Šprlák-Puk, Jano
Vl. jménem Ján Šprlák. Mimořádný vrozený talent, již ve čtrnácti letech tanečník SĽUK 1957–60, kde se seznámil s klasickým tancem (pedagog P. Lukáč); Angažmá: SND Bratislava 1960/61, sólista Laterny magiky 1961/62, vojenská prezenční služba VUS Bratislava 1962–64, sólista Brno 1964–67, 1968–71, 1975–80; mezitím Marseille 1967/68 a Basilej 1970–73. Patřil k nejlepším tanečníkům 70. a 80. let, mj. svou suverénní jevištní prezentací. Měl sílu i lehkost, rtuťovité brio i noblesní adagiovou eleganci, jeho pohyb byl klidný, pružný i mužně agresivní; typově byl rozený Harlekýn (Karneval, Brno 1968). Vynikal v rolích lyrických, dramatických i komických, v tradičním i moderním repertoáru. Celkem vytvořil na 50 postav, např. Merkucia v Romeovi a Julii (1965 a 1978), Prince v Labutím jezeře (1969) a Popelce (1967), Alberta v Giselle (1968), Franze v Coppélii (1970), tit. roli v Donu Juanovi R. Strausse (1969) a Ch. W. Glucka (Basilej 1971), Šaška v Abraxasu (1966), Prince v Labutím jezeře (1976), Adama v Glagolské mši (1969), Pinocchia ve Fantazii o Pinocchiovi (1976), Alana v Marné opatrnosti L. Hérolda/J. Lanchberyho (1978); Otroka v Šeherezádě (Basilej 1972). Po odchodu ze scény 1980 žil trvale ve Švýcarsku. Manžel 1. Petry Vévodové, otec Davida Šprláka-Puka.
Literatura
VV: Šprlák-Puk Jáno in Postavy brněnského jeviště I., Státní divadlo v Brně 1984
Životní události
- 7. 6. 1943: narození, Orava (Slovensko)
- 7. 8. 1992: úmrtí, Dijon (Francie)
Další jména
Šprlák Ján
Vznik: 2001
Zdroj: Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 322