Dačický z Heslova, Mikuláš: Porovnání verzí
nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
(založení hesla) |
m (založení hesla) |
||
Řádka 19: | Řádka 19: | ||
</ee:mvchronology> | </ee:mvchronology> | ||
| foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | | foto = <ee:titleimage></ee:titleimage> | ||
− | | povolání = <ee:profession>básník, vydavatel, </ee:profession> | + | | povolání = <ee:profession>básník, vydavatel,</ee:profession> |
}}<ee:perex> | }}<ee:perex> | ||
Řádka 25: | Řádka 25: | ||
<cshow logged="1"> | <cshow logged="1"> | ||
<ee:content> | <ee:content> | ||
− | Pocházel ze zemanského rodu usedlého v Kutné Hoře. Jeho otec byl horním hofmistrem, jehož odborných znalostí hornictví si vážil i císař Ferdinand I. '''D'''. absolvoval latinské školy ve svém rodišti, další literární a jazykové vzdělání získal pod vedením kladrubského opata J. Vrona z Dorndorfu. Navázal na rodovou tradici písmáctví a vedení kroniky (předkové z matčiny strany, otec Ondřej). Jako spolumajitel zděděného statku Kbel žil bez finančních problémů a oddával se zálibám mladého věku (šerm, souboje, pitky, rvačky). Vedl nevázaný, bezstarostný život a zaplétal se i do soudních sporů. 1590 se oženil s Alžbětou Mládkovou a krátce se věnoval důlnímu podnikání a pořádání memoárů svých předků. Po smrti manželky 1610 se zaměřil na sepisování vlastních pamětí a komentářů soudobých událostí. Takto vznikly '' | + | Pocházel ze zemanského rodu usedlého v Kutné Hoře. Jeho otec byl horním hofmistrem, jehož odborných znalostí hornictví si vážil i císař Ferdinand I. '''D'''. absolvoval latinské školy ve svém rodišti, další literární a jazykové vzdělání získal pod vedením kladrubského opata J. Vrona z Dorndorfu. Navázal na rodovou tradici písmáctví a vedení kroniky (předkové z matčiny strany, otec Ondřej). Jako spolumajitel zděděného statku Kbel žil bez finančních problémů a oddával se zálibám mladého věku (šerm, souboje, pitky, rvačky). Vedl nevázaný, bezstarostný život a zaplétal se i do soudních sporů. 1590 se oženil s Alžbětou Mládkovou a krátce se věnoval důlnímu podnikání a pořádání memoárů svých předků. Po smrti manželky 1610 se zaměřil na sepisování vlastních pamětí a komentářů soudobých událostí. Takto vznikly ''Paměti'', zabývající se především děním v Kutné Hoře, ale i v českých zemích vůbec a v zahraničí. V jedné z rukopisných redakcí je dílo dovedeno až do roku autorovy smrti a jeho závěrečná část je silně vlastenecky laděna. |
− | Mezi záliby mladého '''D'''. patřily bujné oslavy masopustu. Tradice masopustních divadelních her byla stále živá a vznikaly i hry nové. Své zkušenosti s oslavami masopustu uplatnil v dialogizované mravokárné básni ''Tragedie Masopusta, jenž se v | + | Mezi záliby mladého '''D'''. patřily bujné oslavy masopustu. Tradice masopustních divadelních her byla stále živá a vznikaly i hry nové. Své zkušenosti s oslavami masopustu uplatnil v dialogizované mravokárné básni ''Tragedie Masopusta, jenž se v svět'ě''' '''páše zhusta''. Barvitě v ní líčí masopustní zábavu – pitku, hodování, tanec i rvačku v hospodě. V dialogu vystupuje 15osob, např. baby, čerti, židi a blázni, hlavní postavou je podobně jako v lidových či žákovských skladbách Bacchus. Některé postavy nesou silně realistické rysy (např. veselý sedlecký opat Valentin). |
− | Dialogickou a dramatickou formu | + | Dialogickou a dramatickou formu užil '''D'''. i v řadě svých dalších mravoučných a satirických skladeb. Dialog s názvem ''Pan čert s mnichy se hádají, spolu jse porovnávají a smlouvají'' je satirou na papeže a mnichy. Skladba ''Ožralství jest zoumyslné nezdraví a bláznovství'' je satirou na opilství a je opatřena i scénickými poznámkami. K dalším '''D'''. dialogizovaným skladbám patří např. ''Starý Čech jse s mladým vadí, pozoruj, co sobě''' '''praví'' a ''Tuto pravda jse se lží potejká i zloděje jse dotejká''. |
I když nelze zcela vyloučit, že některé z '''D'''. skladeb, např. ''Tragedie Masopusta'', byly ztvárněny scénicky, nelze tyto rozsáhlé dialogy chápat vysloveně jako divadelní hry. Autor zvolil formu dialogu zřejmě proto, aby zvýraznil mravokárnou apelativnost skladeb a aby přímými promluvami dosáhl živějšího výrazu postav. 1619 shrnul '''D'''. své básnické skladby do sbírky, kterou ve druhé redakci pojmenoval ''Prostopravda''. | I když nelze zcela vyloučit, že některé z '''D'''. skladeb, např. ''Tragedie Masopusta'', byly ztvárněny scénicky, nelze tyto rozsáhlé dialogy chápat vysloveně jako divadelní hry. Autor zvolil formu dialogu zřejmě proto, aby zvýraznil mravokárnou apelativnost skladeb a aby přímými promluvami dosáhl živějšího výrazu postav. 1619 shrnul '''D'''. své básnické skladby do sbírky, kterou ve druhé redakci pojmenoval ''Prostopravda''. |
Verze z 30. 5. 2016, 10:16
Mikuláš DAČICKÝ Z HESLOVA
* 23. 12. 1555 Kutná Hora
† 25. 9. 1626 Kutná Hora
básník, vydavatel
Nyní jsou zobrazeny pouze částečné informace. Úplné heslo bude viditelné až po přihlášení.