Saporiti, Teresa

nahoru...
Z Divadelní Encyklopedie
Přejít na: navigace, hledání

Teresa SAPORITI
* 1763 nebo 1764 Milán (Itálie)
17. 3. 1869 asi Milán
zpěvačka


Uváděna též jako Saburitti, provd. Codecasa. – Nejmladší ze tří sester S. (dalšími dvěma byly → Caterina, provd. Bondini, a Antonia), které zpívaly v pražské italské operní společnosti impresária → P. Bondiniho. S. se stala její členkou 1782 a vystupovala s ní jak v Praze, tak v Lipsku. Bondiniho začínající společnost byla velmi malá (4 muži a 6 žen), a tak byla S. zpočátku využívána i pro mužské role a nahrazovala také kastráty, i když v těchto rolích nepodávala dobré výkony. Počátky její pěvecké kariéry zaregistroval berlínský časopis Litteratur- und Theater-Zeitung (21. 9. 1782), jehož recenzent o S. a její sestře Antonii napsal, že sice patří k nejlepším zpěvačkám své doby, ale Teresu označil v hereckém výkonu za úplnou začátečnici a po stránce pěvecké za poloviční začátečnici, která vše dohání svou postavou. V září 1783 vystoupila spolu se sestrou Antonií a dalšími zpěváky Bondiniho společnosti v kon­certním programu lipského Gewandhausu. Pro vůbec první uvedení → Mozartova Dona Giovanniho (Nosticovo divadlo 29. 10. 1787) úspěšně nastudovala roli Donny Anny, kterou Mozart na místě dotvářel podle jejích pěveckých možností. Když operu stejná společnost zanedlouho dávala v Lipsku (1. 6. 1788), S. už v ní nezpívala. Odcestovala do Itálie, kde vystupovala v Benátkách, Miláně, Bologni, Parmě a Modeně. 1795 byla angažována jako „prima donna buffa assoluta“ do společnosti G. Astaritty, působící v Petrohradu. V této době byly tiskem vydány dvě romance s doprovodem kytary, které S. zkomponovala. 1796/97 působila ve Vídni (první vystoupení jako Alphonsine v opeře S. Palmy La pie­tra simpatica [Neviditelný kámen]). Zprávu s datem úmrtí S., získanou od její vnučky Louisy Codecasy (* 1856), která působila ve Vídni jako malířka portrétů, zaslal do Bohemie 1887 O. Teuber.

Antonia S. zahájila kariéru jako koncertní pěvkyně v Lipsku, později působila v Bondiniho operní společnosti a sklízela úspěchy v Nosticově divadle (⇒ Oberpostamtszeitung 1787). Pro zdravotní potíže divadelní dráhu předčasně ukončila. Soukromě pak vyučovala zpěvu a v této činnosti byla všeobecně oceňována. Zemřela v Praze na počátku října 1787.


Literatura

Nesign.: Italienisches Theater zu Leipzig im Sommer 1782, Litteratur- und Theater-Zeitung (Berlin) 5, 1782, s. 604–608; nesign. [K. H. Kröger]: Freye Bemerkungen über Berlin, Leipzig und Prag, [Kopenhagen] 1785, s. 98; Oberpostamtszeitung (Prag) 13. 10. 1787 (nekrolog Antonia S.); H. Blümmer: Geschichte des Theaters in Leipzig, Leipzig 1818, reprint tamtéž 1979, s. 517, 519, 521; A. Dörffel: Geschichte der Gewandhauskonzerte zu Leipzig vom 25. November 1781 bis 25. November 1881, Leipzig 1884 (reprint tamtéž 1980); Teuber II 1885, s. 129n., 225, 232, 236 (zde mylně jako Teresa Bondini); nesign.: Eine Enkelin der ersten Donna Anna, Bohemia 4. 11. 1887; R. Procházka: Mozart in Prag, Prag 1892, s. 71, 81; T. Wiel: I Teatri Musicali Veneziani del Settecento, Venezia 1897, reprint Leipzig 1979, s. 413n.; G. R. Kruse: Die erste Donna Anna, Mitteilungen für die Mozart-Gemeinde in Berlin (Berlin) 12, 1901, s. 70n.; 13, 1902, s. 1902; A. Schering: Johann ­Sebastian Bach und das Musikleben Leipzigs im 18. Jahrhundert, Leipzig 1941 (Musikgeschichte Leipzigs III), s. 564; R.-A. Mooser: Annales de la musique et des musiciens en Russie au XVIIIe siècle II, Genève 1951; T. Volek: Čtyři studie k dějinám české hudby 18. století, I. Koncertní život Prahy v druhé polovině 18. století, Miscellanea musicologica 6, 1958, s. 50 + Význam pražské operní tradice pro vznik Dona Giovanniho a Tita, Mozartovy opery pro Prahu, ed. V. Ptáčková, 1991, s. 65n.; Berkovec 1989, s. 84, 152n. • DEUM, ES, Fétis, Grove, Kutsch, ÖBL, Ulrich, Verti

Životní události

  • 1763 nebo 1764: narození, Milán (Itálie)
  • 17. 3. 1869: úmrtí, asi Milán

Další jména

Saburitti Codecasa


Vznik: 2007
Zdroj: Starší divadlo v českých zemích do konce 18. století. Osobnosti a díla, ed. A. Jakubcová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2007, s. 520–521
Autor: Alena Jakubcová