Machov, Saša: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
 
<span id="PageFillProgress">3</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Saša</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Saša</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Machov</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Machov</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
16. 7. 1903
 
16. 7. 1903
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Zhoř u Pacova
 
Zhoř u Pacova
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from">
 
23. 6. 1951
 
23. 6. 1951
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>tanečník, herec, choreograf, režisér,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>tanečník, herec, choreograf, režisér,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Vl. jménem František Maťha. Žák J. Nikolské. 1927–29 tanečník a herec Osvobozeného divadla, 1929–34 sólista a šéf baletu Ostrava, 1934–36 tanečník, herec a choreograf Divadla D 34–36, 1936–38 tanečník a choreograf Osvobozeného divadla V + W, 1939 šéf baletu České Budějovice, 1940/41 choreograf Královského divadla Athény, 1941–43 voják čs. zahraniční armády v Africe, 1943–45 vyreklamován z vojenské služby jako tanečník, choreograf a režisér Sadler’s Wells Opera Londýn, 1945/46 operní režisér Brno, 1946–51 choreograf (od 1948 i šéf baletu) ND Praha. Uměleckou osobnost S. Machova formovala spolupráce s představiteli české divadelní avantgardy (J. Jenčík, J. Frejka, J. Honzl, V + W, ale především E. F. Burian, byl např. choreografem jeho voicebandové montáže Vojna v divadle D 35), za války mu byl příkladem anglický balet (F. Ashton, R. Helpmann). Jako tanečník a herec nepatřil S. Machov ke špičce, jeho prvořadý význam tkví v choreografické tvorbě. Debutoval j. h. ''Fagotem a flétnou'' E. F. Buriana v ND Praha (1929), potřebnou praxi a rutinu získal v Ostravě (kde mj. spolupracoval na 50 operetách) a u E. F. Buriana (ch. např. Píseň písní, 1934; Žebrácká opera, 1934; Vojna, 1935; Máj, 1935; ''Lašské tance'', 1935). Významné byly i jeho práce v Osvobozeném divadle V+W (Balada z hadrů, 1935; Nebe na zemi a Rub a líc, 1936; Těžká Barbora, 1937; Pěst na oko, 1938). Režijní talent rozvinul v londýnské Sadler’s Wells Opera (Cosi fan tutte, 1944; Madame Butterfly, 1945) a poté v Brně 1946 (Tajemství, Prodaná nevěsta, Rigoletto). Vyvrcholení jeho tvůrčí dráhy představuje pětiletá éra v ND Praha. Z věkově i technicky nevyrovnaného souboru dokázal vytvořit homogenní, zkázněné a ambiciózní těleso. Na repertoáru byla vyváženě zastoupena díla klasická i moderní, dějové balety i nenarativní kompozice; repertoárovou páteř tvořila choreografie na českou hudbu starší (''Jarní symfonie ''J. V. Stamice a ''Lašské tance, ''1947; ''Česká suita ''A. Dvořáka, 1950) i soudobou (pp. ''Svateb'' V. Nelhýbela, 1947; ''Filosofská historie,'' 1949; ''Viktorka,'' 1950). Právě v těchto pracích byl nejblíže k naplnění své představy o vytvoření nezaměnitelného, specificky českého baletu; českou intonaci dokázal však vnést např. i do inscenací ''Popelky'' anebo ''Šípkové Růženky/Spící krasavice ''(obě 1948). Machov ve své osobě spojoval citlivého choreografa s vynikajícím dramaturgem a režisérem. Ve svých pevně vystavěných, srozumitelných, dramaticky pádných inscenacích měl obsah vždy přednost před formou, která právě z něj ústrojně vyplývala; k jeho přednostem patřila i muzikálnost, smysl pro básnivou metaforu i údernou dramatickou zkratku a vytříbená výtvarná kultura. U svých interpretů (např. J. Blažek, H. Fenclová, N. Hajdašová, V. Jílek, I. Keplerová, J. Knížková, M. Kůra, A. Landa, K. Lukšík, R. Mazalová, L. Ogoun, B. Pšeničková-Rendlová, N. Sobotková, O. Stodola, Z. Šemberová, S. Šťastný, M. Zlochovský) vyžadoval maximální tvůrčí součinnost, dokázal jasnozřivě odhadnout a rozvinout jejich bytostný umělecký typ. Tradičně podceňovaný baletní žánr pozvedl na úroveň plně srovnatelnou s činohrou i operou, přinesl mu nebývalou diváckou oblibu i společenskou prestiž. K jeho největším choreografickým výkonům patřily inscenace ''Viktorky'' a ''Romea a Julie ''(1950). Politické poměry po Únoru 1948 vedly až k jeho vypovězení z ND Praha, na vrcholu tvůrčích sil ukončil 1951 dobrovolně svůj život. 1999 byl povýšen ministrem obrany ČR in memoriam do hodnosti kapitána.
 
Vl. jménem František Maťha. Žák J. Nikolské. 1927–29 tanečník a herec Osvobozeného divadla, 1929–34 sólista a šéf baletu Ostrava, 1934–36 tanečník, herec a choreograf Divadla D 34–36, 1936–38 tanečník a choreograf Osvobozeného divadla V + W, 1939 šéf baletu České Budějovice, 1940/41 choreograf Královského divadla Athény, 1941–43 voják čs. zahraniční armády v Africe, 1943–45 vyreklamován z vojenské služby jako tanečník, choreograf a režisér Sadler’s Wells Opera Londýn, 1945/46 operní režisér Brno, 1946–51 choreograf (od 1948 i šéf baletu) ND Praha. Uměleckou osobnost S. Machova formovala spolupráce s představiteli české divadelní avantgardy (J. Jenčík, J. Frejka, J. Honzl, V + W, ale především E. F. Burian, byl např. choreografem jeho voicebandové montáže Vojna v divadle D 35), za války mu byl příkladem anglický balet (F. Ashton, R. Helpmann). Jako tanečník a herec nepatřil S. Machov ke špičce, jeho prvořadý význam tkví v choreografické tvorbě. Debutoval j. h. ''Fagotem a flétnou'' E. F. Buriana v ND Praha (1929), potřebnou praxi a rutinu získal v Ostravě (kde mj. spolupracoval na 50 operetách) a u E. F. Buriana (ch. např. Píseň písní, 1934; Žebrácká opera, 1934; Vojna, 1935; Máj, 1935; ''Lašské tance'', 1935). Významné byly i jeho práce v Osvobozeném divadle V+W (Balada z hadrů, 1935; Nebe na zemi a Rub a líc, 1936; Těžká Barbora, 1937; Pěst na oko, 1938). Režijní talent rozvinul v londýnské Sadler’s Wells Opera (Cosi fan tutte, 1944; Madame Butterfly, 1945) a poté v Brně 1946 (Tajemství, Prodaná nevěsta, Rigoletto). Vyvrcholení jeho tvůrčí dráhy představuje pětiletá éra v ND Praha. Z věkově i technicky nevyrovnaného souboru dokázal vytvořit homogenní, zkázněné a ambiciózní těleso. Na repertoáru byla vyváženě zastoupena díla klasická i moderní, dějové balety i nenarativní kompozice; repertoárovou páteř tvořila choreografie na českou hudbu starší (''Jarní symfonie ''J. V. Stamice a ''Lašské tance, ''1947; ''Česká suita ''A. Dvořáka, 1950) i soudobou (pp. ''Svateb'' V. Nelhýbela, 1947; ''Filosofská historie,'' 1949; ''Viktorka,'' 1950). Právě v těchto pracích byl nejblíže k naplnění své představy o vytvoření nezaměnitelného, specificky českého baletu; českou intonaci dokázal však vnést např. i do inscenací ''Popelky'' anebo ''Šípkové Růženky/Spící krasavice ''(obě 1948). Machov ve své osobě spojoval citlivého choreografa s vynikajícím dramaturgem a režisérem. Ve svých pevně vystavěných, srozumitelných, dramaticky pádných inscenacích měl obsah vždy přednost před formou, která právě z něj ústrojně vyplývala; k jeho přednostem patřila i muzikálnost, smysl pro básnivou metaforu i údernou dramatickou zkratku a vytříbená výtvarná kultura. U svých interpretů (např. J. Blažek, H. Fenclová, N. Hajdašová, V. Jílek, I. Keplerová, J. Knížková, M. Kůra, A. Landa, K. Lukšík, R. Mazalová, L. Ogoun, B. Pšeničková-Rendlová, N. Sobotková, O. Stodola, Z. Šemberová, S. Šťastný, M. Zlochovský) vyžadoval maximální tvůrčí součinnost, dokázal jasnozřivě odhadnout a rozvinout jejich bytostný umělecký typ. Tradičně podceňovaný baletní žánr pozvedl na úroveň plně srovnatelnou s činohrou i operou, přinesl mu nebývalou diváckou oblibu i společenskou prestiž. K jeho největším choreografickým výkonům patřily inscenace ''Viktorky'' a ''Romea a Julie ''(1950). Politické poměry po Únoru 1948 vedly až k jeho vypovězení z ND Praha, na vrcholu tvůrčích sil ukončil 1951 dobrovolně svůj život. 1999 byl povýšen ministrem obrany ČR in memoriam do hodnosti kapitána.
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 49: Řádka 47:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 184–186{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 65: Řádka 57:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 1. 2. 2017, 12:07

Saša Machov
* 16. 7. 1903 Zhoř u Pacova
23. 6. 1951 Praha
tanečník, herec, choreograf, režisér


Vl. jménem František Maťha. Žák J. Nikolské. 1927–29 tanečník a herec Osvobozeného divadla, 1929–34 sólista a šéf baletu Ostrava, 1934–36 tanečník, herec a choreograf Divadla D 34–36, 1936–38 tanečník a choreograf Osvobozeného divadla V + W, 1939 šéf baletu České Budějovice, 1940/41 choreograf Královského divadla Athény, 1941–43 voják čs. zahraniční armády v Africe, 1943–45 vyreklamován z vojenské služby jako tanečník, choreograf a režisér Sadler’s Wells Opera Londýn, 1945/46 operní režisér Brno, 1946–51 choreograf (od 1948 i šéf baletu) ND Praha. Uměleckou osobnost S. Machova formovala spolupráce s představiteli české divadelní avantgardy (J. Jenčík, J. Frejka, J. Honzl, V + W, ale především E. F. Burian, byl např. choreografem jeho voicebandové montáže Vojna v divadle D 35), za války mu byl příkladem anglický balet (F. Ashton, R. Helpmann). Jako tanečník a herec nepatřil S. Machov ke špičce, jeho prvořadý význam tkví v choreografické tvorbě. Debutoval j. h. Fagotem a flétnou E. F. Buriana v ND Praha (1929), potřebnou praxi a rutinu získal v Ostravě (kde mj. spolupracoval na 50 operetách) a u E. F. Buriana (ch. např. Píseň písní, 1934; Žebrácká opera, 1934; Vojna, 1935; Máj, 1935; Lašské tance, 1935). Významné byly i jeho práce v Osvobozeném divadle V+W (Balada z hadrů, 1935; Nebe na zemi a Rub a líc, 1936; Těžká Barbora, 1937; Pěst na oko, 1938). Režijní talent rozvinul v londýnské Sadler’s Wells Opera (Cosi fan tutte, 1944; Madame Butterfly, 1945) a poté v Brně 1946 (Tajemství, Prodaná nevěsta, Rigoletto). Vyvrcholení jeho tvůrčí dráhy představuje pětiletá éra v ND Praha. Z věkově i technicky nevyrovnaného souboru dokázal vytvořit homogenní, zkázněné a ambiciózní těleso. Na repertoáru byla vyváženě zastoupena díla klasická i moderní, dějové balety i nenarativní kompozice; repertoárovou páteř tvořila choreografie na českou hudbu starší (Jarní symfonie J. V. Stamice a Lašské tance, 1947; Česká suita A. Dvořáka, 1950) i soudobou (pp. Svateb V. Nelhýbela, 1947; Filosofská historie, 1949; Viktorka, 1950). Právě v těchto pracích byl nejblíže k naplnění své představy o vytvoření nezaměnitelného, specificky českého baletu; českou intonaci dokázal však vnést např. i do inscenací Popelky anebo Šípkové Růženky/Spící krasavice (obě 1948). Machov ve své osobě spojoval citlivého choreografa s vynikajícím dramaturgem a režisérem. Ve svých pevně vystavěných, srozumitelných, dramaticky pádných inscenacích měl obsah vždy přednost před formou, která právě z něj ústrojně vyplývala; k jeho přednostem patřila i muzikálnost, smysl pro básnivou metaforu i údernou dramatickou zkratku a vytříbená výtvarná kultura. U svých interpretů (např. J. Blažek, H. Fenclová, N. Hajdašová, V. Jílek, I. Keplerová, J. Knížková, M. Kůra, A. Landa, K. Lukšík, R. Mazalová, L. Ogoun, B. Pšeničková-Rendlová, N. Sobotková, O. Stodola, Z. Šemberová, S. Šťastný, M. Zlochovský) vyžadoval maximální tvůrčí součinnost, dokázal jasnozřivě odhadnout a rozvinout jejich bytostný umělecký typ. Tradičně podceňovaný baletní žánr pozvedl na úroveň plně srovnatelnou s činohrou i operou, přinesl mu nebývalou diváckou oblibu i společenskou prestiž. K jeho největším choreografickým výkonům patřily inscenace Viktorky a Romea a Julie (1950). Politické poměry po Únoru 1948 vedly až k jeho vypovězení z ND Praha, na vrcholu tvůrčích sil ukončil 1951 dobrovolně svůj život. 1999 byl povýšen ministrem obrany ČR in memoriam do hodnosti kapitána.


Literatura

Vejmelková, D.: Saša Machov 1903–1951, Taneční listy 1968, č. 7/příloha • Vašut, V.: Taneční listy 1976, č. 5/příloha • Vašut, V.: Saša Machov, Praha, Panorama 1986 • vv: Machov Saša in Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984 • V. V.: Machov Saša in Národní divadlo a jeho předchůdci, Academia Praha 1988

Životní události

  • 16. 7. 1903: narození, Zhoř u Pacova
  • 23. 6. 1951: úmrtí, Praha

Další jména

Maťha František


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 184–186