Buono, Vincenzo dal: Porovnání verzí

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání
m (založení hesla)
(Automatická aktualizace šablony)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
 
<span id="PageFillProgress">2</span>
</ee:progress>
+
</ee:progress>{{Infobox Osoba
{{Infobox Osoba
+
| jméno=<ee:firstname>Vincenzo dal</ee:firstname>  
| jméno = <ee:firstname>Vincenzo dal</ee:firstname>  
+
| příjmení=<ee:lastname>BUONO</ee:lastname>
| příjmení = <ee:lastname>BUONO</ee:lastname>
+
| pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym>
| pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym>
+
| narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
| narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from">
+
 
počátek 18. stol.
 
počátek 18. stol.
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place">
+
| místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place">
 
Bologna (Itálie)
 
Bologna (Itálie)
 
</ee:mvchronology>
 
</ee:mvchronology>
| zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
+
| zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"/>
| místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
+
| místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"/>
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage>
+
| foto=<ee:titleimage></ee:titleimage>
| povolání = <ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession>
+
| fotodesc=<ee:imagedesc></ee:imagedesc>
 +
| povolání=<ee:profession>jevištní výtvarník,</ee:profession>
 
}}<ee:perex>
 
}}<ee:perex>
  
</ee:perex>
+
</ee:perex><ee:content>
<cshow logged="1">
+
<ee:content>
+
 
Mezi velmi skromnými zprávami o životě a tvorbě '''B'''. zachycují relativně nejsouvislejší úsek údaje, obsažené v operních libretech, tištěných k představením divadla hraběte → Františka Antonína Šporka v Praze a v Kuksu 1725–29. Scénograf '''B'''. je v nich představen (zřejmě podle vlastního sdělení) jako Boloňan a žák F. Galli-Bibieny.
 
Mezi velmi skromnými zprávami o životě a tvorbě '''B'''. zachycují relativně nejsouvislejší úsek údaje, obsažené v operních libretech, tištěných k představením divadla hraběte → Františka Antonína Šporka v Praze a v Kuksu 1725–29. Scénograf '''B'''. je v nich představen (zřejmě podle vlastního sdělení) jako Boloňan a žák F. Galli-Bibieny.
  
Pro Šporkovo divadlo vypravil 1725/26 operu G. Boniventiho a A. Guerry''Venceslao'' (při vůbec prvním provedení díla 1721 v Turíně zpíval titulní roli → A. Denzio a dekorace vytvořil → I. Bellavita, '''B'''. předchůdce ve Šporkově ­divadle 1724/25), dále 1727 operu ''Tullo Ostilio'', 1728 opery ''Armida al campo'' [Armida ve vojenském ležení, h: A. R. Vona], ''Irene Augusta, la caduta di Baiazetto Imperadore de Turchi'' [Irena Augusta, poražená tureckým vládcem Bajezidem, h: M. Luchini], ''Astarto'' (h: T. Albinoni) a ''La costanza combattuta in Amore'' [Věrnost přemožená láskou, h: G. Porta], 1729 ''Siface'' (h: N. Porpora) a ''Amore trionfante'' [Vítězná láska].
+
Pro Šporkovo divadlo vypravil 1725/26 operu G. Boniventiho a A. Guerry ''Venceslao'' (při vůbec prvním provedení díla 1721 v Turíně zpíval titulní roli → A. Denzio a dekorace vytvořil → I. Bellavita, '''B'''. předchůdce ve Šporkově ­divadle 1724/25), dále 1727 operu ''Tullo Ostilio'', 1728 opery ''Armida al campo'' [Armida ve vojenském ležení, h: A. R. Vona], ''Irene Augusta, la caduta di Baiazetto Imperadore de Turchi'' [Irena Augusta, poražená tureckým vládcem Bajezidem, h: M. Luchini], ''Astarto'' (h: T. Albinoni) a ''La costanza combattuta in Amore'' [Věrnost přemožená láskou, h: G. Porta], 1729 ''Siface'' (h: N. Porpora) a ''Amore trionfante'' [Vítězná láska].
  
 
O dalším působení '''B'''. je známo jen to, že ve třicátých či čtyřicátých letech 18. stol. vyzdobil dva sály v Palazzo Verscovile v severoitalské Imole (nedochováno) a že do tří obrazů N. Bertucciho v nedalekém karmelitském kostele Medicina namaloval architektonická pozadí po vzoru F. a → G. Galli-Bibieny. Také '''B'''. dekorace pro pražské Šporkovo divadlo byly pravděpodobně vytvořeny v obdobném stylu. Scénu patrně zaplňovaly náročné architektonické kompozice v efektní perspektivě.
 
O dalším působení '''B'''. je známo jen to, že ve třicátých či čtyřicátých letech 18. stol. vyzdobil dva sály v Palazzo Verscovile v severoitalské Imole (nedochováno) a že do tří obrazů N. Bertucciho v nedalekém karmelitském kostele Medicina namaloval architektonická pozadí po vzoru F. a → G. Galli-Bibieny. Také '''B'''. dekorace pro pražské Šporkovo divadlo byly pravděpodobně vytvořeny v obdobném stylu. Scénu patrně zaplňovaly náročné architektonické kompozice v efektní perspektivě.
Řádka 29: Řádka 27:
 
<ee:bibliography>
 
<ee:bibliography>
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
 
== <ee:bibliography_label>Prameny a literatura</ee:bibliography_label> ==
<ee:bibliography_content>Libreta oper vypravených pro Šporkovo divadlo ⇒ Kneidl, ⇒ ''Freeman'' 1992. •• J. Hilmera: ''Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách'', Praha 1965, s. 43–45; P. Preiss: ''Italští umě''''lci v Praze'', Praha 1986, s. 429; D. E. Freeman: ''The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35)'', Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 47, 62. •• Meyer, Sartori, Thieme–Becker</ee:bibliography_content>
+
<ee:bibliography_content>Libreta oper vypravených pro Šporkovo divadlo ⇒ Kneidl, ⇒ ''Freeman'' 1992. •• J. Hilmera: ''Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách'', Praha 1965, s. 43–45; P. Preiss: ''Italští umělci v Praze'', Praha 1986, s. 429; D. E. Freeman: ''The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35)'', Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 47, 62. •• Meyer, Sartori, Thieme–Becker</ee:bibliography_content>
 
</ee:bibliography>
 
</ee:bibliography>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
 
<div class="chronology"><ee:chronology>
Řádka 35: Řádka 33:
 
* <ee:chronology_date_from>počátek 18. stol.</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bologna (Itálie)</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
* <ee:chronology_date_from>počátek 18. stol.</ee:chronology_date_from><ee:chronology_date_to/>: <ee:chronology_event_type>narození</ee:chronology_event_type>, <ee:chronology_place>Bologna (Itálie)</ee:chronology_place><br/><ee:chronology_event_text/><ee:chronology_public_notice/><ee:chronology_private_notice/><ee:nevershow><ee:chronology_coords/></ee:nevershow>
 
</ee:chronology></div>
 
</ee:chronology></div>
<div class="names"><ee:names/></div>
+
<div class="names"><ee:names>
 +
 
 +
</ee:names></div>
 
{{#dpl:  
 
{{#dpl:  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
 
   | linksto={{FULLPAGENAME}}  
Řádka 45: Řádka 45:
 
   | noresultsheader=\n
 
   | noresultsheader=\n
 
}}
 
}}
</cshow>
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2007{{break}}</ee:published><ee:source>'''Zdroj:''' ''Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla,'' ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav  – Academia 2007, s. 90–91{{break}}</ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Jiří Hilmera]]{{break}}</ee:author>
<cshow logged="0">
+
 
'''Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po <span class="plainlinks">[{{fullurl:Speciální:Přihlásit|returnto={{FULLPAGENAMEE}}}} přihlášení]</span>.'''
+
</cshow>
+
<cshow logged="1">
+
<ee:published>'''Vznik:''' 2007</ee:published><br/>
+
<ee:source></ee:source><br/>
+
<ee:author>'''Autor:''' [[Jiří Hilmera]]</ee:author>
+
</cshow>
+
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
<ee:category>[[Category:Starší divadlo v českých zemích]]
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
 
[[Category:Divadelní osobnosti]]</ee:category>
Řádka 62: Řádka 55:
 
</ee:documentation>
 
</ee:documentation>
 
</cshow>
 
</cshow>
<cshow logged="1">
+
 
 
<references></references>
 
<references></references>
</cshow>
 
  
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>
 
<noinclude><languages></languages></noinclude>

Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:58

Vincenzo dal BUONO
* počátek 18. stol. Bologna (Itálie)
jevištní výtvarník


Mezi velmi skromnými zprávami o životě a tvorbě B. zachycují relativně nejsouvislejší úsek údaje, obsažené v operních libretech, tištěných k představením divadla hraběte → Františka Antonína Šporka v Praze a v Kuksu 1725–29. Scénograf B. je v nich představen (zřejmě podle vlastního sdělení) jako Boloňan a žák F. Galli-Bibieny.

Pro Šporkovo divadlo vypravil 1725/26 operu G. Boniventiho a A. Guerry Venceslao (při vůbec prvním provedení díla 1721 v Turíně zpíval titulní roli → A. Denzio a dekorace vytvořil → I. Bellavita, B. předchůdce ve Šporkově ­divadle 1724/25), dále 1727 operu Tullo Ostilio, 1728 opery Armida al campo [Armida ve vojenském ležení, h: A. R. Vona], Irene Augusta, la caduta di Baiazetto Imperadore de Turchi [Irena Augusta, poražená tureckým vládcem Bajezidem, h: M. Luchini], Astarto (h: T. Albinoni) a La costanza combattuta in Amore [Věrnost přemožená láskou, h: G. Porta], 1729 Siface (h: N. Porpora) a Amore trionfante [Vítězná láska].

O dalším působení B. je známo jen to, že ve třicátých či čtyřicátých letech 18. stol. vyzdobil dva sály v Palazzo Verscovile v severoitalské Imole (nedochováno) a že do tří obrazů N. Bertucciho v nedalekém karmelitském kostele Medicina namaloval architektonická pozadí po vzoru F. a → G. Galli-Bibieny. Také B. dekorace pro pražské Šporkovo divadlo byly pravděpodobně vytvořeny v obdobném stylu. Scénu patrně zaplňovaly náročné architektonické kompozice v efektní perspektivě.


Prameny a literatura

Libreta oper vypravených pro Šporkovo divadlo ⇒ Kneidl, ⇒ Freeman 1992. •• J. Hilmera: Perspektivní scéna 17. a 18. století v Čechách, Praha 1965, s. 43–45; P. Preiss: Italští umělci v Praze, Praha 1986, s. 429; D. E. Freeman: The Opera Theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague (1724–35), Stuyvesant (N.Y.) 1992, s. 47, 62. •• Meyer, Sartori, Thieme–Becker

Životní události

  • počátek 18. stol.: narození, Bologna (Itálie)


Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 90–91
Autor: Jiří Hilmera