Bartík, Otokar: Porovnání verzí
(Automatická aktualizace šablony) |
m |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">3</span> | <span id="PageFillProgress">3</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Otokar</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Otokar</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Bartík</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Bartík</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
21. 8. 1868 | 21. 8. 1868 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
14. 7. 1936 | 14. 7. 1936 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Praha | Praha | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage></ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>tanečník, choreograf, učitel společenských tanců,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>tanečník, choreograf, učitel společenských tanců,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Žák V. Reisingera, F. Fenzla a F. Jungmannové. Začal jako statista v ND Praha a asistent v Linkově škole společenských tanců. Jako tanečník působil v Mnichově 1889–94, Bayreuthu a v německých divadlech v Praze 1894/95, 1895/96 šéf baletu v Záhřebu (''Coppélia, ''1895), dále v Hannoveru 1896/97 a od 1897 opět v Mnichově. Od 1905 se uplatnil v Americe jako manažer českých umělců. Se svou skupinou ''Jeunesse dorée'' jezdil na divadelní lodi po Mississippi. V New Yorku tančil v choreografii A. Bolma Generála ve ''Zlatém kohoutkovi ''(1918) a Šarlatána v ''Petruškovi ''(1919). Byl řadu let hostujícím choreografem a tanečníkem v Metropolitní opeře, v budově měli s manželkou Tilly Bartíkovou baletní školu. V Metropolitní opeře např. nastudoval tance do Prodané nevěsty (1909), jeho ''Polovecké tance ''v Borodinově opeře Kníže Igor (1915) hodnotil americký tisk výše než Fokinovy, vytvořil choreografii amerického baletu ''Dance in the Place Congo ''na hudbu F. Gilberta (1917). Sedm let působil jako choreograf a správce baletu v největším americkém cirkuse Barnum Bailey, kde nastudoval řadu grandiózních výpravných her (např. ''Kleopatra'', ''Popelka'', ''Královna ze Sáby'' s hudbou V. F. Faltise). 1931 se vrátil natrvalo do Prahy. | Žák V. Reisingera, F. Fenzla a F. Jungmannové. Začal jako statista v ND Praha a asistent v Linkově škole společenských tanců. Jako tanečník působil v Mnichově 1889–94, Bayreuthu a v německých divadlech v Praze 1894/95, 1895/96 šéf baletu v Záhřebu (''Coppélia, ''1895), dále v Hannoveru 1896/97 a od 1897 opět v Mnichově. Od 1905 se uplatnil v Americe jako manažer českých umělců. Se svou skupinou ''Jeunesse dorée'' jezdil na divadelní lodi po Mississippi. V New Yorku tančil v choreografii A. Bolma Generála ve ''Zlatém kohoutkovi ''(1918) a Šarlatána v ''Petruškovi ''(1919). Byl řadu let hostujícím choreografem a tanečníkem v Metropolitní opeře, v budově měli s manželkou Tilly Bartíkovou baletní školu. V Metropolitní opeře např. nastudoval tance do Prodané nevěsty (1909), jeho ''Polovecké tance ''v Borodinově opeře Kníže Igor (1915) hodnotil americký tisk výše než Fokinovy, vytvořil choreografii amerického baletu ''Dance in the Place Congo ''na hudbu F. Gilberta (1917). Sedm let působil jako choreograf a správce baletu v největším americkém cirkuse Barnum Bailey, kde nastudoval řadu grandiózních výpravných her (např. ''Kleopatra'', ''Popelka'', ''Královna ze Sáby'' s hudbou V. F. Faltise). 1931 se vrátil natrvalo do Prahy. | ||
</ee:content> | </ee:content> | ||
Řádka 36: | Řádka 34: | ||
* <ee:chronology_date_from>14. 7. 1936</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | * <ee:chronology_date_from>14. 7. 1936</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>úmrtí</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Praha</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow> | ||
</ee:chronology></div> | </ee:chronology></div> | ||
− | <div class="names"><ee:names | + | <div class="names"><ee:names/></div> |
− | + | ||
− | + | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
| linksto={{FULLPAGENAME}} | | linksto={{FULLPAGENAME}} | ||
Řádka 48: | Řádka 44: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2001{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima,'' ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 13{{break}}</ee:source><ee:author></ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | < | + | |
− | + | ||
− | '''Zdroj:''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | <ee:category>[[Category:Český taneční slovník]] | ||
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | [[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category> | ||
Řádka 64: | Řádka 54: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 25. 1. 2017, 10:44
Žák V. Reisingera, F. Fenzla a F. Jungmannové. Začal jako statista v ND Praha a asistent v Linkově škole společenských tanců. Jako tanečník působil v Mnichově 1889–94, Bayreuthu a v německých divadlech v Praze 1894/95, 1895/96 šéf baletu v Záhřebu (Coppélia, 1895), dále v Hannoveru 1896/97 a od 1897 opět v Mnichově. Od 1905 se uplatnil v Americe jako manažer českých umělců. Se svou skupinou Jeunesse dorée jezdil na divadelní lodi po Mississippi. V New Yorku tančil v choreografii A. Bolma Generála ve Zlatém kohoutkovi (1918) a Šarlatána v Petruškovi (1919). Byl řadu let hostujícím choreografem a tanečníkem v Metropolitní opeře, v budově měli s manželkou Tilly Bartíkovou baletní školu. V Metropolitní opeře např. nastudoval tance do Prodané nevěsty (1909), jeho Polovecké tance v Borodinově opeře Kníže Igor (1915) hodnotil americký tisk výše než Fokinovy, vytvořil choreografii amerického baletu Dance in the Place Congo na hudbu F. Gilberta (1917). Sedm let působil jako choreograf a správce baletu v největším americkém cirkuse Barnum Bailey, kde nastudoval řadu grandiózních výpravných her (např. Kleopatra, Popelka, Královna ze Sáby s hudbou V. F. Faltise). 1931 se vrátil natrvalo do Prahy.
Literatura
Brodská, B.: Otakar Bartík, Taneční listy 1990, č. 2/příloha
Životní události
- 21. 8. 1868: narození, Praha
- 14. 7. 1936: úmrtí, Praha
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 13