Švandová, Ema
Herečka celoživotně spjatá se Švandovým divadlem (1898–1935), byla též jeho ředitelkou (od 1906). Po celou svou kariéru zastávala díky mladistvému zjevu role milovnic a naivek, osvědčovala se i v dramaticky obsažnějších a tragických hrdinkách. Jemné erotické kouzlo z ní činilo dobový ženský ideál, do konce 10. let byla nejpopulárnější hvězdou českého jeviště.
Pro svůj nejvlastnější herecký obor dívek, milenek a ženušek nejrůznějších charakterů a osudů si Š. na jeviště přinášela pohlednou dívčí figuru s hlavou ozdobenou rusými vlasy, s herecky výrazným obličejem, z něhož vystupoval drobný nosík a z hloubky hleděly svítící oči. Dovedla kouzlit ohebným, plnozvukým hlasem, jímž uměla vyjadřovat rozsáhlou škálu pocitů od bezstarostné veselosti holčičích diblíků přes prostý půvab čistého mládí až k zármutku mladistvých trpitelek. Po Phoebe (Barrie: V tiché uličce) následoval bezpočet dívek a milenek ve francouzských bulvárních veselohrách, vždy znovu oceňovaných nejen smíchovským publikem, ale i směrodatnou kritikou. Měla dar dlouhotrvajícího mládí, který jí umožňoval souznít s dobovým vitalismem a rozsévat optimistickou náladu. Záhy se však osvědčila i v řadě seriózních rolí, složitějších a zčásti značně vzdálených tomuto východisku. S úspěchem zahrála Maryšu, Evu z Gazdiny roby G. Preissové, Wedekindovu Lulu (později i v obou dílech), Maeterlinckovu Monnu Vannu, několik hrdinek Ibsenových (Noru, Heddu Gablerovou, Hildu ze Stavitele Solnesse) i Nastasju Filipovnu z dramatizace Dostojevského Idiota. V roli Zuzky dopomohla k úspěchu Langrově hře Velbloud uchem jehly, která si ze smíchovské scény razila cestu do světa. Do starších rolí se již nestačila úspěšně přehrát. 1916–31 vytvořila i pět rolí filmových, např. dcerku Bábinku ve Fenclově komedii Zlaté srdéčko (1916), naposledy choť Havlíčkova švagra Jaroše v Innemanově životopisném snímku Karel Havlíček Borovský (1931).
Role
Švandovo divadlo
Ema (A. L’Arronge: Doktor Kalous) – 1898; [?] (J. Rosen: Malí velikáni) – 1899; [?] (R. Nordmann: Padlí andělé, benefice), Otilka (O. Blumenthal, G. Kadelburg: U bílého koníčka), Rosina Charbonneau (A. Bisson: Kontrolor spacích vagonů), Vinuše (J. Šmaha: Tiché jubileum), Marie (H. Sudermann: Domov) – 1901; Phoebe (J. M. Barrie: V tiché uličce) j. h., Amy (F. v. Schönthan dle Ch. Dickense: Malá Dorritka), Routička (G. Hauptmann: Potopený zvon) j. h., Verunka (Ch. Birch-Pfeifferová dle G. Sand: Diblík, šotek z hor), Josetta (P. Gavault, R. Charvay: Moje ženuška Josetta), Klára Volkhardtova (F. A. Beyerlein: Čepobití), Heda (B. Dovsky: Byly to zlaté časy) – 1907; Helga (F. v. Schönthan, F. Koppel-Ellfeld: Svatba naší prababičky), Musotta (G. de Maupassant, dram. J. Normand: Musotta), Petřík (L. Stroupežnický: Zvíkovský rarášek), Pavla (E. v. Wolzogen: Čistý lístek), Lili (A. Hennequin, A. Millaud: Lili), Hela (M. A. Šimáček: Jiný vzduch), Maryša (A. a V. Mrštíkové: Maryša), Královna Soňa (L. Xanrof, J. Chancel: Královnin manžel), Peggy (L. Ryleyová: Malá Peggy), Princezna (H. Drachmann: Byl jednou jeden král) – 1908; Kristýna Winklerová (K. Karlweis: Hrubá košile), tit. (F. de Gresac, P. Veber: Malá markýza), Zuzanka (P.-A. C. de Beaumarchais: Figarova svatba), Marietta (J. Vrchlický: Kočičí král), Laura (B. Bjørnson: Novomanželé), Vasantasena (Šúdraka, ú. E. Pohl: Vasantasena), Mimi (T. Barrière dle H. Murgera: Život bohémský), Marta (É. Pailleron: Myška, Loletta /Louisa Cassagneová/ (H. Bataille: Modelka, i ND Brno s tit.Nahá žena 1913 j. h.), Jacquelina (P. Gavault: Secesní manželství slečny Jacqueliny), Babbie Rintoulová (J. M. Barrie: Velebníček) – 1909; Francillon (A. Dumas ml.: Francillon), Miquetta (G.-A. de Caillavet, R. de Flers: Miquetta a její máti), Anežka (F. X. Svoboda: Poupě), Máňa (B. Viková-Kunětická: Cop), Klára (F. Hebbel: Marie Magdalena), Lilli (F. v. Schönthan: Hvězda cirku), Yvetta (G. de Maupassant, dram. P. Berton: Yvetta), Cyprienna (V. Sardou: Cyprienna), Erika z Gellenhofenu (M. Dreyer: Sedmnáctiletá), Szusa Horvathová (A. Bródy: Slečna učitelka) – 1910; Helena (A. Maribeau, R. Durieux: Zbloudilá ovečka), Marie Louisa (H. Bernstein: Zloděj), Gisela (R. de Flers, G.-A. de Caillavet: Gisela kouzelnice), Xantho (J. Richepin: Xantho ve škole lásky), Benjamina Lapistollová (P. Gavault: Čokoládová princezna), Tereza de Rive (A. Capus: Zámecká paní), Blažena (E. v. Wildenbruch: Chocholouš), Alaine de l’Estoile (S. Michaëlis: Revoluční svatba) – 1911; Jacquelina (F. de Croisset: Můstek), Carlotta (W. J. Locke: Perská kočička), Novella d’Andrea (L. Fulda: Novella d’Andrea), Alexandra z Montperisse /Saša/ (O. Schäfer: Střevíček paní markýzy), Katuška (W. Meyer-Förster: Princův román), Liduška ([A. Koldinský]: Hraběnka z Podskalí), Markýza de Fonterosa (R. Bracco: Konec milování), Fanny (G. B. Shaw: Fannina první hra), Cora–Gabriela–Bianca–Emilie–Annie–Elsa–Ilona– Berta (A. Schnitzler: Anatol) – 1912; Beatrix (N. Machiavelli: Mandragola), Hanna Rutherfordová (G. Sowerbyová: Rutherfordský dům), Francillon (P. Gavault: Slečna Cifra), Nichelsonová (P. Czinner: Satanova maska), Gabriella (L. Lenz dle Gyp: Gamouš), Truda Pogačníková (G. Preissová: Přijďte k nám, až bude jaro), Dorrit, baronka von Tanna (H. Sudermann: Dobrá pověst), Beatrice (O. Wilde: Vévodkyně padovská), Lilly (R. Auernheimer: Štěstí snoubenců), Andrée (A. Picard: Když se připozdívá), Eva (G. Preissová: Gazdina roba), Milly Försterová (R. Auernheimer: Manželství podle mody), Mary Faryngayová (A. Sutro: Maryina záchrana), Grace de Plessans (H. Bataille: Milostný valčík), Sestra Beatrix – Svatá Panna (M. Maeterlinck: Sestra Beatrix) – 1913; Helena (A. Engel: Sestra Helena), Zuzanka Beulemansová (F. Fonson, F. Wicheler: Svatba slečny Beulemansovy), Elsa (H. Müller: Rozkošný Adrian), Gianetta (F. Pastonchi: Gianettiny slzy), Simona (F. Philippi: Aféra Fosaretova), Paní Levernoisová (P. Armont: Jeho milenka), Sylvetta (E. Rostand: Blouznivci), Lulu (F. Wedekind: Lulu), Germaine (M. Prévost: Slabé plémě), Kristýnka (L. Stroupežnický: Naši furianti), Suzanne (A. Capus: Slečinka z pošty), Claire (G. Ohnet: Majitel hutí), Marie Helena (D. Dunckerová, H. Gans: Princezna svéhlavička), Annie (J. M. Barrie: Pan profesor se zamiloval), Oda Henriksenova (A. Larsen, H. Bergström: Černý Petr), Akroteleutium (T. M. Plautus: Chlubný vojín) – 1914; Julka (A. Kisielewski: Bláznivá Julka), Janina Zelská (M. Bałucki: Dýchánek paní Janiny), Pampeliška (J. Kvapil: Princezna Pampeliška), Hela Čeřovská (A. H. Horáková: Vojťánek), Královna Žofie (J. K. Tyl: Jan Hus), Vikomt z Letoriéru (J.-F.-A. Bayard, Dumanoir: Vikomt z Letoriéru), Jacquelina (R. de Flers, G.-A. de Caillavet: Láska bdí) – 1915; Gusta Brandlová (A. Engel, J. Horst: Svět bez mužů), Porcie (W. Shakespeare: Kupec benátský), Dagmar (F. Šorm: Dagmar), Verunka (L. Anzengbruber: Sedlák křivopřísežník), Ema (A. L’Arronge: Můj Vojtíšek), Efrozina (J. K. Tyl: Chudý kejklíř), Dorotka (týž: Strakonický dudák), Rozárka (týž: Paličova dcera), Herta (H. Bernstein: Hertiny vdavky), Hanička (G. Hauptmann: Hanička), Marguerita Gauthierová (A. Dumas ml.: Dáma s kameliemi), Lola (M. Lengyel: Tanečnice) – 1916; Lori ze Streicherů (A. Földes: Hraběnka Lori), Lili Grünová (E. Földes: Lili Grünová), Pavlína [?] (F. a P. v. Schönthanové: Únos Sabinek), Turandot (F. Schiller dle C. Gozziho: Turandot), Juliette (J. Lemaître: Slečna šafářka), Nataša (A. I. Palm: Náš přítel Něklužev), Nasťa Vorověva (G. Davis: Katakomby), Pippa (G. Hauptmann: A Pippa tančí) – 1917; Blažena (W. Shakespeare: Mnoho povyku pro nic), Nora (H. Ibsen: Nora), Jenůfa (G. Preissová: Její pastorkyňa), Taťana Rěpina (A. S. Suvorov: Taťana Rěpina), Věra Pavlovna (E. Čirikov: Ivan Mironyč), Evička (K. Lužanská: Sýkorka strýce Tobiáše), Gwendolina Fairfaxová (O. Wilde: Na čem záleží), Heda Gablerová (H. Ibsen: Heda Gablerová) – 1918; Maličevská (G. Zapolska: Slečna Maličevská), Elina (H. Ibsen: Paní Inger na Ostrogotě), Ellida Wangelová (týž: Paní z námoří), Kaťa (A. H. Horáková: Žena legionářova), Líza (J. Běljajev: Psyché), Biskra (A. Strindberg: Samum), Beata (P. Calderón, ú. F. Adler: Chudý muž musí míti za ušima) – 1919; Kateřina (W. Shakespeare: Zkrocení zlé ženy), Lulu (F. Wedekind: Lulu, oba díly), Giovanna /MonnaVanna/ (M. Maeterlinck: Monna Vanna), Innonoši (M. E. Selfby [A. Fencl]: Kvítek prérie), Olympia (L. Blatný: Tři) – 1920; Donna Diana (A. Moreto: Donna Diana), Káťa Rogačeva (F. Sologub: Rukojmí života), Hermie (W. Shakespeare: Sen noci svatojanské), Roxana (R. Eger: Malá Lecassotová), Scampolo (D. Niccodemi: Malá Scampolo), Rita (V. Vynnyčenko: Černá Panthera a Bílý Medvěd), Monna (A. Savoir: Osmá žena Modrovousova, i VD 1929 j. h.) – 1921; Paní (F. Langer: Noc), Nastasja Filipovna (F. M. Dostojevskij, dram. J. Bor: Idiot), Komtesa Camila (A. Cana: Vlkodlak) – 1922; Zuzka (F. Langer: Velbloud uchem jehly), Myrrhina (Aristofanes: Lysistrata), Hilda (H. Ibsen: Stavitel Solness), Charlotta (A. Savoir: Hra o vše!) – 1923; Markýza Jorisaku (P. Frondaie dle C. Farrèra: Bitva), Maud Harrietová (F. Gandéra: Madame vystupuje pohostinsku), Nicole (É. Rey, A. Savoir: Co ženy chtějí), Marta (O. Schäfer: Žena, kterou jsi mu dal), Velkovévodkyně Xenie (A. Savoir: Velkovévodkyně a číšník) – 1924; Marie-Luisa (J. J. Bernard: Vyzvání k cestě), Alma (F. Wedekind: Král Nikolo), Mary (P. Garland: Věčné jaro) – 1925; Rezka (M. Slavíková: Jak přišla Rezka do rodiny), Hilda Rešanová (J. Patrný: Ženy nestárnou) – 1926; Tilly Hasselbergerová (R. Bernauer, R. Oestereicher: Rajská zahrada), Ada Calori (S. Krzywoszewski: Kolombina) – 1927; Maggie (J. M. Barrie: Malá Maggie), Mrs. Worthleyová /Mrs. Dot/ (W. S. Maugham: Dot hledá ženicha) – 1928; Susanna (J. M. Barrie: V tiché uličce), Eloise (N. Coward: Eloise dělá pořádek) – 1932; Aimée (P. Nivoix: Kariéra poslance Tourbillona), Slečna Bernburgová (Ch. Winsloeová: Děvčata v uniformě) – 1933; Mastílková (J. K. Tyl: Fidlovačka) – 1934; Sadie Thompsonová (J. Colton, C. Randolphová dle novely W. S. Maughama Déšť: Jižní láska) – 1935.
Městské divadlo na Královských Vinohradech
Marianna (E. Guiraud: Žena) j. h. – 1929.
Prameny
AMP: Sbírka matrik, VRŠ N5, matrika narozených fary u sv. Mikuláše ve Vršovicích 1880–1883, s. 276, obr. 281; PMV O7, matrika oddaných fary u P. Marie Vítězné 1901–1903, s. 197, obr. 203; OSP SM O5, matrika oddaných Okresní správy politické Smíchov 1924–1926, s. 219.
NA: fond Policejní ředitelství I, konskripce, kart. 230, obr. 527.
Fotodokumentace in: Divadlo 5, 1906/07, příl. VI; 7, 1908/09, příl. VI; Švandová-Kadlecová, Online archiv (Langhans) [cit. 7. 12. 2015], URL: http://www.langhans.cz/cz/archiv/online-archiv/name/%C5%A1/svandova-kadlecova/221/.
Literatura
š. [J. Kuffner], Národní politika 4. 1. 1907 [Phoebe, V tiché uličce]; 22. 2. 1907 [Amy, Malá Dorritová]; K. R.: Švandovo divadlo na Smíchově, Divadelní list Máje 4, 1907/08, s. 21; A. B. Dostal: E. Š. ze Semčic, Divadlo 7, 1908/09, s. 148–149; nesign., Národní listy 6. 4. 1908 [Musotta]; K., Národní politika 11. 12. 1909, odp. [Babbie, Velebníček]; F. A. Šubert: Pomník O. Sklenářové-Malé, tamtéž 30. 4. 1914; J. Krecar: E. Š. ze Semčic, Divadlo 11, 1912/13, s. 9 + Sňaté masky, Praha 1917, s. 91–93; H. Jelínek, Národní politika 21. 4. 1914 [Lulu]; 24. 4. 1918 [Věra Pavlovna, Ivan Mironyč] + šifra Dr. H. J., 28. 3. 1918 [Nora]; jv. [Vodák], Lidové noviny 18. 4. 1916 [Porcie, Kupec benátský] → pod vl. jm.: Shakespeare, Praha 1950 [zde i další referáty]; S. [F. Sekanina], České divadlo 2, 1918, s. 27 [Nora], s. 108 [Heda Gablerová]; K. Engelmüller, Zlatá Praha 36, 1918/19, s. 271 [Ellida, Paní z námoří]; Kazetka [K. Z. Klíma], Lidové noviny 5. 3. 1920 [Kateřina, Zkrocení zlé ženy]; nesign.: Nehoda umělkyně, Právo lidu 20. 3. 1920, več.; =: E. Š., Jeviště 1, 1920, s. 270; jv. [Vodák]: Dva mladí dramatikové, Čas 16. 12. 1920 + E. Š., Jeviště 2, 1921, s. 338–339 → Tváře českých herců, Praha 1967; K. Engelmüller, Národní politika 19. 1. 1925 [Marie-Luisa, Vyzvání k cestě]; A. Veselý: S E. Š.-Kadlecovou a Rudolfem Kadlecem, Rozpravy Aventina 2, 1926/27, s. 16–17; AMP [Píša]: Představení téměř symbolické, Právo lidu 12. 6. 1928, ráno [Miquetta]; nesign.: Divadelní umělkyně E. Š. zraněna při nehodě auta, Venkov 7. 7. 1928; K. Engelmüller: Zahájení her ve Švandově divadle, Národní politika 3. 9. 1932, odp.; -ll- [V. Müller], Národní listy 3. 9. 1932 [Susanna, V tiché uličce]; K. Engelmüller, Národní politika 17. 1. 1933, ráno [Sadie Thompsonová, Kariéra poslance Tourbillona]; L. Pacák: Opereta, Praha 1946, s. 131; E. A. Hruška: E. Š. – herečka radostného mládí, Divadlo 3, 1952, s. 240–242; A. Branald: Věrnost, tamtéž 6, 1955, s. 324–328, 443–446, 606–609, 685–688; P. Grym: 5 rozhovorů, Divadelní noviny 7, 1963/64, č. 18–19, s. 12; A. Branald: V tiché uličce, Divadelní noviny 11, 1967/68, č. 8, s. 1; R. Deyl: Vavříny s trny, Praha 1973, s. 188–193; A. Branald: My od divadla, Praha 1983, s. 190–208; K. H. Hilar: O divadle, Praha 2002, s. 37–38, 40, 105; M. Fikejz: Český film. Herci a herečky III, Praha 2008.
Otto-dod; Film I–II
Životní události
- 23. 11. 1882: narození, Královské Vinohrady (Praha-Vinohrady) (CZ)
- 25. 11. 1971: úmrtí, Praha (CZ)
Další jména
Emma
Jelínková Emilie Karolina
Vznik: 2015
Autor: Adolf Scherl