Zuska, Petr

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání

Petr Zuska
* 3. 8. 1968 Praha
tanečník, choreograf


Absolvoval TK HAMU 1994 (choreografie pantomimy). Začínal ve skupině moderního tance VUS UK, profesionální angažmá nastoupil v Pantomimě Na zábradlí 1987–89, poté byl sólistou v Pražském komorním baletu 1989–92, sólistou v ND Praha 1992–98, v PKB hostoval 1996–98, v Baletním divadle v Mnichově působil 1998/99, v Ballett Augsburg od 1999. Talentovaný, všestranně disponovaný tanečník s přirozeným a niterným prožitkem. Z rolí: v Pantomimě Na zábradlí hrál v inscenacích Sny, Funambulles 77 a Noss; v PKB mj. tančil sólo v Triu g moll (1991), Muže ve Zjasněné noci (1991), sólo ve Špásování (1991), Janíčka v Zápisníku zmizelého (1992), tit. postavu Smrti ve Smrti a dívce (1997), Chlapce v Chlapci a smrti (1997). V ND Praha interpretoval sólo v Polní mši a Návratu do neznámé země (1992), Snového dvojníka v Malém panu Friedemannovi a Normana Batese v Psychu (1993), Jerryho v Někdo to rád… (1994), tit. roli v Čajkovském (1994). Osobitý výkon podal v postavě Hněvu rodu Kapuletů v Gounodově opeře Romeo a Julie (1994), z dalších rolí: Pramen v Řece (1995), Josého v Carmen G. Bizeta/A. Schneider-Rossmyho (1997), Tybalta v Romeovi a Julii (1998), Sergeje Jesenina v Isadoře Duncan (1998). Hostoval v Brně jako Quasimodo ve Zvoníkovi od Matky Boží M. Jarreho (1993), v Mnichově tančil v titulech Going to Dark, Stamping Ground, Juliet Letters, The Last Step of The Virgin, Kreaturen. Jako choreograf stavěl osobitá, citlivá a muzikální díla, např. debut Pan Theodor Mundstock (HAMU 1991), Causa Franz Kafka na hudbu K. Marka (Images 1991), Homage de Joan Miro na hudbu E. Viklického (ČT 1993), Ven z hlubiny (ND Praha 1994), Šibeničky (PKB 1994), Seul (PKB 1995), V mlhách (1996), Komboloi (PKB 1997), houslová Sonáta L. Janáčka (Balet Praha 1999), Triple Self na hudbu D. Šostakoviče (Mnichov 1999). Spolupracoval s řadou tanečních souborů, na muzikálech, pohybových a tanečních projektech. Získal Cenu ČLF 1993 za postavu Normana Batese a Cenu Thálie 1993, v Hamburku cenu Prix Dom Perignon 1999 za choreografii Triple Self.


Literatura

Holeňová, J.: Starý zákon v baletu, Taneční listy 1995, č. 9, str. 4 • mk: Představujeme osobnosti baletu ND – Petr Zuska, Taneční listy 1994, č. 8, 3. str. obálky • N.V.: Otázky pro P. Z., Orfea jevištního pohybu, Literární noviny 28. 5. 1997

Životní události

  • 3. 8. 1968: narození, Praha
  •  : úmrtí


Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 378–379