Klusák, Jan: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
(založení hesla)
 
m
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">1</span>
 
<span id="PageFillProgress">1</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Jan</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Jan</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>Klusák</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>Klusák</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
18. 4. 1934
 
18. 4. 1934
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Praha
 
Praha
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>skladatel, </ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>skladatel,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů ''Princezna Pampeliška'', podle J. Kvapila (neproveden) a ► ''Princ Bajaja''. Jeho ''Variace na téma G. Mahlera'' téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).
 
Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů ''Princezna Pampeliška'', podle J. Kvapila (neproveden) a ► ''Princ Bajaja''. Jeho ''Variace na téma G. Mahlera'' téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).
 
</ee:content>
 
</ee:content>
Řádka 38: Řádka 36:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 141{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
'''Zdroj:''' <ee:published>2001</ee:published><br/>
+
'''Autor:''' <ee:author></ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 54: Řádka 46:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 31. 1. 2017, 10:55

Jan Klusák
* 18. 4. 1934 Praha
skladatel


Studoval skladbu na AMU 1953–57 u P. Bořkovce a J. Řídkého. Koncem 50. let tvořil v duchu neoklasicismu, jeho skladby záhy nabyly velké obliby nejen u nás, ale i v zahraničí. Druhé tvůrčí období se projevuje příklonem k serialitě, dodekafonické sklony však nevyloučily osobitý jazyk a vliv vzorů Brucknera a Mahlera. Typickou kompoziční technikou je pro něj monotematismus osobitě spojený se serialismem, používá i matematické či astrologické souvislosti, vlastní metodu nazývá novoplatónskou. Skládá komorní, symfonická a vokální díla. Napsal na šedesát filmových a televizních scénických hudeb, mj. Nemocnice na kraji města, podobný počet scénických skladeb napsal pro činohru, pro inscenace O. Krejči, pro Divadlo Járy Cimrmana (Hospoda na mýtince, Úspěch českého inženýra v Indii). Složil opery Cokoli chcete, Povídka o Aucassinovi a Nicolettě, operu-pasticcio na vlastní text Bertram a Mescalinda aneb Potrestaná věrnost, Dybuk aneb Bludná duše. Autor baletů Princezna Pampeliška, podle J. Kvapila (neproveden) a ► Princ Bajaja. Jeho Variace na téma G. Mahlera téma tanečně uvedl Balet Praha (1965, ch. L. Ogoun).


Životní události

  • 18. 4. 1934: narození, Praha


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 141