatných baletů mělo di­vadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: ''Die Stumme von Portici'', 1900 Helena, Meyerbeer: ''Robert der Teufel'') a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře ''Ge­nesius ''provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře ''Paris und Helena ''(1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakcha­nále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënso­vě opeře ''Samson und Dalila ''(1903) a ztělesni­la sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: ''Zaire'', 1903). Zvláštní in­terpretační problém řešila jako tanečnice v ce­lovečerní poemě ''Gemma'', která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o mi­lostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreogra­fickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomi­mách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, ''Reisesai­son'', 1903). V „mimovaném dramatu“ ''Die Hand ''vedla pohyb mluvících činoherců v kri­minální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.
 
</div>
 
</div>
 
Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala '''G. '''pozornost svým něž­ným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.
 
Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala '''G. '''pozornost svým něž­ným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> ==
+
== <ee:bibliography_label>Role (v baletech)</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>(v baletech): '''1899: '''''Ein Tag in Prag ''(bal. fan­tazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); ''Vor der Vorstellung ''(bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggio­lesi); ''Vergissmeinnicht ''(tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tanči­la Fialku Maju); '''1901: '''''Die Rekruten ''(balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); ''Die Tänzerin auf Rei­sen ''(bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); '''1902: '''''Carneval in Venedig ''(balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); '''1903: '''''Gemma ''(tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); '''1904: '''''Phanta­sien in Bremer Ratskeller ''(tan. divertissement, h:A. Steinmann, ch: Strigel).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1899: '''''Ein Tag in Prag ''(bal. fan­tazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); ''Vor der Vorstellung ''(bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggio­lesi); ''Vergissmeinnicht ''(tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tanči­la Fialku Maju); '''1901: '''''Die Rekruten ''(balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); ''Die Tänzerin auf Rei­sen ''(bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); '''1902: '''''Carneval in Venedig ''(balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); '''1903: '''''Gemma ''(tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); '''1904: '''''Phanta­sien in Bremer Ratskeller ''(tan. divertissement, h: A. Steinmann, ch: Strigel).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Choreografie</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>'''1900: '''''Die schöne Gärtnerin ''(tan. divertissement, h: Manas, prem.); '''1901: '''Gör­ner: ''Dornröschen ''(vánoční pohádka); '''1902: '''''Die Hand ''(mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: ''Sonntagskind ''(vánoční pohádka); '''1903: '''''Vergissmein­nicht ''(tan. pantomima, h: Goldberger); ''Reisesaison ''(tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); '''1904: '''Gundlach: ''Rosenfest ''(vánoční pohádka).</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>'''1900: '''''Die schöne Gärtnerin ''(tan. divertissement, h: Manas, prem.); '''1901: '''Gör­ner: ''Dornröschen ''(vánoční pohádka); '''1902: '''''Die Hand ''(mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: ''Sonntagskind ''(vánoční pohádka); '''1903: '''''Vergissmeinnicht ''(tan. pantomima, h: Goldberger); ''Reisesaison ''(tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); '''1904: '''Gundlach: ''Rosenfest ''(vánoční pohádka).</ee:bibliography_content>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: ''Paměti Au­gustina Bergra'', 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.</ee:bibliography_content>
 
<ee:bibliography_content>Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: ''Paměti Au­gustina Bergra'', 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.</ee:bibliography_content>
Řádka 41: Řádka 40:
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
== Životní události ==
 
== Životní události ==
* <ee:chronology_date_from>[?]</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>?</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
* <ee:chronology_date_from>[?]</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
+
* <ee:chronology_date_from>?</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type><ee:chronology_place/><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
 
<div class="names"><ee:names/></div>
Řádka 54: Řádka 53:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2006{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století,'' ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 172–173{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Dorota Gremlicová]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Publikováno:''' <ee:published>2006</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author>[[Dorota Gremlicová]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
<ee:category>[[Category:Hudební divadlo]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 67: Řádka 60:
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<cshow logged="1" ingroup="bureaucrat,editor,sysop">
 
<ee:documentation>
 
<ee:documentation>
<br/>
+
 
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 8. 2. 2017, 15:05

Emma Grondona
* ?
 ?
tanečnice, baletní mistryně


Do Prahy přišla ze Záhřebu a jako tanečnice se poprvé uplatnila v české skupině někdejšího pražského a brněnského německého režiséra Adolfa Baumanna, která uváděla od 1. 7. 1893 asi měsíc v Berlíně v divadle Unter den Linden sérii německých představení Smetanovy Pro­dané nevěsty (ch. a tanečník A. Berger). 1. 9. 1898 hostovala G. pro angažmá v pražském ně­meckém divadle (Bayer: Die Puppenfee), kde do 1904 působila jako sólistka a baletní mistry­ně. Její další kariéra není známa.

Vystupovala především v tanečních vlož­kách v operách; samostatných baletů mělo di­vadlo v repertoáru málo. Ztělesňovala němé operní role (1899 Fenella, Auber: Die Stumme von Portici, 1900 Helena, Meyerbeer: Robert der Teufel) a tančila sólové výstupy, pas de deux nebo pas de trois: ve Weingartnerově opeře Ge­nesius provedla pantomimu na biblické téma (1899), spolupůsobila v pohybovém seskupení v Gluckově opeře Paris und Helena (1901), účinkovala v tanci kněžek a ve Velkém bakcha­nále v choreografii A. Bergera v Saint-Saënso­vě opeře Samson und Dalila (1903) a ztělesni­la sultánovu bajadéru v příběhu z křižácké války (P. de la Nux: Zaire, 1903). Zvláštní in­terpretační problém řešila jako tanečnice v ce­lovečerní poemě Gemma, která kombinovala mluvené slovo, hudbu a tanec v příběhu o mi­lostném vztahu nemanželské dcery hraběte s jeho legitimním synem. Projevila choreogra­fickou vynalézavost v zobrazování různých prostředí v módních jednoaktových pantomi­mách z civilního života (např. domácnost po odjezdu a nečekaném návratu tchýně, Reisesai­son, 1903). V „mimovaném dramatu“ Die Hand vedla pohyb mluvících činoherců v kri­minální historce, v níž se v bytě tanečnice setká lupič a její milenec.

Ač pražská kritika pojímala balet spíše jako nutnou daň divadelní zábavě a nevěnovala mu mnoho místa, upoutala G. pozornost svým něž­ným zjevem, dokonalou pohybovou technikou a výrazovou vyspělostí.


Role (v baletech)

1899: Ein Tag in Prag (bal. fan­tazie, 1 jedn., h: Lincke, ch: Poggiolesi); Vor der Vorstellung (bal. scéna, 1 jedn., h: Bayer, ch: Poggio­lesi); Vergissmeinnicht (tan. pohádka, 1 jedn., h: Goldberger, r: J. Hassreiter, ch: Poggiolesi, G. tanči­la Fialku Maju); 1901: Die Rekruten (balet, h: Schuh, libr. a ch: Poggiolesi); Die Tänzerin auf Rei­sen (bal. pantomima, 1 jedn., h: sestavil Hoguet, ch: Poggiolesi, role tanečnice Marie Gardelle); 1902: Carneval in Venedig (balet, 1 jedn., h: Berté, ch: Boggio); 1903: Gemma (tan. poema, h: Zichy, ch: Smeraldi, G. tančila roli Olympie); 1904: Phanta­sien in Bremer Ratskeller (tan. divertissement, h: A. Steinmann, ch: Strigel).

Choreografie

1900: Die schöne Gärtnerin (tan. divertissement, h: Manas, prem.); 1901: Gör­ner: Dornröschen (vánoční pohádka); 1902: Die Hand (mimodrama, 1 jedn., text: Berényi); Joël: Sonntagskind (vánoční pohádka); 1903: Vergissmeinnicht (tan. pantomima, h: Goldberger); Reisesaison (tan. pantomima, 1 jedn., h: Guttmansthal); 1904: Gundlach: Rosenfest (vánoční pohádka).

Prameny a literatura

Theateralmanach [Prag] auf das Jahr 1899, s. 17; L. Hájek: Paměti Au­gustina Bergra, 1942, foto za s. 176, s. 188, 226; Gremlicová: Taneční umění NDT.

Životní události

  •  ?: narození
  •  ?: úmrtí


Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 172–173
Autor: Dorota Gremlicová