Occioni, Fernando
Psán též Ferdinand. Byl členem vídeňského dětského baletu F. Horschelta (1817–19). Jako baletní mistr působil v Theater an der Wien (aranžoval zde 1822 divertissement Das Kirchenfest zu Kostolan), intenzivněji ovšem v Theater in der Josefstadt (ředitel C. Carl), kde byl i renomovaným představitelem Harlekýna a autorem pantomim; aranžoval řadu Horscheltových titulů. Hostoval v Pešti, pouze s jedním představením (24. 8. 1824: Alles bunt durcheinander). Ač měly jeho práce v obou vídeňských divadlech řadu repríz, rozhodl se ředitel Carl pantomimu rozpustit a O. se vydal se společností deseti nejlepších groteskních tanečníků na cestu po střední Evropě (soubor: Mehlichová, K. Wirdischová, Th. Linnová a Stillerová, pánové Fortner, Stiller st. a ml. a Seligmann). Začali v Budíně [Budapešti] v červenci 1831 s pantomimou Die Zauberrose, jež byla zřejmě jejich nejúspěšnějším představením. 10. až 27. 8. 1831 pobývali v Brně a 10. 9. až 25. 10. v Praze, kde s nimi spolupracovali i domácí tanečníci. Při cestě z Prahy do Berlína se zastavili v Liberci ([Reichenberg], 1831). V berlínském královském divadle vystoupili až 2. 6. 1832 (Die Zauberrose) a v září t. r. pořádali představení ve Wrocłavi. Už v lednu 1833 však tanečnice Mehlichová a Linnová opět působily ve vídeňském Theater in der Josefstadt a společnost se zřejmě rozpadla. O dalším O. osudu nejsou zprávy.
V Brně zahájil O. v srpnu 1831 také pantomimou Die Zauberrose, v níž hrál Harlekýna (Dobrá víla – Wirdischová, Pantalon – Stiller, Kolombina – Mehlichová, Pierot – Seligmann), po níž soubor předvedl „šálový tanec“. Velký romantický balet podle Horschelta Aschenbrödels Zaubertraum byl vyprodán, v pantomimě Der Alpenkönig se uplatnila hudba domácího skladatele Hnojila.
V Praze zopakovala společnost v několika reprízách brněnský program. V baletu Aschenbrödels Zaubertraum tančila Mehlichová hlavní roli Popelky, zlé sestry Linnová a Stillerová. Z domácích vypomáhal zvl. F. Feigert. Ke své benefici zvolil O. velkou kouzelnou pantomimu Der Zauberbecher oder Das graue Männchen, kterou dával pod jiným názvem už ve Vídni. Kapelník F. Škroup napsal do pantomimy Die Blumenkönigin violoncellové sólo. 23. 10. 1831 pořádali „tancíři z Vídně“ české představení ve prospěch domu chudých u sv. Bartoloměje; byl hrán Štěpánkův melodram Bratrovrah se Škroupovou hudbou a „komická pantomyje“ Policinello mrtvý a živý. Hostování končilo quodlibetem z úryvků již uvedených kusů Die lustigen Pohlen a 31. 10. vloženým tancem Mazur à quatre při benefici herce A. G. Kleina.
O. byl Horscheltovým pokračovatelem. Své pantomimy a balety, obsahově vázané především na harlekynády a soudobé vídeňské kouzelné hry, rozvíjel jako velkou podívanou. Jeho inscenace byly krásně vypraveny a počítaly se složitou mašinerií. Kritika ho oceňovala jako obratného choreografa, který uplatňoval převahu technicky náročných tanečních čísel nad pohybovými gagy.
Obsah
Repertoár (autora hudby nelze vždy zjistit)
Vídeň, Theater in der Josefstadt: 1822: Das Kirchenweihfest zu Kostolan oder Das Mädchen von Kostolan; 1824: Harlequin und Harlequinette (velká kouzel. pantomima, 3 jedn., h: Faistenberger); 1825: Die Unterhaltung in der Herrschaftsküche (h: Volkert), Rinaldo d’Asti (pant. zábava, 2 jedn., námět Gioja, h: Jírovec), Die Zauberrose (pant., 2 jedn., h: Faistenberger); 1826: Policinello tot und lebendig oder Figaro als akademischer Kämpfer aus Paris (pant., 1 jedn., h: Riotte); 1827: Der Schiffbruch oder Arlequins und Colombinens Rettung (h: Faistenberger), Arlequin als Deserteur (kouzel. pantomima, 2 jedn., h: Gläser), Der Dorfbarbier in allen Ängsten (pant., 1 jedn., h: Moscheles), Robinson Crusoe (pant., 2 jedn.), Colombine aus der Feenwelt, oder Der Bauer als Millionär (parodie Raimunda, h: Faistenberger), Der Mechanicus (pant., 1 jedn., h: růz. aut.), Der Bernsteinring (h: Gläser), Die Zaubermandoline (velká kouzel. pantomima, h: Gläser); 1828: Die goldene Feder (2 jedn., h: Clement a Riotte), Der Zauberkampf (velká kom. pant., 2 jedn., h: Faistenberger), Rüberzahl, Beherrscher der Gebirge (velká pant., 3 jedn., h: Riotte), Das Füllhorn (2 jedn.), Der Zaubertraum, oder Prinz Ramiro und Aschenbrödel (podle Horschelta, balet, 3 jedn., h: Gläser); 1829: Der Alpenkönig und Menschenfeind (h: růz. aut.), Das Waldmädchen (kom. pant., h: [?] Wranitzky), Der Zauberpalast (h: růz. aut.), Das graue Männchen (velká kouzel. pant., podle Horschelta, 2 jedn., h: Reuling); 1830: Der Alpensänger im Zaubergebirge (2 jedn., h: Reuling), Der Guckkasten (potpourri), Die Blumenkönigin (velká kouzel. pant., 2 jedn., h: Faistenberger a Treichlinger), Der Ritter im Zauberwalde, oder Der schützende Genius (h: Gallenberg a Riotte); 1831: Arlequins und Colombinens Hochzeit oder Der Bräutigam ohne Braut (pant., 4 jedn., h: Höfner), Theatralisches Vergissmeinnicht (potpourri, h: růz. aut.). • Vídeň, Theater an der Wien: 1824: Die Fee und der Harlekin (h: Riotte); 1826: Die Zauberrose, Rinaldo d’Asti; 1827: Policinello tot oder lebendig (pant., 1 jedn., h: Riotte); 1828: Die Zaubermandoline, Der Schiffbruch (pant., h: Volkert), Harlekin und Harlekinette oder Die Macht der Feen, Der Zauberkampf. • Brno: 1831: Die Zauberrose; Aschenbrödels Zaubertraum (velký balet podle Horschelta, h: Gläser); Das graue Männchen; Policinello tot und lebendig; Abwechslungen über Abwechslungen oder Die lustigen Pohlen (2 jedn., h: růz. aut.); Der Alpenkönig (balet, h: Hnojil). • StD Praha: 1831: Die Zauberrose; Aschenbrödels Zaubertraum; Der Zauberbecher, oder das Graue Männchen; Policinello tot und lebendig; Die Blumenkönigin (velká kom. kouzel, pantomima, 2 jedn., h: Faistenberger); Die lustigen Pohlen (quodlibet, h: růz. mistři).
Prameny a literatura
Martinec: Journal. – Stát. okres. archiv Liberec, fond F–74, Fahrende Leute, žádost o povolení představení 1831. • Allgemeine Theaterzeitung und Originalblatt für Kunst, Literatur und geselliges Leben [Wien], 17. 3. 1827, 26. 3. a 30. 11. 1830, 26. 2. a 9. 8. 1831 [Brno]; 1831, č. 99, s. 404 [Brno], č. 111, s. 452 [očekáváni v Praze], s. 487 [hodnoc. v Brně], č. 132, s. 544 [konec her v Praze], listopad, č. 141, s. 568 [Berlín]; 1832, září, s. 716 [Wrocław]; Bohemia 1831: 13. 9. [Zauberrose], 20. 9. [Aschenbrödels Zaubertraum], 27. 9. [Zauberbecher], 7. 10. [Policinello], 18. 10. [Blumenkönigin]; Katalog der Portrait-Sammlung der k. und k. General-Intendanz der k. k. Hoftheater […] für Theater und Musik, II. Abt. Ballet, Wien 1892; V. Jung: Handbuch des Tanzes, Stuttgart 1933; A. Bauer: 150 Jahre Theater an der Wien, Zürich–Leipzig–Wien 1952; A Magyar ballet történetéböl, sb., Budapest 1956, s. 35; A. Bauer: Das Theater in der Josefstadt zu Wien, Wien 1957; Laiske: Dramaturgie; M. H. Winter: The Pre-Romantic Ballet, London 1974; B. Brodská: Dějiny českého baletu do roku 1918, skripta HAMU, 1983, s. 25–27; Deutsche Theater in Pest und Ofen 1770–1850, [1995]; Wurmová 1996.
Životní události
- kolem 1800: narození
- ?: úmrtí
Další jména
Ferdinand
Vznik: 2006
Zdroj: Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, ed. J. Ludvová, Praha: Divadelní ústav – Academia 2006, s. 374–376
Autor: Božena Brodská