Blažková, Marie: Porovnání verzí
m |
(Automatická aktualizace šablony) |
||
(Není zobrazeno 13 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
<ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | <ee:template>Osoba</ee:template><ee:progress> | ||
<span id="PageFillProgress">4</span> | <span id="PageFillProgress">4</span> | ||
− | </ee:progress> | + | </ee:progress>{{Infobox Osoba |
− | {{Infobox Osoba | + | | jméno=<ee:firstname>Marie</ee:firstname> |
− | | jméno = <ee:firstname>Marie</ee:firstname> | + | | příjmení=<ee:lastname>Blažková</ee:lastname> |
− | | příjmení = <ee:lastname>Blažková</ee:lastname> | + | | pseudonym=<ee:pseudonym></ee:pseudonym> |
− | | pseudonym = <ee:pseudonym></ee:pseudonym> | + | | narozen=<ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> |
− | | narozen = <ee:mvchronology type="narození" field="date_from"> | + | |
12. 10. 1885 | 12. 10. 1885 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoNarození = <ee:mvchronology type="narození" field="place"> | + | | místoNarození=<ee:mvchronology type="narození" field="place"> |
Královské Vinohrady (Praha-Vinohrady) (CZ) | Královské Vinohrady (Praha-Vinohrady) (CZ) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | zemřel = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> | + | | zemřel=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="date_from"> |
29. 12. 1975 | 29. 12. 1975 | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | místoÚmrtí = <ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> | + | | místoÚmrtí=<ee:mvchronology type="úmrtí" field="place"> |
Svojšice u Kolína (CZ) | Svojšice u Kolína (CZ) | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
− | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | + | | foto=<ee:titleimage>blazkova.jpg</ee:titleimage> |
− | | povolání = <ee:profession>herečka,</ee:profession> | + | | fotodesc=<ee:imagedesc>Marie Blažková na civilní fotografii či v nezjištěné roli, b. d., fotograf neuveden. Sbírka Národního muzea, Divadelní oddělení, H6E-248994</ee:imagedesc> |
+ | | povolání=<ee:profession>herečka,</ee:profession> | ||
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Hlasově i fyzicky disponovaná herečka suverénně ovládla široké spektrum různorodých rolí klasického i moderního repertoáru, od sentimentálních a tragických milovnic přes romantické heroiny po salonní dámy. Jako nepostradatelná síla rozličných lidových scén (společnost A. J. Frýdy, manželova společnost, Uranie, Švandovo /Intimní/ divadlo, Divadlo V. Buriana) osvědčila tvořivou pohotovost pro vystižení charakteru a sociálního zařazení postavy. Dle kritiky její potenciál přesahoval úroveň scén, u nichž působila, a její schopnosti zůstávaly nevyužity. | Hlasově i fyzicky disponovaná herečka suverénně ovládla široké spektrum různorodých rolí klasického i moderního repertoáru, od sentimentálních a tragických milovnic přes romantické heroiny po salonní dámy. Jako nepostradatelná síla rozličných lidových scén (společnost A. J. Frýdy, manželova společnost, Uranie, Švandovo /Intimní/ divadlo, Divadlo V. Buriana) osvědčila tvořivou pohotovost pro vystižení charakteru a sociálního zařazení postavy. Dle kritiky její potenciál přesahoval úroveň scén, u nichž působila, a její schopnosti zůstávaly nevyužity. | ||
− | </ee:perex> | + | </ee:perex><ee:content> |
− | + | ||
− | <ee:content> | + | |
Rozená Štursová, v matrice zapsaná Stursa. Otec byl pekařským pomocníkem, později patrně nižším úředníkem berního úřadu na Královských Vinohradech. Není totožná s autorkou ženských románů a veseloher M. B. (1906–1976). Divadelní dráhu nastoupila v šestnácti letech (1901) jako operní sboristka v pražském Národním divadle, po dvou letech tu byla činoherní epizodistkou. 1905 ji angažoval ředitel A. J. Frýda do své společnosti, s níž přišla na podzim do Národního divadla v Brně. Po třech letech odešla (1908) do nové cestující družiny, kterou založil její herecký kolega Jan Blažek, za něhož se 1911 provdala. Po rozpuštění manželovy společnosti (1921) působila téměř deset let v divadle Uranie (1922–31), mezitím krátce v Tylově divadle v Nuslích (1925). 1926 debutovala jako filmová herečka (němý film ''Prach a broky''). 1932 hrála pohostinsky v divadélku Rokoko (Paní Kondelíková, Herrmann: ''Kondelík a Vejvara'') a t. r. přijala angažmá ve Švandově (Intimním) divadle na Smíchově (1932–35), které po několikaleté pauze začala znovu provozovat E. Švandová. 1935 '''B.''' opakovaně hostovala v Národním divadle, sezonu 1935/36 strávila v Uranii pod vedením ředitele K. Třešňáka, který sem přešel ze žižkovského divadla Akropolis. Od další sezony nastoupila do Divadla Vlasty Buriana (1936–44). Od poloviny třicátých let pokračovala ve spolupráci s filmem, intenzivně natáčela za německé okupace. Po obnovení divadelního provozu (zastaven v září 1944) v květnu 1945 se vrátila na jeviště v nově ustaveném Divadle kolektivní tvorby, které obsadilo zlikvidovanou scénu V. Buriana a převzalo část souboru, ale které již po první sezoně zaniklo. Pak už žádné divadelní angažmá nepřijala. Několik let ještě působila jako filmová herečka (poslední film 1952). | Rozená Štursová, v matrice zapsaná Stursa. Otec byl pekařským pomocníkem, později patrně nižším úředníkem berního úřadu na Královských Vinohradech. Není totožná s autorkou ženských románů a veseloher M. B. (1906–1976). Divadelní dráhu nastoupila v šestnácti letech (1901) jako operní sboristka v pražském Národním divadle, po dvou letech tu byla činoherní epizodistkou. 1905 ji angažoval ředitel A. J. Frýda do své společnosti, s níž přišla na podzim do Národního divadla v Brně. Po třech letech odešla (1908) do nové cestující družiny, kterou založil její herecký kolega Jan Blažek, za něhož se 1911 provdala. Po rozpuštění manželovy společnosti (1921) působila téměř deset let v divadle Uranie (1922–31), mezitím krátce v Tylově divadle v Nuslích (1925). 1926 debutovala jako filmová herečka (němý film ''Prach a broky''). 1932 hrála pohostinsky v divadélku Rokoko (Paní Kondelíková, Herrmann: ''Kondelík a Vejvara'') a t. r. přijala angažmá ve Švandově (Intimním) divadle na Smíchově (1932–35), které po několikaleté pauze začala znovu provozovat E. Švandová. 1935 '''B.''' opakovaně hostovala v Národním divadle, sezonu 1935/36 strávila v Uranii pod vedením ředitele K. Třešňáka, který sem přešel ze žižkovského divadla Akropolis. Od další sezony nastoupila do Divadla Vlasty Buriana (1936–44). Od poloviny třicátých let pokračovala ve spolupráci s filmem, intenzivně natáčela za německé okupace. Po obnovení divadelního provozu (zastaven v září 1944) v květnu 1945 se vrátila na jeviště v nově ustaveném Divadle kolektivní tvorby, které obsadilo zlikvidovanou scénu V. Buriana a převzalo část souboru, ale které již po první sezoně zaniklo. Pak už žádné divadelní angažmá nepřijala. Několik let ještě působila jako filmová herečka (poslední film 1952). | ||
Řádka 33: | Řádka 31: | ||
<ee:bibliography> | <ee:bibliography> | ||
== <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Role</ee:bibliography_label> == | ||
− | + | <ee:bibliography_content>'''Národní divadlo''' | |
+ | |||
+ | Liduška (F. X. Svoboda: ''Lapený Samsónek'') – 1903; Cimon (I. Madách: ''Tragedie člověka'') – 1904; Nónynka (B. Kunětická-Viková: ''Cop''), Marie (H. Bernstein: ''Oklikou''), Páže (F. Schiller: ''Marie Stuartovna'') – 1905. | ||
+ | |||
+ | '''Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda''' | ||
+ | |||
+ | Pavla (E. v. Wolzogen: ''Čistý lístek''), Suzanna (G. Ohnet: ''Majitel hutí''), Mercedes (J. Zeyer: ''Doňa Sanča''), Ludmila (F. F. Šamberk: ''Josef Kajetán Tyl''), Charlotte Parrotová (J. M. Barrie: ''V tiché uličce''), Květinářka (J. Štolba: ''Mořská panna''), Brigida (J. Zorilla: ''Don Juan Tenorio''), Hanička (A. Jirásek: ''Lucerna''), Ella Delahay (B. Thomas: ''Charleyova teta'') – 1905; Růžena (F. X. Told: ''Čarovný závoj''), Nathalie (P. Berton, Ch. Simon: ''Zaza'', i Blažkova spol. b. d.), Veronika (J. Vrchlický: ''Rabínská moudrost''), Anežka (F. X. Svoboda: ''Poupě''), Františka Wermelskirchová (G. Hauptmann: ''Forman Henčl''), Havlík (J. K. Tyl: ''Jan Hus''), Hilda (H. Ibsen: ''Paní z námoří''), Salome (O. Wilde: ''Salome''), Sigmund Korybut (J. J. Kolár: ''Žižkova smrt''), Jana (F. X. Svoboda: ''Démon''), Marta de Moissand (É. Pailleron: ''Myška''), Maryša (A. a V. Mrštíkové: ''Maryša'', i Blažkova společnost 1908), Isoarda z Ansoys (J. Vrchlický: ''Soud lásky''), Hortensie (E. Bozděch: ''Světa pán v županu''), Bětka (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Kristýna (L. Stroupežnický: ''Naši furianti''), Princezna Elisa (V. Sardou, É. Moreau: ''Madame Sans-Gêne''), Mabel Chilternová (O. Wilde: ''Ideální manžel''), Jane (R. Coolus: ''Drahoušek''), Essie (G. B. Shaw: ''Pekelník''), Jasana (J. K. Tyl: ''Lesní panna''), Hortensie Mirivalová (V. Sardou: ''Zaváté stopy'') – 1906; Fedosie (H. Bataille dle L. N. Tolstého: ''Vzkříšení''), Bettina (L. Fulda: ''Novella d'Andrea''), Malaňa (V. A. Krylov: ''Divoška''), Efrozina (J. K. Tyl: ''Jiříkovo vidění''), Albína (J. Veleba [K. Egart Sokol]: ''Bahno''), Boženka (J. Štolba: ''Vodní družstvo''), Zuzka (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Adéla (G. Hauptmann: ''Bobří kožich''), Prija (J. Zeyer, h. J. Suk: ''Radúz a Mahulena''), Mary (J. Verne, A. Dennery: ''Děti kapitána Granta''), Míny (J. Štolba: ''Na letním bytě''), Alena (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Sylva (R. Těsnohlídek: ''Panenky''), Anna (J. Koutecký: ''Dcery upírovy''), Baruška (L. Stroupežnický: ''Zkažená krev''), Feodora (R. Heuberger: ''Ples v opeře''), Fany (F. v. Schönthan dle Ch. Dickense: ''Malá Dorritová''), Saša (A. P. Čechov: ''Ivanov''), Zulika (J. K. Tyl: ''Strakonický dudák''), Betty Sturhahnová (O. Ernst: ''Flachsmann vychovatel''), Kralevic Václav (J. Hilbert: ''Falkenštejn''), Corina (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Alžběta (J. Vrchlický: ''Noc na Karlštejně''), Slečna de Lusignan (V. Sardou: ''Cyprienna''), Vivie (G. B. Shaw: ''Živnost paní Warrenové'') – 1907; Julie (W. Shakespeare: ''Romeo a Julie''), Prokop (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Henrietta Jamineova (M. Donnay: ''Milenci''), Madlena (A. H. Horáková: ''Páni''), Hero (W. Shakespeare: ''Mnoho povyku pro nic'') – 1908. | ||
+ | |||
+ | '''Blažkova společnost''' | ||
+ | |||
+ | Titanie (W. Shakespeare: ''Sen noci svatojanské''), Magda (H. Sudermann: ''Domov''), Ofelie (W. Shakespeare: ''Hamlet''), Madlena Vojnarová (A. Jirásek: ''Vojnarka''), Marjána (A. H. Horáková: ''Páni''), Helena Larochová (M. Lengyel: ''Tajfun''), Gilberta (M. Hennequin, P. Bilhaud: ''Ze všech nejhodnější'') – 1908; Jiřina (F. X. Svoboda: ''Čekanky'') – 1910; Amálie (F. Schiller: ''Loupežníci''), Routička (G. Hauptmann: ''Potopený zvon'') – 1911; Hanka (G. Zapolska: ''Morálka paní Dulské''), Olivie (W. Shakespeare: ''Večer tříkrálový''), Hippodamie (J. Vrchlický: ''Smrt Hippodamie''), Debora (S. H. Mosenthal: ''Debora''), Královna Amazonek (R. Misch: ''V říši Amazonek'') – 1912; Bětka (A. Jirásek: ''Vojnarka'') – 1913; Nasťa Vorověvová (G. Davis: ''Katakomby'') – 1914; Žena (K. Schönherr: ''Ďáblice'') – 1915; Paní Eva (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Zlatá Eva'') – 1916; Hraběnka z Eguzonů (G.-A. de Caillavet, R. de Flers, É. Rey: ''Rozkošná příhoda''), Božena Dvorská (J. Štolba: ''Zločin v horské boudě''), Paní Kordula Kocourková (J. Kuba: ''Dávno tomu, dávno''), Paní Lásková (F. F. Šamberk: ''Josef Kajetán Tyl'') – 1921; Ňura (O. Dymov: ''Ňu''), Porcie (W. Shakespeare: ''Kupec benátský''), Paní Erlynová (O. Wilde: ''Vějíř lady Windermerové''), Salomena (B. Adámek: ''Salomena''), Markéta (J. W. Goethe: ''Faust''), Eva (G. Preissová: ''Gazdina roba''), Jacquelina (A. Bisson: ''Bezejmenná'') – b. d. | ||
+ | |||
+ | '''Uranie''' | ||
+ | |||
+ | Aase (H. Ibsen: ''Peer Gynt''), Paní Bergmannová (F. Wedekind: ''Procitnutí jara'') – 1924; Františka z Wendlovských (H. Sudermann: ''Domov''), Catherina Hübscherová (V. Sardou, E. Moreau: ''Madame Sans-Gêne'') – 1925; Matka Roškotová (L. Mattuš: ''Přítel žen''), Buryjovka (G. Preissová: ''Její pastorkyňa''), Paní Kalinová (Ch. Birch-Pfeifferová, ú. J. K. Tyl: ''Pražská paní stará a její synové''), Dolfa (J. Maria: ''Dolfa'') – 1926; Karla Plambergová (E. Kálmán: ''Cirkusová princezna''), Líza Dobrá (L. Krenn, K. Lindau, ú. V. Marek: ''Chudá holka''), Klementina z Mittersteigů (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: ''Komtesa Kukuč''), Clemence (M. Hennequin, R. Coolus: ''Poplašný zvonek''), Madame Le Hochet (A. Birabeau, G. Dolley: ''Svatební vínek''), Aurora Leclapierová (M. Hennequin, G. Duval: ''Manžel šibal''), Mrs. Thompsonová (R. Piskáček: ''Tulák''), Agáta (A. Rebner dle G. Kadelburga, h. H. Hirsch: ''Rozpustilá Lola''), Mrs. Chichester (J. Hartley: ''Peg mého srdce''), Desiré (L. Fall: ''Stambulská růže''), Mrs. Lippetová (R. Piskáček: ''Táta Dlouhán''), Anhilta (E. Kálmán: ''Čardášová princezna''), Lolotte (P. Veber: ''Dívenka dnešní doby''), Mary (J. H. Hladkovský: ''Geniální švec''), Paní Bramberková (H. Berté, F. Schubert: ''Dům u tří děvčátek''), Madame Aubryová (F. Gandéra: ''Slečna panská''), Kněžna Brunhilda (E. Kálmán: ''Hraběnka Marica''), Paní Princová (M. Slavíková: ''Bílý slon''), Hraběnka Marie Ludmila (F. A. Šubert: ''Probuzenci''), Mirabella (J. Strauss: ''Cikánský baron''), Jasana (A. Šíma: ''Obr a Paleček''), Fortnýřka (F. Hervé: ''Mamzelle Nitouche''), Kalinová (J. L. Bucek: ''Jezulátko''), Hraběnka Aurora (B. Hardt-Warden, F. Löhner: ''Ztratil jsem srdce v Heidelberku''), Paní Alvingová (H. Ibsen: ''Příšery'') – 1927; Kateřina Šestáková (J. K. Tyl: ''Paličova dcera''), Regina (K. A. Görner: ''Šípková Růženka''), Kněžna (Z. Uhlířová-Štětková: ''Kněžna čarodějka''), Miss Haysová (A. Duer-Millerová, R. Milton: ''Dvanáct děvčat se učí vdávat''), Zlobaba (J. Veselý: ''Čtverák Všudybyl''), Paní Zsombolyi (E. Földes: ''To zlaté srdce ženy''), Paní Bourjeonová (R. de Flers, F. Croisset: ''Vinice Páně''), Babička (V. Sedláček: ''Ďáblovy pilulky''), Ethel Brander (R. Friml: ''Rose Marie''), Kunhuta (A. Šíma: ''Troje přání''), Liběna (R. Valášek: ''Mramorová princezna''), Marie (R. Havelka: ''Maličká, ale naše''), Berta Lundová (G. Esmann: ''Otec a syn''), Anna (R. Jesenská: ''Devátá'' ''louka''), Terezie (P. M. Malloch: ''Černé oči''), Alžběta (K. Lužanská: ''Bludiště lásky''), Královna (E. Rada: ''My z boží milosti''), Paní de Moissand (É. Pailleron: ''Myška''), Madame Rousseauová (H. Bernstein: ''Stíny minulosti''), Kněžna Volkovská (S. Geyer: ''Alraune''), Mešjanovka (G. Preissová: ''Gazdina roba'') – 1928; Matka Kociánova (J. Kvapil: ''Oblaka''), Matka Kulichová (I. Herrmann, dram. R. Podhorská: ''Vdavky Nanynky Kulichovy'') – 1929; Paní Mary (F. Gottwald: ''Mamá ze všech nejhodnější''), Bavorová (J. Neruda: ''Týden v tichém domě''), Marie Šumbalová (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1930; Aktuárová Slabihoudková (M. Kareš: ''Kde domov můj''), Vdova Rošlinka (C. Golar: ''Vdova Rošlinka''), Marie Dubská (L. Stroupežnický: ''Naši furianti'') – 1931. | ||
+ | |||
+ | '''Švandovo (Intimní) divadlo''' | ||
+ | |||
+ | Ředitelová Baylesová [?] (H. Kottow: ''Maison Grünwald'') j. h., Paní z Trévillacu (G.-A. Caillavet, R. de Flers, É. Rey: ''Rozkošná příhoda'') j. h. – 1930; Patty (J. M. Barrie: ''V tiché uličce''), Ferike (L. Bus-Fekete, A. Göth: ''Ferike vystupuje pohostinsku''), Andža (B. Nušić: ''Podezřelá osoba''), Paní Rosa Löwyová (F. Bartoš, B. Delvard: ''Princezna z ghetta''), Telcida (A. Acremant: ''Čtyři slečny se psem'') – 1932; Vdova Doubravská (J. Neruda: ''Ženich z hladu''), Margaret (N. Grant: ''Mamá se musí vdávat''), Mína (anon.: ''Mistr Pleticha''), Artamanová (V. Katajev: ''Milion trápení''), Slečna z Nordecku (Ch. Winsloeová: ''Děvčata v uniformě''), Paní Baumfeldová (L. Nerz: ''Paní Baumfeldová vyučuje bridge''), Slivková (I. Stodola: ''Čaj u pana senátora'') – 1933; Matka (L. Frank: ''Proč vraždíš?''), Baronka Linghoffová (V. Skoch: ''Naše babička''), Kráčmerka (F. Cimler dle P. Biliánové Do panského stavu: ''Matka Kráčmerka'') – 1934; Persa (B. Nušić: ''Veselý bankrot'') – 1935. | ||
+ | |||
+ | '''Rokoko''' | ||
+ | |||
+ | Paní Kondelíková (I. Herrmann, dram. R. Pohorská: ''Kondelík a Vejvara'') j. h. – 1932. | ||
+ | |||
+ | '''Národní divadlo''' | ||
+ | |||
+ | Babka (I. Vojnović: ''Smrt matky Jugovičů''), Bába (A. Jirásek: ''Lucerna''), Teta (B. Nušić: ''Truchlící pozůstalí''), Žanynka (R. de Flers, G.-A. Caillavet, É. Rey: ''Rozkošná příhoda'') – vše j. h. 1935. | ||
+ | |||
+ | '''Uranie''' | ||
+ | |||
+ | Peštová (F. Langer: ''Velbloud uchem jehly''), Paní Katynka (P. Biliánová, dram. F. Cimler: ''Paní Katynka z vaječného trhu'') – 1935; Paní Lindová (H. Ibsen: ''Nora'') – 1936. | ||
+ | |||
+ | '''Divadlo Vlasty Buriana''' | ||
+ | |||
+ | Hornová (J. Verner: ''U pokladny stál''), Barberina (M. Kareš, H. R. Nacek: ''Ruce vzhůru'') – 1936; Jindřiška (L. Lenz: ''Manželství po kapkách''), Hegnerová (K. Piskoř: ''Svátek věřitelů''), Klára Větrníková (F. Arnold, E. Bach: ''4 párky s hořčicí''), Leontýna Hosnedlová (D. R. Zoulek: ''Případ revizora Kožulína''), Adéla Pučalková (A. Hunyady: ''Pučalka – člověk naměkko''), Věnceslava Měsíčná (F. Arnold, E. Bach: ''Ahoj na neděli'') – 1937; Paní ministrová (J. Verner: ''Rozkaz, pane ministře!''), Sejčková (E. Synek: ''Navoněná primadona'') – 1938; Paní Draga (B. Nušić: ''Za peníze všecko!''), Horníčková (E. A. Longen: ''Děkuji, bylo to krásné'') – 1939; Veronika (J. Hořejší, J. Lébl: ''Provdám svou ženu'') – 1940; Veronika Králičková (F. F. Šamberk: ''Jedenácté přikázání'') – 1941; Barbora (A. Hamik: ''Prodaný dědeček'') – 1942; Paní Richterová, reprezentantka domu (R. Neuner: ''Když kocour není doma'') – 1943; Brigitte (J. Stolař: ''Ducháček to zařídí'') – 1944.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Prameny</ee:bibliography_label> == | ||
− | <ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, VIN 1, matrika narozených fary u sv. Ludmily 1884–1885, s. 169, obr. 179. SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 85-7802 Lázně Bělohrad, matrika oddaných 1903–1923, fol. 39.</ee:bibliography_content> | + | <ee:bibliography_content>AMP: Sbírka matrik, VIN 1, matrika narozených fary u sv. Ludmily 1884–1885, s. 169, obr. 179. |
+ | |||
+ | SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 85-7802 Lázně Bělohrad, matrika oddaných 1903–1923, fol. 39.</ee:bibliography_content> | ||
== <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | == <ee:bibliography_label>Literatura</ee:bibliography_label> == | ||
<ee:bibliography_content>-a.: ''Moravská orlice'' 25. 3. 1906 [Hilda, Paní z námoří]; 30. 3. 1906 [Salome], 26. 4. 1906 [Maryša]; 25. 10. 1906 [Mabel, Ideální manžel]; 5. 1. 1907 [Fedosie, Vzkříšení]; 19. 11. 1907 [Kralevic Václav, Falkenštejn]; nesign.: Nová divadelní společnost, ''Divadlo ''7, 1908/09, s. 128; nesign: Činoherní družina Jana Blažka, tamtéž 9, 1910/11, s. 427; B. K.: M. Š., tamtéž, s. 449–450; L. Frank: Činoherní družina Jana Blažka v Táboře, tamtéž 10, 1911/12, s. 284; -ll-, ''Národní listy'' 9. 1. 1931 [Vdova Rošlinka]; 9. 1. 1932 [Kondelíková, Kondelík a Vejvara]; Č., tamtéž 21. 9. 1932 [Ferike, Ferike vystupuje pohostinsku]; V. K. Müller, tamtéž 26. 9. 1933 [Artamonová, Milion trápení]; 5. 10. 1933 [Představená sl. z Nordecku, Děvčata v uniformě]; 21. 1. 1934, 3. vyd. [Matka, Proč vraždíš?]; jr., tamtéž 7. 9. 1937, 3. vyd. [Leontýna, Případ revizora Kožulína]; V. H. Jarka, tamtéž 15. 11. 1939, 3. vyd. [Horníčková, Děkuji, bylo to krásné]; J. Pasta: Venkovští student a divadlo, ''Národní politika'' 29. 3. 1943; J. Burda: ''Aby se nezapomnělo''…, Praha 1958, s. 88, 110–112; Š. Bartošková, L. Bartoška: ''Filmové profily'' I, Praha 1990, s. 37–38; M. Fikejs: ''Český film'', Praha 2006, s. 78–79.<br/>PBJ II; Uranie</ee:bibliography_content> | <ee:bibliography_content>-a.: ''Moravská orlice'' 25. 3. 1906 [Hilda, Paní z námoří]; 30. 3. 1906 [Salome], 26. 4. 1906 [Maryša]; 25. 10. 1906 [Mabel, Ideální manžel]; 5. 1. 1907 [Fedosie, Vzkříšení]; 19. 11. 1907 [Kralevic Václav, Falkenštejn]; nesign.: Nová divadelní společnost, ''Divadlo ''7, 1908/09, s. 128; nesign: Činoherní družina Jana Blažka, tamtéž 9, 1910/11, s. 427; B. K.: M. Š., tamtéž, s. 449–450; L. Frank: Činoherní družina Jana Blažka v Táboře, tamtéž 10, 1911/12, s. 284; -ll-, ''Národní listy'' 9. 1. 1931 [Vdova Rošlinka]; 9. 1. 1932 [Kondelíková, Kondelík a Vejvara]; Č., tamtéž 21. 9. 1932 [Ferike, Ferike vystupuje pohostinsku]; V. K. Müller, tamtéž 26. 9. 1933 [Artamonová, Milion trápení]; 5. 10. 1933 [Představená sl. z Nordecku, Děvčata v uniformě]; 21. 1. 1934, 3. vyd. [Matka, Proč vraždíš?]; jr., tamtéž 7. 9. 1937, 3. vyd. [Leontýna, Případ revizora Kožulína]; V. H. Jarka, tamtéž 15. 11. 1939, 3. vyd. [Horníčková, Děkuji, bylo to krásné]; J. Pasta: Venkovští student a divadlo, ''Národní politika'' 29. 3. 1943; J. Burda: ''Aby se nezapomnělo''…, Praha 1958, s. 88, 110–112; Š. Bartošková, L. Bartoška: ''Filmové profily'' I, Praha 1990, s. 37–38; M. Fikejs: ''Český film'', Praha 2006, s. 78–79.<br/>PBJ II; Uranie</ee:bibliography_content> | ||
Řádka 46: | Řádka 80: | ||
<div class="names"><ee:names> | <div class="names"><ee:names> | ||
== Další jména == | == Další jména == | ||
− | <ee:names_lastname>Štursová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | + | <ee:names_lastname>Štursová</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> |
+ | <ee:names_lastname>Stursa</ee:names_lastname> <ee:names_firstname/> | ||
</ee:names></div> | </ee:names></div> | ||
{{#dpl: | {{#dpl: | ||
Řádka 57: | Řádka 92: | ||
| noresultsheader=\n | | noresultsheader=\n | ||
}} | }} | ||
− | < | + | <ee:published>'''Vznik:''' 2015{{break}}</ee:published><ee:source></ee:source><ee:author>'''Autor:''' [[Alice Dubská]]{{break}}</ee:author> |
− | + | ||
− | ''' | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | '''Autor:''' | + | |
− | + | ||
<ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]] | <ee:category>[[Category:Divadelní osobnosti]] | ||
[[Category:Česká činohra 1900–1945]]</ee:category> | [[Category:Česká činohra 1900–1945]]</ee:category> | ||
Řádka 73: | Řádka 102: | ||
</ee:documentation> | </ee:documentation> | ||
</cshow> | </cshow> | ||
− | + | ||
<references></references> | <references></references> | ||
− | |||
<noinclude><languages></languages></noinclude> | <noinclude><languages></languages></noinclude> |
Aktuální verze z 23. 1. 2017, 09:49
Hlasově i fyzicky disponovaná herečka suverénně ovládla široké spektrum různorodých rolí klasického i moderního repertoáru, od sentimentálních a tragických milovnic přes romantické heroiny po salonní dámy. Jako nepostradatelná síla rozličných lidových scén (společnost A. J. Frýdy, manželova společnost, Uranie, Švandovo /Intimní/ divadlo, Divadlo V. Buriana) osvědčila tvořivou pohotovost pro vystižení charakteru a sociálního zařazení postavy. Dle kritiky její potenciál přesahoval úroveň scén, u nichž působila, a její schopnosti zůstávaly nevyužity.
Rozená Štursová, v matrice zapsaná Stursa. Otec byl pekařským pomocníkem, později patrně nižším úředníkem berního úřadu na Královských Vinohradech. Není totožná s autorkou ženských románů a veseloher M. B. (1906–1976). Divadelní dráhu nastoupila v šestnácti letech (1901) jako operní sboristka v pražském Národním divadle, po dvou letech tu byla činoherní epizodistkou. 1905 ji angažoval ředitel A. J. Frýda do své společnosti, s níž přišla na podzim do Národního divadla v Brně. Po třech letech odešla (1908) do nové cestující družiny, kterou založil její herecký kolega Jan Blažek, za něhož se 1911 provdala. Po rozpuštění manželovy společnosti (1921) působila téměř deset let v divadle Uranie (1922–31), mezitím krátce v Tylově divadle v Nuslích (1925). 1926 debutovala jako filmová herečka (němý film Prach a broky). 1932 hrála pohostinsky v divadélku Rokoko (Paní Kondelíková, Herrmann: Kondelík a Vejvara) a t. r. přijala angažmá ve Švandově (Intimním) divadle na Smíchově (1932–35), které po několikaleté pauze začala znovu provozovat E. Švandová. 1935 B. opakovaně hostovala v Národním divadle, sezonu 1935/36 strávila v Uranii pod vedením ředitele K. Třešňáka, který sem přešel ze žižkovského divadla Akropolis. Od další sezony nastoupila do Divadla Vlasty Buriana (1936–44). Od poloviny třicátých let pokračovala ve spolupráci s filmem, intenzivně natáčela za německé okupace. Po obnovení divadelního provozu (zastaven v září 1944) v květnu 1945 se vrátila na jeviště v nově ustaveném Divadle kolektivní tvorby, které obsadilo zlikvidovanou scénu V. Buriana a převzalo část souboru, ale které již po první sezoně zaniklo. Pak už žádné divadelní angažmá nepřijala. Několik let ještě působila jako filmová herečka (poslední film 1952).
V prvním období herecké dráhy byly její doménou role dívek a mladých žen, jimž propůjčovala půvabný zjev, lahodný hlas a svěží temperament. Talentovaná začátečnice zastávala ve Frýdově souboru nejprve obor druhých milovnic (např. Ludmila, Šamberk: Josef Kajetán Tyl; Hortensie, Bozděch: Světa pán v županu), záhy se propracovala k významnějším rolím naivek (Hanička, Jirásek: Lucerna; Anežka, Svoboda: Poupě) i k psychologicky obsažnějším či střízlivě věcným postavám moderní dramatiky (Hilda, Ibsen: Paní z námoří; Vivie, Shaw: Živnost paní Warrenové). Své fyzické přednosti uplatňovala i v jinošských postavách (tzv. kalhotkových rolích), tradičně obsazovaných mladými herečkami (kralevic Václav, Hilbert: Falkenštejn; Prokop, Tyl: Paličova dcera). Referent Moravské orlice konstatoval, že v Brně se představila jako naivka, ale shledával u ní výrazné předpoklady pro role tragické, které osvědčila v Maryše či v titulní roli Wildeovy Salome. V dramaticky vypjatých figurách se někdy uchylovala k silné vnější expresi. Prokazovala též komediální vlohy (Corina, Hervé: Mamzelle Nitouche). Jako suverénní protagonistka dámské části manželova souboru vytvořila široké spektrum různorodých rolí klasického i moderního repertoáru sahající od sentimentálních a tragických milovnic (Ofélie v Hamletu, Markéta ve Faustovi, Amálie v Schillerových Loupežnících) přes romantické heroiny (Adámkova Salomena) po salonní dámy (Lady Erlynová, Wilde: Vějíř lady Windermerové) a zahrnující vedle Shakespearových postav (Titanie, Sen noci svatojanské, Porcie, Kupec benátský, Olivie, Večer tříkrálový) role v dramatice realistické (Magda, Sudermann: Domov; Eva, Preissová: Gazdina roba) a symbolistní (Routička, Hauptmann: Potopený zvon). Postupně se přehrávala do charakterních rolí a do postav středního a staršího věku, které dominovaly druhé etapě její herecké dráhy, započaté přechodem do Uranie. Uplatňovala se jak v náročnější části repertoáru holešovické scény (matka Aase v Peeru Gyntovi; titulní role Mariovy Dolfy; paní Alvingová v Ibsenových Příšerách; kostelnička Buryjovka v Preissové Její pastorkyni), tak v převažujícím zábavném programu, tvořeném druhořadými veselohrami a efemérními fraškami. V řadě sebevědomých dam a manželek vynikla jako temperamentní Mrs. Chichester v Hartleyho veselohře Peg mého srdce. Vystupovala rovněž v operetách (Desiré, Fall: Stambulská růže; Kněžna Brunhilda, Kálmán: Hraběnka Marica). Ve třicátých letech již byla oblíbenou představitelkou chápavých manželek, oddaných maminek, laskavých tetiček a moudrých babiček, spolehlivých hospodyň či bytných. Vynikla zejména jako představitelka energických, jadrných, přímých typů, navenek poněkud drsných, až obhroublých, jež nejdou pro slovo daleko a jež kreslila sytou povahopisnou drobnokresbou (Matka Kulichová, Matka Kráčmerka). Byla opěrným pilířem lidových divadel, kde v mnoha – často vedlejších – rolích tzv. komických starých opakovaně prokazovala tvořivou pohotovost pro vystižení charakteru a sociálního zařazení postavy. Kritika opakovaně konstatovala, že potenciál B. přesahuje úroveň scén, u nichž působí, a že její schopnosti zůstávají nevyužity.
Obsáhlá filmografie, čítající bezmála padesát filmů, zahrnuje většinou vedlejší role matek a tetiček (mj. v Osudové chvíli, 1938; Pohádce máje, 1939; Cestě do hlubin študákovy duše, 1940; Divé Báře, 1950), hospodyněk a bytných (ve filmech Lízino štěstí, 1940; Konečně sami, 1941; Minulost Jany Kosinové, 1941; Noční motýl, 1942; Valentin Dobrotivý, 1942), starých dam a babiček (Mlynářka v Babičce, 1941). Ve filmových verzích inscenací Burianova divadla si zopakovala své jevištní postavy (např. Hornová, U pokladny stál, 1937; Hospodyně Veronika, Provdám svou ženu, 1939; Brigita, Ducháček to zařídí, 1944).
Role
Národní divadlo
Liduška (F. X. Svoboda: Lapený Samsónek) – 1903; Cimon (I. Madách: Tragedie člověka) – 1904; Nónynka (B. Kunětická-Viková: Cop), Marie (H. Bernstein: Oklikou), Páže (F. Schiller: Marie Stuartovna) – 1905.
Národní divadlo v Brně – A. J. Frýda
Pavla (E. v. Wolzogen: Čistý lístek), Suzanna (G. Ohnet: Majitel hutí), Mercedes (J. Zeyer: Doňa Sanča), Ludmila (F. F. Šamberk: Josef Kajetán Tyl), Charlotte Parrotová (J. M. Barrie: V tiché uličce), Květinářka (J. Štolba: Mořská panna), Brigida (J. Zorilla: Don Juan Tenorio), Hanička (A. Jirásek: Lucerna), Ella Delahay (B. Thomas: Charleyova teta) – 1905; Růžena (F. X. Told: Čarovný závoj), Nathalie (P. Berton, Ch. Simon: Zaza, i Blažkova spol. b. d.), Veronika (J. Vrchlický: Rabínská moudrost), Anežka (F. X. Svoboda: Poupě), Františka Wermelskirchová (G. Hauptmann: Forman Henčl), Havlík (J. K. Tyl: Jan Hus), Hilda (H. Ibsen: Paní z námoří), Salome (O. Wilde: Salome), Sigmund Korybut (J. J. Kolár: Žižkova smrt), Jana (F. X. Svoboda: Démon), Marta de Moissand (É. Pailleron: Myška), Maryša (A. a V. Mrštíkové: Maryša, i Blažkova společnost 1908), Isoarda z Ansoys (J. Vrchlický: Soud lásky), Hortensie (E. Bozděch: Světa pán v županu), Bětka (A. Jirásek: Vojnarka), Kristýna (L. Stroupežnický: Naši furianti), Princezna Elisa (V. Sardou, É. Moreau: Madame Sans-Gêne), Mabel Chilternová (O. Wilde: Ideální manžel), Jane (R. Coolus: Drahoušek), Essie (G. B. Shaw: Pekelník), Jasana (J. K. Tyl: Lesní panna), Hortensie Mirivalová (V. Sardou: Zaváté stopy) – 1906; Fedosie (H. Bataille dle L. N. Tolstého: Vzkříšení), Bettina (L. Fulda: Novella d'Andrea), Malaňa (V. A. Krylov: Divoška), Efrozina (J. K. Tyl: Jiříkovo vidění), Albína (J. Veleba [K. Egart Sokol]: Bahno), Boženka (J. Štolba: Vodní družstvo), Zuzka (G. Preissová: Gazdina roba), Adéla (G. Hauptmann: Bobří kožich), Prija (J. Zeyer, h. J. Suk: Radúz a Mahulena), Mary (J. Verne, A. Dennery: Děti kapitána Granta), Míny (J. Štolba: Na letním bytě), Alena (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně), Sylva (R. Těsnohlídek: Panenky), Anna (J. Koutecký: Dcery upírovy), Baruška (L. Stroupežnický: Zkažená krev), Feodora (R. Heuberger: Ples v opeře), Fany (F. v. Schönthan dle Ch. Dickense: Malá Dorritová), Saša (A. P. Čechov: Ivanov), Zulika (J. K. Tyl: Strakonický dudák), Betty Sturhahnová (O. Ernst: Flachsmann vychovatel), Kralevic Václav (J. Hilbert: Falkenštejn), Corina (F. Hervé: Mamzelle Nitouche), Alžběta (J. Vrchlický: Noc na Karlštejně), Slečna de Lusignan (V. Sardou: Cyprienna), Vivie (G. B. Shaw: Živnost paní Warrenové) – 1907; Julie (W. Shakespeare: Romeo a Julie), Prokop (J. K. Tyl: Paličova dcera), Henrietta Jamineova (M. Donnay: Milenci), Madlena (A. H. Horáková: Páni), Hero (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic) – 1908.
Blažkova společnost
Titanie (W. Shakespeare: Sen noci svatojanské), Magda (H. Sudermann: Domov), Ofelie (W. Shakespeare: Hamlet), Madlena Vojnarová (A. Jirásek: Vojnarka), Marjána (A. H. Horáková: Páni), Helena Larochová (M. Lengyel: Tajfun), Gilberta (M. Hennequin, P. Bilhaud: Ze všech nejhodnější) – 1908; Jiřina (F. X. Svoboda: Čekanky) – 1910; Amálie (F. Schiller: Loupežníci), Routička (G. Hauptmann: Potopený zvon) – 1911; Hanka (G. Zapolska: Morálka paní Dulské), Olivie (W. Shakespeare: Večer tříkrálový), Hippodamie (J. Vrchlický: Smrt Hippodamie), Debora (S. H. Mosenthal: Debora), Královna Amazonek (R. Misch: V říši Amazonek) – 1912; Bětka (A. Jirásek: Vojnarka) – 1913; Nasťa Vorověvová (G. Davis: Katakomby) – 1914; Žena (K. Schönherr: Ďáblice) – 1915; Paní Eva (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Zlatá Eva) – 1916; Hraběnka z Eguzonů (G.-A. de Caillavet, R. de Flers, É. Rey: Rozkošná příhoda), Božena Dvorská (J. Štolba: Zločin v horské boudě), Paní Kordula Kocourková (J. Kuba: Dávno tomu, dávno), Paní Lásková (F. F. Šamberk: Josef Kajetán Tyl) – 1921; Ňura (O. Dymov: Ňu), Porcie (W. Shakespeare: Kupec benátský), Paní Erlynová (O. Wilde: Vějíř lady Windermerové), Salomena (B. Adámek: Salomena), Markéta (J. W. Goethe: Faust), Eva (G. Preissová: Gazdina roba), Jacquelina (A. Bisson: Bezejmenná) – b. d.
Uranie
Aase (H. Ibsen: Peer Gynt), Paní Bergmannová (F. Wedekind: Procitnutí jara) – 1924; Františka z Wendlovských (H. Sudermann: Domov), Catherina Hübscherová (V. Sardou, E. Moreau: Madame Sans-Gêne) – 1925; Matka Roškotová (L. Mattuš: Přítel žen), Buryjovka (G. Preissová: Její pastorkyňa), Paní Kalinová (Ch. Birch-Pfeifferová, ú. J. K. Tyl: Pražská paní stará a její synové), Dolfa (J. Maria: Dolfa) – 1926; Karla Plambergová (E. Kálmán: Cirkusová princezna), Líza Dobrá (L. Krenn, K. Lindau, ú. V. Marek: Chudá holka), Klementina z Mittersteigů (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Komtesa Kukuč), Clemence (M. Hennequin, R. Coolus: Poplašný zvonek), Madame Le Hochet (A. Birabeau, G. Dolley: Svatební vínek), Aurora Leclapierová (M. Hennequin, G. Duval: Manžel šibal), Mrs. Thompsonová (R. Piskáček: Tulák), Agáta (A. Rebner dle G. Kadelburga, h. H. Hirsch: Rozpustilá Lola), Mrs. Chichester (J. Hartley: Peg mého srdce), Desiré (L. Fall: Stambulská růže), Mrs. Lippetová (R. Piskáček: Táta Dlouhán), Anhilta (E. Kálmán: Čardášová princezna), Lolotte (P. Veber: Dívenka dnešní doby), Mary (J. H. Hladkovský: Geniální švec), Paní Bramberková (H. Berté, F. Schubert: Dům u tří děvčátek), Madame Aubryová (F. Gandéra: Slečna panská), Kněžna Brunhilda (E. Kálmán: Hraběnka Marica), Paní Princová (M. Slavíková: Bílý slon), Hraběnka Marie Ludmila (F. A. Šubert: Probuzenci), Mirabella (J. Strauss: Cikánský baron), Jasana (A. Šíma: Obr a Paleček), Fortnýřka (F. Hervé: Mamzelle Nitouche), Kalinová (J. L. Bucek: Jezulátko), Hraběnka Aurora (B. Hardt-Warden, F. Löhner: Ztratil jsem srdce v Heidelberku), Paní Alvingová (H. Ibsen: Příšery) – 1927; Kateřina Šestáková (J. K. Tyl: Paličova dcera), Regina (K. A. Görner: Šípková Růženka), Kněžna (Z. Uhlířová-Štětková: Kněžna čarodějka), Miss Haysová (A. Duer-Millerová, R. Milton: Dvanáct děvčat se učí vdávat), Zlobaba (J. Veselý: Čtverák Všudybyl), Paní Zsombolyi (E. Földes: To zlaté srdce ženy), Paní Bourjeonová (R. de Flers, F. Croisset: Vinice Páně), Babička (V. Sedláček: Ďáblovy pilulky), Ethel Brander (R. Friml: Rose Marie), Kunhuta (A. Šíma: Troje přání), Liběna (R. Valášek: Mramorová princezna), Marie (R. Havelka: Maličká, ale naše), Berta Lundová (G. Esmann: Otec a syn), Anna (R. Jesenská: Devátá louka), Terezie (P. M. Malloch: Černé oči), Alžběta (K. Lužanská: Bludiště lásky), Královna (E. Rada: My z boží milosti), Paní de Moissand (É. Pailleron: Myška), Madame Rousseauová (H. Bernstein: Stíny minulosti), Kněžna Volkovská (S. Geyer: Alraune), Mešjanovka (G. Preissová: Gazdina roba) – 1928; Matka Kociánova (J. Kvapil: Oblaka), Matka Kulichová (I. Herrmann, dram. R. Podhorská: Vdavky Nanynky Kulichovy) – 1929; Paní Mary (F. Gottwald: Mamá ze všech nejhodnější), Bavorová (J. Neruda: Týden v tichém domě), Marie Šumbalová (L. Stroupežnický: Naši furianti) – 1930; Aktuárová Slabihoudková (M. Kareš: Kde domov můj), Vdova Rošlinka (C. Golar: Vdova Rošlinka), Marie Dubská (L. Stroupežnický: Naši furianti) – 1931.
Švandovo (Intimní) divadlo
Ředitelová Baylesová [?] (H. Kottow: Maison Grünwald) j. h., Paní z Trévillacu (G.-A. Caillavet, R. de Flers, É. Rey: Rozkošná příhoda) j. h. – 1930; Patty (J. M. Barrie: V tiché uličce), Ferike (L. Bus-Fekete, A. Göth: Ferike vystupuje pohostinsku), Andža (B. Nušić: Podezřelá osoba), Paní Rosa Löwyová (F. Bartoš, B. Delvard: Princezna z ghetta), Telcida (A. Acremant: Čtyři slečny se psem) – 1932; Vdova Doubravská (J. Neruda: Ženich z hladu), Margaret (N. Grant: Mamá se musí vdávat), Mína (anon.: Mistr Pleticha), Artamanová (V. Katajev: Milion trápení), Slečna z Nordecku (Ch. Winsloeová: Děvčata v uniformě), Paní Baumfeldová (L. Nerz: Paní Baumfeldová vyučuje bridge), Slivková (I. Stodola: Čaj u pana senátora) – 1933; Matka (L. Frank: Proč vraždíš?), Baronka Linghoffová (V. Skoch: Naše babička), Kráčmerka (F. Cimler dle P. Biliánové Do panského stavu: Matka Kráčmerka) – 1934; Persa (B. Nušić: Veselý bankrot) – 1935.
Rokoko
Paní Kondelíková (I. Herrmann, dram. R. Pohorská: Kondelík a Vejvara) j. h. – 1932.
Národní divadlo
Babka (I. Vojnović: Smrt matky Jugovičů), Bába (A. Jirásek: Lucerna), Teta (B. Nušić: Truchlící pozůstalí), Žanynka (R. de Flers, G.-A. Caillavet, É. Rey: Rozkošná příhoda) – vše j. h. 1935.
Uranie
Peštová (F. Langer: Velbloud uchem jehly), Paní Katynka (P. Biliánová, dram. F. Cimler: Paní Katynka z vaječného trhu) – 1935; Paní Lindová (H. Ibsen: Nora) – 1936.
Divadlo Vlasty Buriana
Hornová (J. Verner: U pokladny stál), Barberina (M. Kareš, H. R. Nacek: Ruce vzhůru) – 1936; Jindřiška (L. Lenz: Manželství po kapkách), Hegnerová (K. Piskoř: Svátek věřitelů), Klára Větrníková (F. Arnold, E. Bach: 4 párky s hořčicí), Leontýna Hosnedlová (D. R. Zoulek: Případ revizora Kožulína), Adéla Pučalková (A. Hunyady: Pučalka – člověk naměkko), Věnceslava Měsíčná (F. Arnold, E. Bach: Ahoj na neděli) – 1937; Paní ministrová (J. Verner: Rozkaz, pane ministře!), Sejčková (E. Synek: Navoněná primadona) – 1938; Paní Draga (B. Nušić: Za peníze všecko!), Horníčková (E. A. Longen: Děkuji, bylo to krásné) – 1939; Veronika (J. Hořejší, J. Lébl: Provdám svou ženu) – 1940; Veronika Králičková (F. F. Šamberk: Jedenácté přikázání) – 1941; Barbora (A. Hamik: Prodaný dědeček) – 1942; Paní Richterová, reprezentantka domu (R. Neuner: Když kocour není doma) – 1943; Brigitte (J. Stolař: Ducháček to zařídí) – 1944.
Prameny
AMP: Sbírka matrik, VIN 1, matrika narozených fary u sv. Ludmily 1884–1885, s. 169, obr. 179.
SOA Zámrsk: Sbírka matrik, 85-7802 Lázně Bělohrad, matrika oddaných 1903–1923, fol. 39.
Literatura
-a.: Moravská orlice 25. 3. 1906 [Hilda, Paní z námoří]; 30. 3. 1906 [Salome], 26. 4. 1906 [Maryša]; 25. 10. 1906 [Mabel, Ideální manžel]; 5. 1. 1907 [Fedosie, Vzkříšení]; 19. 11. 1907 [Kralevic Václav, Falkenštejn]; nesign.: Nová divadelní společnost, Divadlo 7, 1908/09, s. 128; nesign: Činoherní družina Jana Blažka, tamtéž 9, 1910/11, s. 427; B. K.: M. Š., tamtéž, s. 449–450; L. Frank: Činoherní družina Jana Blažka v Táboře, tamtéž 10, 1911/12, s. 284; -ll-, Národní listy 9. 1. 1931 [Vdova Rošlinka]; 9. 1. 1932 [Kondelíková, Kondelík a Vejvara]; Č., tamtéž 21. 9. 1932 [Ferike, Ferike vystupuje pohostinsku]; V. K. Müller, tamtéž 26. 9. 1933 [Artamonová, Milion trápení]; 5. 10. 1933 [Představená sl. z Nordecku, Děvčata v uniformě]; 21. 1. 1934, 3. vyd. [Matka, Proč vraždíš?]; jr., tamtéž 7. 9. 1937, 3. vyd. [Leontýna, Případ revizora Kožulína]; V. H. Jarka, tamtéž 15. 11. 1939, 3. vyd. [Horníčková, Děkuji, bylo to krásné]; J. Pasta: Venkovští student a divadlo, Národní politika 29. 3. 1943; J. Burda: Aby se nezapomnělo…, Praha 1958, s. 88, 110–112; Š. Bartošková, L. Bartoška: Filmové profily I, Praha 1990, s. 37–38; M. Fikejs: Český film, Praha 2006, s. 78–79.
PBJ II; Uranie
Životní události
- 12. 10. 1885: narození, Královské Vinohrady (Praha-Vinohrady) (CZ)
- 29. 12. 1975: úmrtí, Svojšice u Kolína (CZ)
Další jména
Štursová Stursa
Vznik: 2015
Autor: Alice Dubská